Jump to content

Vil 338WM o.l fungere til rådyrjakt


Torquemada

Recommended Posts

Er i ferd med å skaffe meg ny rifle, og ser på en del brukt. I hovedsak så driver jeg med hjortejakt. Men det blir også en del jakt på rådyr. Rein og elg har det også blitt.

 

Når jeg har leitet etter rifler på bruktmarkedet, så har det dukket opp en og annen fristende rifle, men da i noe grovere kaliber, eller kraftigere ladning enn det jeg har fra før. Det jeg lurer på er om .300WM og .338WM vil være for voldsom til bruk på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du i hovedsak driver med hjortejakt, og vil ha ei rifle som også virker ok på rådyr, så vil ikke jeg anbefale deg ei rifle i 338!

Selvsagt kan ei 338 lades ned slik at den blir behageligere i rekyl, og slik at lettere kuler holder sammen, men dette er ikke ideelt...

 

Se etter ei rifle i 6,5/270/280/30-06. Denne vil oppfylle alle krav du stiller :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt bushbuck med 338 Winmag som er litt større enn rådyr, det samme med vortesvin samt duiker som er vesentlig mindre enn rådyr.

Det gikk helt greit, men kula var 250 grs Woodleigh RN, og moderat ladet.

Jeg har tro på at går en motsatt vei med lette kuler, blir resultatet mye mere ødeleggelse av kjøtt.

 

Er kaliberet tenkt primært på rådyr og hjort, ville hverken 300 Winmag, eller 338 Winmag vært mine førstevalg.

Ja, jeg ville nok sagt at det blir for voldsomt.

En kan narurligvis lade ned (om en er hjemmelader), men hva er da vitsen?

 

Som elgkaliber vil derimot begge disse være svært gode med riktig kuletype og vekt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt et knippe rådyr med begge disse kaliberene, og resultatet blir prikk likt som på andre rådyr skutt med rifle. På kulefronten har jeg brukt 250 grs i normal hastighet med .338, og .300'en har blitt ladd med homogene 150 og 168 grs kuler.

 

Selvsagt finnes det mer ideelle kalibere til slikt bruk, men begge disse gjør jobben sin med godt monn - uten at det nødvendigvis blir styggere slakt enn med spinklere kaliberkreasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange rådyr med 338WM, ladet utelukkende med oryx.

Slaktene har vært meget fine, skudd bak bog gir minimale skuddskader,

mens skudd i bog som vanlig gir litt mer søl.

 

Jeg vil ihvertfall anbefale 338 til rådyr. Et kaliber jeg bare blir mere og mere glad i.

Får god presisjon i min børse, og med demper er rekylen nesten helt borte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt rådyr med 223, 22-250, 5.6x52R, 6.5x55 (flest), 6.5x57R, .308, 30-06, 300 wsm, 30R Blaser, 9.3x74r, 375 Weatherby og 375 H&H. Jeg synes at 6.5x55 er et ideelt rådyrkaliber. Det fungerer selvsagt helt fint med kalibre fra .30 og opp også! Det blir et hull gjennom lungene/hjertet til rådyret = dødt rådyr. Det meste av energien legges riktignok igjen i lyngen på andre siden av dyret, men det bryr ikke rådyret seg om.

 

For skytteren sin del er det ikke optimale kalibre. Det er ikke til å komme forbi at de aller fleste skyter mer presist med våpen som har mindre rekyl. Men om du tar jobben med å trene med børsa di så fungerer det helt fint.

Link to comment
Share on other sites

helt enig med siste. Tunge trege kuler fører til mindre ødeleggelse, og rekylen er tålbar.

Hvilket kaliber og hvilken rifle har du fra før? Jeg ville personlig ikke hatt flere rifler i samme kaliber (men sånn e nå æ da :wink: ).

Hvis du vil ha noe litt grovere en 6.5 ell. .30 til det bruket, og lader selv, ville jeg tatt en titt på .338 Federal. Men det er kanskje vanskelig å finne på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Går jo veldig greit og lade med barnes sin 160 grs ttsx men da er det kun for og få lettere rekyl. Har bare sett en reinskalv som er skutt med den kula med god hastighet, og det slaktet ble veldig fint. Dermed synes jeg at det går veldig bra og bruke .338 win mag på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange gode tips, enig i det overstående. Anbefaler at du prøver noen våpen i disse kal. før ev. kjøp. Med mindre du har moro av disse patronene ville jeg styre unna da de krever mer trening, og er dyrere i drift. .30-06 med 150-165gr. og Barnes tsx f.eks. i rundt 850-870 m.sek. vil gi kulebane på høyde med det meste innenfor avstander du kan beherske på jakt, og moderat rekyl. Selv om jeg liker større saker(på elg) er det ikke nødvendig. Uansett patron bør du finne en superladning(en kule) til alt, noe annet er upraktisk, og heller flere våpen.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" patroner gjør jobben med rett kule. For ei slik patron er rådyr nesten som småvilt å beregne, og dermed kan du risikere dårlig ekspansjon på de mest solide kulene, da de er laget får å holde stødig sammen i høy farg gjennom langt større vilt. Men om du holder deg til billige/bløte kuler har du nok ei kjempebørse også til rådyr!

Link to comment
Share on other sites

... klippe..

Men om du holder deg til billige/bløte kuler har du nok ei kjempebørse også til rådyr!

 

Auch.... jeg skjøt noen rådyr med første generasjon Scirocco kule i 300wsm. Det ble ka-splætt effekt! Litt testing i is viste at den kula ble flat som en femkrone ved anslag i høy hastighet. Billige kuler uten bonding ødelegger unødvendig mye. Vanlige bonda kuler som Accubond fungerer helt fint og åpner mer enn nok i en liten rådyrskrott.

Link to comment
Share on other sites

 

Auch.... jeg skjøt noen rådyr med første generasjon Scirocco kule i 300wsm. Det ble ka-splætt effekt! Litt testing i is viste at den kula ble flat som en femkrone ved anslag i høy hastighet. Billige kuler uten bonding ødelegger unødvendig mye. Vanlige bonda kuler som Accubond fungerer helt fint og åpner mer enn nok i en liten rådyrskrott.

 

Er ikke både hastighet høyere på wsmen, og kulene tynnere mantlet i 30. gal da? Siden de fleste 30 cal er normalpartner, mens 338 tradisjonelt magnumer?

Link to comment
Share on other sites

Unødig kraftig til Rådyr ja..men med skudd bak bogen,ødelegger den i grunn ikke mer enn andre.Har skutt flere Rådyr under Hjortejakt med 338(bruker vanligvis 243 på Rådyr)Brukt 225gr Nosler og såvidt Woodleigh,gått greit det med 850ms utgang.Fin patron til Hjort og Elg!Med riktig stokk,er ikke rekylen avskrekkende,om man trenger den fremfor en 3006 er en annen sak..

Link to comment
Share on other sites

Bløte kuler og bløte kuler. Vil det egentlig ha noen stor betydning om kula ekspanderer litt dårlig når kaliberet kontra dyret er såpass "overkill"? Vil tro dasken blir formidabel uansett for et dyr på 30 kg. Tenker da selfølgelig på lovlige, ekspanderende jaktkuler som er litt harde. Har da skutt rev med nato og skuddsåret var endel større enn 7,62 mm for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke både hastighet høyere på wsmen, og kulene tynnere mantlet i 30. gal da? Siden de fleste 30 cal er normalpartner, mens 338 tradisjonelt magnumer?

 

Mulig det? Det verste "splætt" effekten jeg har vært borti var i 375 Wea med vanlig rundneset blykule... fytti... Ingen vist i å bruke haubits på et lite rådyr vel?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...