Jump to content

Tilgjengelige klikk SuB PMII


ThomasS

Recommended Posts

Har kikket litt på SuB 4-16x50, 4-16x42 og 10x42. Ser de har tårn med EN omdreining, hvis de også skal ha mil klikk. Dvs 130 klikk. Hvor mange av disse klikkene er da tilgjengelig for praktisk bruk hvis man monterer kikkerten på en 20 MOA skinne?

Link to comment
Share on other sites

Med flat skinne skal en i teorien ha 65 klikk oppover

Nei, mer som 50-55, avhengig av kulebanen. De fleste kalibere faller omlag 10cm på 100m, så det må du skru opp for, og så må du skru opp de 5 klikkene som kikkerten står over løpet... Reiser fort 15 klikk her.

20 moa er bra nøyaktig 6mrad.

 

Altså: 13/2 - 1.5 + 6 = 11mrad, kanskje 11.5

 

jeg har alltid trodd at skinna fra IEA Mil-Optics er flat, kanskje den ikke er det?

Det er nå bare å måle den det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig at skinna fra IEA er flat.

SuB PMII 3-12 har ca 20mil/200 klikk intern vandring tilgjengelig.

4-16 har ca 16mil/160 klikk intern vandring tilgjengelig.

 

Men man får bare utnyttet 130 klikk pga single turn tårnet.

Det er simpelten ikke plass til flere klikk på en runde.

Det er mulig å fjerne zerostopp splinten, da får man tilgang på alle klikkene.

Men mangler zerostopp.

 

PMII skal tiltes med ca halvparen av vandringen man har tilgjengelig på tårnet for å få utnyttet klikkene best mulig.

Dvs at en singelturn bør tiltes 6,5mil eller rundt 20moa.

Doubleturn trenger ca 13mil tilt eller 40moa.

 

For mer info se brukermanualen! :D

http://www.eurooptic.com/pdf/schmidt-bender-pmii-manual.pdf

Link to comment
Share on other sites

 

Akkurat ja. Du er vel ikke MANN før du må krype til korset og lese bruksanvisningen. :lol:

 

 

Så hvis jeg tolker dette rett:

4-16 har 160 klikk. 80 opp og 80 ned. 20 MOA tilt gir 65 klikk forskyvning. Da er det følgende som skjer: 15 klikk opp får du ikke brukt. 15 går i innskyting på 100m som M67 påpeker. Der settes Zero stop. Da er det igjen 130 klikk til bruk. Max 130 kan brukes, for det er runden rundt på tårnet.

 

For 10x42 blir regnestykket: 200 klikk. 100 opp og 100 ned. 65 klikk forskyving på skinna. 15 klikk i innskyting. Zero stopp settes da ca 50 fra topp. 150 klikk er igjen, men kun 130 kan brukes pga begrensningen med en runde rundt.

 

Da er jeg vel ikke helt på bærtur?

 

Hvis jeg da lager hurtigmerking på tårnet ut så langt det rekker, burde det være mulig å bruke tabell, retikkelet og noen få klikk når holdet har passert kilometeren.

F.eks 141 klikk på 1250m blir 11 klikk + 13 mrad i retikelet. Dvs nederste kryss. Det kan vel være en farbar vei, så lenge hodet får tid til å være med på leken.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå bare å måle den det?

 

Den er litt vond å få målt på rifla med optikk på plass, men skal prøve å få tatt et mål når kikkerten skal av. Det blir ikke nå for det skal skytes i løpet av uka, og jeg er pinlig nøyaktig innskutt :wink:

 

Skal du? Har fått igjen rifla med pyserør. Hadde vært gøy å prøve den:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...