Jump to content

Supersjelden lekkerbisken for den virkelige connoisseur


Trond

Recommended Posts

Det skulle ta nærmere 20 år før jeg fant en som var til salgs, men nå er den omsider på vei inn i samlingen - til den nette pris av meget drøye kr 7000,- - for det som tilsynelatende bare er en jernstang:

 

2609932?size=original&index=1

 

Er det så noen av dere med påstått interesse for det eksklusive som også har litt peiling på skikkelig sjeldne lekkerbisken? I såfall, hva er dette?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en ladestokksbajonett. Dansk M1789. :)

 

Det er mulig at enkelte vil kunne hevde at at dette er en dansk M1789 ladestokk bajonett, men her på berget hevder vi nok at det er noe som er en smule forskjellig fra det.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor noen er villige til å bruke 20 k på en jernstang.

 

Dersom noe er sjeldent nok, eksklusivt nok og interessant nok og samtidig er en realativt sentral del av en samling, er nok er 20 lapper for en bagatell å regne. Såvidt jeg vet, har det vært det én til av disse frem til nå i privateie i Norge, men han er bosatt i Estland/kanariøyene og dette blir dermed den eneste som geografisk sett vil befinne seg i privateie i Norge. Dette er noe som er så sjeldent at ladestokkene til marinens M1843's forskjellige varianter (se tråden på http://www.forum.svartkrutt.net/index.p ... d&id=11564" target="_blank" target="_blank) kan betraktes som "lett tilgjengelig".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre liten kunnskap om gamle våpen. Men sett fra en samlers synspunkt forstår jeg at dette er spesielt. Gratulerer med funn etter lang søken. :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Marcel. Problemet er at i Danmark er denne betegnet som M1789, i Norge som skarpskyttergevær M1788. Uansett - ladestokkbajonetten fra den opprinnelige utgaven er uhyre sjelden. I Norge ble de fleste av disse bygget om til tapprifler i 1851 og de fikk da også en ny ladestokk. Jeg er imponert over kompetansen og evnen til å finne frem i DkN jungelen!

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Marcel. Problemet er at i Danmark er denne betegnet som M1789, i Norge som skarpskyttergevær M1788. Uansett - ladestokkbajonetten fra den opprinnelige utgaven er uhyre sjelden. I Norge ble de fleste av disse bygget om til tapprifler i 1851 og de fikk da også en ny ladestokk. Jeg er imponert over kompetansen og evnen til å finne frem i DkN jungelen!

 

Så ikke denne før jeg postet, men skal ærlig innrømme at søketeknikken på nett er milevis bedre enn kunnskapen om denne typen våpen :winke1: Det nærmeste jeg kommer denne verden er 458 Lott med svartkrutt og blykule..

 

Historie er alltid moro! Gratulerer:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...