Jump to content

billig system rifle?


uvdal'shunter

Recommended Posts

Kanskje Winge våpen kommer til å importere denne etterhvert:

 

TC Dimension - http://dimensionrifle.tcarms.com/#" target="_blank{"p":"0"}

 

Den har fått relativt gode kritikker i USA: http://www.outdoorlife.com/photos/galle ... 1001355398" target="_blank

 

Field and Stream har også hatt en positiv hurtigtest av rifla.

 

Koster vel under 700 $ hva det ender på i NOK og hva man får med da er jeg ikke sikker på, men T/C venture koster omlag 500 $ i USA og 5000 i NOK hos winge.

 

Jeg er usikker på om jeg vil anbefale en eventuell løsning hos Winge om det er aktuelt. Erfaringsmessig kan dette kreve mye oppfølging fra deg som kjøper. Dette står det mye om andre plasser på forumet, så jeg trenger ikke skriver mer om det. :wink:

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Det er vel tilbud på røssler Titan hos Jaktdepotet? Ellers har Jakt og Friluft tilbud på Blaser i dag...

Det enkleste og billigste du kan gjøre er vel å sette på en muffe (heter det Hveem muffe?) som gjør at du enkelt kan skifte løp på en vanlig boltrifle. Da må du skyte inn mellom hver gang du bytter løp og holde deg innen sammekalibergruppe, eller ha flere sluttstykker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en titan 6 og den virker da solid, men jeg har ikke rukket å kommet meg på banen med den ennå, selv om det er noen mnd siden jeg kjøpte den. De veier jo kun 2.8 og min er ganske pen i treverket. Ellers syntes jeg det er ganske enkelt å skifte pipe på den. Ga vel 9200 for rifla i 9,3x62 pluss ekstra pipe i 6,5x55 på jaktdepotet så rimelig var det iallefall for en systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

få montert heen muffe i ei låsekasse, da har du raskt og sikkert løpsbyttesystem som holder treffpunkt.

26052012548.jpg

mauser m98

30-06 løp med lyddemper

og 35 whelen det andre.

 

er som å skru av på på en lyddemper så det er raskt og enkelt!

kostet 2000,- å få montert heen muffe å tilpasset to løp.

Link to comment
Share on other sites

Med ei løpsstikke og låskassenøkkel er alle børser systembørser. Bruker ikke lengre tid på å skifte løp enn på en sauer 202. Løpa er billigre også :)

Nja.. med mine tommeltotter siver det mye bannskap opp av kjellerdøra før ny pipe er på plass med korrekt headspace.

Ofte er gjengene rustet hinsides fast, slik at jeg er redd for at kassa blir skeiv.. Så i det siste har jeg overlatt dette til fagfolk i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Med ei løpsstikke og låskassenøkkel er alle børser systembørser. Bruker ikke lengre tid på å skifte løp enn på en sauer 202. Løpa er billigre også :)

 

Det er vel litt mer som må til, og hva gjør man om kammertolken ikke går?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har noen rifler jeg skifter pipe på selv med stikke og nøkkel.

Når dette er tilpasset og 0 punktet er merket har jeg aldri hatt problem med headspace eller noe annet. Det jeg dog har fått gjort på mine remingtonkasser er å sette en stift i rekyklakken slik at denne sitter på samme sted hele tiden når løp monteres/demonteres.

Jeg har også på flere remingtonkasser testet andre originale remingtonløp som jeg kun har skrudd rett i kassa uten noe tilpassing, og dette har fungert problemfritt. (Kassa har da blitt rettet og trimmet for løpsskifte)

Det med rust på gjenger og løp som sitter må nesten hver enkelt ta på sin kappe. Med rett stell og vedlikehold trenger en absolutt ikke moffe, men kan skifte rett i kassa.

Fordelen med moffe er at løp fra hvilken som helt fabrikat (også brukte fra andre våpen) kan tilpasses moffa. Tilgangen på billige brukte løp er jo relativt stor så da kan man få mange løp til en rimelig penge.

 

Ellers så støtter jeg dette med at en ikke trenger lull-lull børser for å våpensystem.

 

Lite tips for de som er utenlands innimellom.

Etter noen turbulente grensepasseringer der våpenkort har vist rifle i 300 rsaum mens det har sittet 450 Marlinløp i kassa (og tollere som har 0 kunnskap om løpsbytte og regler)har jeg nå fått våpenkontoret til å opprette egne våpenkort kun på kassene mine og egne kort på løpene. Simsalabim, ett kort på kasse og ett kort på løp, og tollerene skjønner plutselig systemet.

 

Uansett hva folk foretrekker av systemvåpen, min konklusjon av en håndfull kasser med løpsbytte (både med og uten moffe), det sitter som oftest den samme pipa i kassa hele året :wink::wink:

 

Skulle en ferdig moddet av Rafdal(for løpsskifte) og strøken Remington 700 med McMillanstokk og løp i 338 WM være av interesse så send gjerne PM :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med ei løpsstikke og låskassenøkkel er alle børser systembørser. Bruker ikke lengre tid på å skifte løp enn på en sauer 202. Løpa er billigre også :)

 

Det er vel litt mer som må til, og hva gjør man om kammertolken ikke går?

 

Da har ikke børsemakeren gjort jobben sin. Løparar må tilpasses kasse, når det er gjort veksler du mellom de forskjellige pipene svært raskt.

Link to comment
Share on other sites

enkelte bøssemakere kan sette inn ei "muffe" i ei vanlig rifle, og vips så er det ei systemrifle.

Kommer litt an på hva slags rifle du har selvsagt, det er ikke sikkert alle egner seg. Se på nettsiden til Rafdal bøssemakerverksted, for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Når det gjelder våpenkort på løp og kasse så er dette noe som nå er innført i hele landet i henhold til siste våpenlov.Jeg har hatt en Heen moffe i lengre tid og der er det eget kort til hvert løp og et til kassa. Mange børsemakere tilpasser ekstra løp til systemvåpen uten å banke inn serienr på det nye løpet.I følge mitt lokale politikammer skal børsemakeren kontakte det kammeret som har godkjent søknaden og få et serienr.Det samme er det hvis man har hagle med flere løp. Unntaket fra dette er hvis du bytter løp til samme kaliber som du hadde fra før.

 

Mvh

Jan Olav

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...