Jump to content

7,62 Raufoss patronen


skrufff

Recommended Posts

Hei. :) kjøpte meg noe ammo til min rem 700 30-06 på banen idag.skal brukes til innskytning av kikkert,og kose skyting. Er 7,62mm raufoss patronen,med kronehylse. Skarp M 63 F1 står dt på pakkene. Han bak disken mente den var mer en god nok. Ga 5kr stk,og kjöpte 3 pakker med 20 skudd. Skal jeg hamstre mer,eller går det därlig i börsa mi? Noen har nok peiling hvilken ammo dette er..? Er nysjerrigg,ser ut som gammal ammo, som sku vært me og stoppet tyskerene . Stär ikke produksjonsdato....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skaut en del sånne i en banemauser for en del tiår siden, og mener å huske at den gikk bra.. Er vel såpass sen produksjon at hettene er rustfrie og så da er prisen grei.

 

Prøv noen serier med dem du har kjøpt..går de bra i din børse, så kan du jo hamstre.. :wink:

 

Edit:

 

Du bør faktisk teste dem i din børse; husker jeg ikke helt feil, har disse Berdanhetter og enkelte jaktrifler kan ha problemer med å slå av disse hettene med klikk som følge..

Link to comment
Share on other sites

5kr/stykk for historisk ammo av laber kvalitet? Krev pengene tilbake, det der er ren svindel!

 

Flere serier med disse inneholdt krutt med dårlig stabilitet, har destruert en bråte med slike hvor kruttet hadde begynt å brytes ned. Ikke bare kan dette påvirke trykket, gassene som dannes vil angripe hylsa og svekke de. Mange av patronene jeg destruerte hadde gjennomgående pitting og utvendig irr (særlig rundt hylsemunning), men jeg så også hylser som var helt fine utvendig men kraftig korrodert innvendig.

Link to comment
Share on other sites

5kr/stykk for historisk ammo av laber kvalitet? Krev pengene tilbake, det der er ren svindel!

 

Flere serier med disse inneholdt krutt med dårlig stabilitet, har destruert en bråte med slike hvor kruttet hadde begynt å brytes ned. Ikke bare kan dette påvirke trykket, gassene som dannes vil angripe hylsa og svekke de. Mange av patronene jeg destruerte hadde gjennomgående pitting og utvendig irr (særlig rundt hylsemunning), men jeg så også hylser som var helt fine utvendig men kraftig korrodert innvendig.

 

:overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Krone hylse messingen har ellers vært av laber kvalitet, har et parti med noen hundre slike jeg heller skal ta ut kulene av en å bruke i mauseren. De er irrete og sprø.

Jeg betalte vel et sted mellom 1kr og 1,50 for dem.

Ville levert dem tilbake i butikken og bedt om å få pengene tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan jeg få kjøpt/Hvor til det bruket jeg skal ha det til, altså heilmantel til koseskyting, og innskytning av diverse kikkerter... (Rimelig)

 

Kjøpte norma trenings skudd,og de skulle ha 10 kr stk her jeg bor, og sjekket opp på xxl, samme ammunisjon. 7,48 kr stk :o

 

 

 

Bor i Rogaland....

Link to comment
Share on other sites

De patronene du har kjøpt er antagligvis

ladet med NC 49 Ladevekt 3,35 gram.

Jeg vil også tro at det er den siste type Berdanhetter i disse.(rustfrie)

Lakkert rundt hetta (grønn ring mener jeg og huske)

Jeg tror ikke det er noe galt med disse patronene.

Det kan du jo bare prøve.

Legg ut et bilde av esken og patronen.

 

 

Jan Tore

Link to comment
Share on other sites

Endel av 7,62 med kronehylser er ubrukbar, dersom du ser irr rundt hylsemunningen så skal du ikke bruke dem. Du bør riste på hylsen, du skal høre kruttet rasle inni, har kruttet klumpet seg så skal du la være å bruke dem.

Prisen er ublu, de er ikke vedt mer enn en krone stykket dersom de kan skytes.

Ta kontakt med nærmeste skytterlag, de kan muligens skaffe ammunisjon til akseptable priser.

Link to comment
Share on other sites

De patronene du har kjøpt er antagligvis

ladet med NC 49 Ladevekt 3,35 gram.

Jeg vil også tro at det er den siste type Berdanhetter i disse.(rustfrie)

Lakkert rundt hetta (grønn ring mener jeg og huske)

Jeg tror ikke det er noe galt med disse patronene.

Det kan du jo bare prøve.

Legg ut et bilde av esken og patronen.

 

 

Jan Tore

 

 

normal_DSC00093.jpg

 

normal_DSC00094.jpg

 

normal_DSC00095.jpg

 

normal_DSC00096.jpg

Link to comment
Share on other sites

Erlend Meyer skrev:

Eh, les gjennom tråden før du svarer. Det ER noe galt med mange av disse, og det er ikke anbefalt å avfyre slik ammunisjon

 

Jeg har lest igjennom tråden og svarer på det som det ble spurt om.Prisen er nok drøy.

Det gjelder såvit jeg kan huske patroner ladet før 1958.

 

Disse er ladet etter 1960 og jeg kan ikke huske at det var noe problemer med dem.

Bruker selv NC 49 og NC 96.Det er den nye typen Berdanhetter som er brukt i disse og jeg mener

og huske at de ble begynt med i 1959.

Lading av 7.62*63 bruker jeg NC 49 og ladevekt 3,35 Gram Hastighet 800 mpr.sek.Natokule.

Lading av 6,5*55 Bruker jeg NC 96 og ladevekt 2,76 gram Hastighet 770mpr.sek. 9,3 gram D.Spiss.

 

Ser at Sauer150 i en annen tråd sier at NC 96 ikke er brukbart over 8 grams kule.

Hvorfor ble da disse krutt typene da brukt så lenge det ble produsert ved RA Kan Sauer150

gi meg et fornuftig svar på dette?

Det er jo en rar konklusjon når det var en suveren patron i 6,5*55 nettopp ladet med NC 96

 

Jan Tore

Link to comment
Share on other sites

Er kruttet sauer 150 snakker om NC96 eller NC96M? Det er 2 vidt forskjellige krutt. (men begge er egnet til 9 grams i 6,5 ;) selv om M utgaven nok ikke er det aller beste kruttet om man skulle ha maxfart på 9grams kuler i 6,5.. )

 

Beklager OT.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ladde en del 30-06 til min DFS M59 på begynnelsen av 80-tallet før jeg gikk over til 6,5x55 i den børsa..

 

Jeg brukte da det gjeldende skytterlagskruttet, RA NC96..60-61grs bak Raufoss sin natokule i RaNo berdanhylser.. Innimellom dukka det opp sånn ammosom trådstarter har kjøpt, og dengikk like bra. Vi lærte oss dog at det var de med farge rundt hetta som var best, og ungikk eldre årganger...

 

Billigalternativet i 30-06 i dag ser jeg er disse russiske Tjenobylpatronene i stålhylser..sannsynligvis ladd med overskuddslager-artillerikrutt, stålmantla kule og ei stikkflamme herfra til Barentshavet..

 

Er Raufosspatronene i stand, ville jeg foretrukket dem fremfor disse russerne anyday, og jeg trur neppe jeg klarer å lade en 30-06 treningspatron til under 4-5 kroner med dagens komponentpriser...

Link to comment
Share on other sites

5kr/stykk for historisk ammo av laber kvalitet? Krev pengene tilbake, det der er ren svindel!

Vil ikke ta så hard i som Erlend gjør ovenfor, men "riktig" pris for slik ammo er nok drøye et par kroner pr. stk, hvis det ikke er irr på hylsene.

Ammopen er (var) ikke dårlig, den var tiltenkt militært bruk (HV), og også bruk i maskinvåpen. Derav den nitede hetten.

Ammoen er (var) av kvalitet sammenlignbar med 7,62-NATO-ammoen som kom senere, vil jeg mene.

 

Hettene i "krone"-ammoen er rustfrie (non-corrosive) 2-hulls berdan. Krever ikke spesielle pusse-prosedyrer etter skyting.

Skyt opp ammoen, men kjøp ikke mer av den til den høye prisen. Men vel-lagrede, irr-frie "krone"-skudd i 7,62 x 63 til drøyt et par kroner pr. skudd derimot er ok til trening.

 

Har selv skutt mengder med denne ammoen.

En kuriosistet: under en hjortejakt i Jostedalen for noen år siden kom en gammel jeger bort til meg med en slik 20-skudds pakke "krone"-patroner, men patronene hadde niklede prosjektiler. Eneste gang jeg har sett det. Har den pakken fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Ja,jeg er bevisst på den høye prisen nå. Og kommer til og si det til han på banen til uka.

 

Skaut ca 40 av dem på 100 m bana igår, funka fjell dem. Ganske go samlinger og.....

 

Takk, for tilbakemeldinger folkens, fortsatt god "påkommende" sommer :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
................og jeg trur neppe jeg klarer å lade en 30-06 treningspatron til under 4-5 kroner med dagens komponentpriser...

 

Om du får hylsene gratis så kommer jeg fram til denne prisen:

Krutt fra raufoss(samme prisen på alle) 0,423 pr gram lader med 54grain = 3.49914114gram x 0,423=1,48

150grain sierra fra skytterkontoret :2,15 pr stk

tennhetter fra skytterkontoret: 0,35 pr stk

 

3,98kr pr patron.

Da må du skaffe hylsene gratis eller ha disse liggende å slenge fra før.

Regner du med innkjøp av ladeutstyr vedlikehold slitasje hylsesmøring å sånt stiger vel prisen noe, men siden sånt er fordelt på mange tusen patroner tror jeg ikke det er store summene

Link to comment
Share on other sites

Er 7,62mm raufoss patronen,med kronehylse. Skarp M 63 F1 står dt på pakkene.

Er nysjerrigg,ser ut som gammal ammo, som sku vært me og stoppet tyskerene . Stär ikke produksjonsdato....

Ammoen er vel fra 60-tallet, (de to siste siffer i årstallet preget inn i hylsebunnen), helt ok hvis uten irr. Berdanhylser dette, man lader ikke om slike i dag hvis man ikke må...Gratis boxerhylser i .30-06 får du etter oppskytingen til storviltprøven på banen. Eller du skal i verste fall ikke gi mer enn 50 øre pr. stk.

150grain Sierra fra skytterkontoret :2,15 pr stktennhetter fra Skytterkontoret: 0,35 pr stk

Da må du skaffe hylsene gratis eller ha disse liggende å slenge fra før.

Han skriver at han vil ha billige treningspatroner. Kulen i "Skarp M63 F1 har en militærkule av rimelig militær kvalitet, men ikke sammenlignbar med 150 gn Sierraen fra Skytterkontoret. Behøver han gå så høyt opp på kvialitetsskalaen til sitt behov?

Kan han gå for en billigere kule?

Har selv mengder av uttrukne 9,45 FMJBT og 9,7 FMJ-S-prosjektiler som jeg har fått for en slikk og ingenting fra skyttere som bytter kule i mil-ammo. (Nei, selger ikke...).

 

Leverer ikke Nammo/Raufoss/Skytterkontoret helmantelkuler av mil-kvalitet lengere? Fikk tak i billige slike i bulk i hine hårde dager. Greie nok til jaktmatch-trening og skyting på 100 meter.

Billigkuler fra Østeuropa i bulk er vel minst like bra som kulene i den gamle mil-ammoen han har. Da kan han vel komme ned en femtiøring eller ei krone på prisen av en patron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...