Jump to content

2 spørsmåll om sikte - treffpunkt (trening og konkurranse)


BenA

Recommended Posts

Etter å ha deltatt på første feltstevne ser jeg flere forbedringsområder som må jobbes med, men det spørs om det er mere enn bare skyteteknikk.

 

1: Syn - Jeg opplever at jeg sliter med å fokusere 100% på blinkene på banen (25m), testet for morroskyld briller med minus styrke, og det var som å bytte fra vhs til dvd som referanse til bildekvalitet. For de andre der ute som bruker briller til daglig, hvor mye påvirker synet treffbildet deres?

 

2: Feltskyting, er det noen som vet hva SNITT avstand til blinkene er? Å trene på 25 meter er sikkert bra, men for hurtighet vil det kanskje lønne seg å stå nærmere? Kanskje 12,5m? Tenker da på stagene som er 6-8 sec på 5 blinker etc.

 

Utover det må jeg nok skyte 1000 skudd til med .40 for å kunne si at jeg "kan" skyte med den pistolen.

Link to comment
Share on other sites

De fleste vil si at du skal fokusere på kornet, ikke på skivene. Selv om jeg personlig alltid skyter med fokus på målet.

 

Jeg skøyt flere tusen på 25 meter presisjonsskyting før jeg begynte å skyte fort på kortere avstander, men skal ikke si noe om hva som er etablerte sannheter her. Nå skyter jeg praktisk også, og ikke felt, men forskjellene er vel ikke så store rent skyteteknisk.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fokuserer på korn/baksikte, men blinkene på 25m blir veeeldig diffuse, nesten så jeg sliter med å finne senter på feltblinker, derfor jeg lurer på om en tur til optiker med resulterende briller vil ha noe å si, eller om jeg bare må ned å mengdetrene veeeeldig mye mere med konkurransekaliber og mindre 22lr skyting.

Link to comment
Share on other sites

På felt MÅ du fokusere på kornet, blinkene har tidvis blitt så små at uten full fokus på korn så blir det bom.

I Praktisk skyting blir det jo veldig annerledes da man gjerne beveger seg hurtig samtidig som man skyter, at man da på veldig nære hold driter i sylskarp fokus på korn.

Men går ut fra at praktiskgutta fokuserer på korn de og på litt lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

De fleste gjør det, noen gjør det ikke, jeg har likedominante øyne og er litt nærsynt på høyre, for min del er det helt umulig å skyte på noen annen måte, men jeg treffer på de lange holda også med denne metoden, men jeg er enig i at man på feltskyting nok må ha fokus på kornet, hvis jeg skal skyte veldig presist så kan jeg jo lukke venstreøyet og fokusere på kornet, det funker det også, men tar veldig lang tid ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med begge øyne ja, men ikke hør på meg, jeg skyter ikke på "riktig" måte ;)

 

men tilbake til tema, hvor godt dybdesyn man har når man fokuserer på kornet er såvidt jeg vet forskjellige fra person til person, og også avhengig av alder, samme med hvor fort man klarer å foksusere fra skive til korn f.eks.

Mange fokuserer jo først på skiva, for deretter å flytte fokus tilbake til kornet før man trekker av.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Ett godt råd: Kjøp eller lån boka 'Sikt mot toppen - en lærebok i pistolskyting'. Bla så opp på side 44, avsnitt 2.11 og les! Her er det 10 sider som forteller alt du måtte ønske av sikte-info.

I korte trekk: Gå først til optiker (gjerne en som er flink med skyttere!).

Fokuser på KORNET med skuret som annen-prioritet. Med skarpt korn og nesten like skarpt skur vil blinkene bare noen meter unna bli utydelige. Dette er u-unngåelig men allikevel problemfritt hvis du klarer å fokusere på siktemidlene.

Link to comment
Share on other sites

1. De fleste feltskyttere blir gode først når de etter lang tid har avlært seg å fokusere på målet. Det er kornet som skal være i fokus.

 

2. Med mindre du er århundrets talent, vil du nok trenger litt mer enn 1000 skudd på bli en skikkelig god skytter.

Link to comment
Share on other sites

Forskjell på å kunne skyte den aktuelle pistolen og treffe det man sikter på =P

Hele greia var at det er frustrerende å føle at man har ett bra avtrekk, og skuddene går helt gærn vei, og jeg vet at jeg trolig må en runde innom optiker, og ville se om det var en del av problemet, fuuuuuullstendig klar over at jeg må mengdetrene MYE mere for å bli god.

Link to comment
Share on other sites

jeg må mengdetrene MYE mere for å bli god

Følg hvert eneste gode råd om å lære å skyte. Kjøp deg en luftpistol eller en god .22 og skyt noen tusen / ti-tusen skudd så BLIR du flink skytter! (Jepp, tenk hva det vil koste å skyte det samme i .40 også..)

Link to comment
Share on other sites

:

I korte trekk: Gå først til optiker (gjerne en som er flink med skyttere!).

 

Hvem er dette, på østlandet?

Sliter med det samme som TS, sliter når det skal gå fort, når jeg har god tid så går det OK. Ikke strålende, men greit.

Jeg har indre skjelninger elns i tillegg til noe nedsatt syn, og har mistet brillene mine. Så er ikke optimalt enda.

 

Pro's/cons linser vs briller mtp skyting? Bortsett fra dugging?

Link to comment
Share on other sites

Man kan gå til hvem som helst optiker og be dem lage glass som fokuserer på

øye-korn avstand. Bare å ha med målebånd så man har riktig avstand når man sjekker

styrken.

 

Men det enkleste er bare å kjøpe variolens så skrur man fokus selv. Det eneste man

da ikke får er korreksjon for skjeve hornhinner.

Link to comment
Share on other sites

Enig med siste taler! Få optiker til å levere et glass som korrigerer for evt skjev hornhinne (og det kan godt ha styrke tilsvarende +0,50-0,75 mer enn din normale korreksjon) og kjøp deretter Variolens hos Roar Hembre så du kan justere for dagsform, lys og løpslengde. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Noen erfaringer fra feltløypa:

Dersom du trenger hjelp til å fokusere på kornet, må du til optiker. Ta med våpnet ditt og test ut i praksis hva som funker.

Glem en gang for alle at du skal se målet skarpt, det er ikke mulig og heller ikke nødvendig.

Jeg måtte kjøpe en brille jeg kunne myse over for å kunne orientere meg ved forflytning til forskjellige mål i terrenget, umulig å se nummereringen over skivene gjennom brillene dersom du skal kunne se kornet klart. Du rekker ikke å ta brillen av og på. :smile:

Gjør som det er blitt sagt før i tråden: Bruk innskutt våpen (Noen sikter på skivene, noen i underkant (rullende), dette er smak og behag) .

Sørg for at kornet er der det skal være i skuret, (du må se det for at dette skal skje) og plasser kornet i det utydelige målet. Klem avtrekket av, ikke napp, og du treffer garantert det du sikter på. Tren rolig i begynnelsen slik at hodet forstår hva du må gjøre. Øk hastigheten på prossessen når alt går automatisk.

Egentlig koker det ned til skytternes hovedfokus: Sikte og avtrekk! Sikte og avtrekk! osv......

 

PS: Denne tråden burde vært flyttet til "Pistolskyting".

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser siktene helt fint, men på 25m blir de små feltskivene så "diffuse" at jeg sliter litt med å plassere siktekorn i senter, og treffe der jeg skal.. Står nok mere på mine skyteferdigheter enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser siktene helt fint, men på 25m blir de små feltskivene så "diffuse" at jeg sliter litt med å plassere siktekorn i senter, og treffe der jeg skal.. Står nok mere på mine skyteferdigheter enn noe annet.

Baneskyting på 25 meter ville jeg stilt inn rullende, feltskyting ville jeg stilt inn midt i blinken.

 

Som tidligere nevnt, start med lengre intervaller og øk hastigheten etterhvert men besøk en optiker så du får riktig fokus ... mener en i klubben med briller nevnte at ca. 50 - 60 cm fra øyet er der du skal se skarpest, da ser du siktemidlene bra og blinken er ikke bare noe du såvidt skimter.

Link to comment
Share on other sites

50 - 60 cm fra øyet er der du skal se skarpest
Nix. Du skal se KORNET på pistolen skarpest. Dette er avhengig av hvordan den enkelte står og holder våpenet samt lengden på våpenet (fram til kornet..)

Prøv selv følgende: Mål avstanden mellom øyet og korn når du A: holder en spesialpistol / revolver med begge hender og B: holder en finpistol med beste hånd.. Du vil antageligvis finne ut at det dreier seg om endel cm forskjell.. Variolens som nevnt før i tråden gjør at du kan justere vekk forskjellen!

så "diffuse" at jeg sliter litt med å plassere siktekorn i senter
Det er kanskje her du gjør en stor feil.. De små (og store) figurene SKAL være diffuse på 25 m avstand.

Anbefaler ALLE (nok en gang) som er litt seriøse pistolskyttere å lese "Sikt mot toppen - en lærebok i pistolskyting" http://skyting.no/nyheter/Sider/Siktmottoppen.aspx :wink:

Link to comment
Share on other sites

50 - 60 cm fra øyet er der du skal se skarpest
Nix. Du skal se KORNET på pistolen skarpest. Dette er avhengig av hvordan den enkelte står og holder våpenet samt lengden på våpenet (fram til kornet..)

Prøv selv følgende: Mål avstanden mellom øyet og korn når du A: holder en spesialpistol / revolver med begge hender og B: holder en finpistol med beste hånd.. Du vil antageligvis finne ut at det dreier seg om endel cm forskjell.. Variolens som nevnt før i tråden gjør at du kan justere vekk forskjellen!

 

Tror du misforsto hva jeg mente, selvfølgelig skal du fokusere skarpest på kornet når du skyter men som nevnt er det greit å ha en brille som er justert så du har muligheten til å se blinken som noe annet enn en uformelig masse borti der et eller annet sted.

 

For meg er det ikke no problem siden jeg ikke trenger briller for å se skarpt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Men bare vent! Din tid kommer før du aner! Før du fyller 50 vil du sannsynligvis oppdage at kornet på våpnet ditt begynner å bli veldig "ullent" og du må gå den tunge veien til optiker for å få hjelp. Vit da bare at den brillen er fremdeles ikke laget som i samme øyeblikk lar deg fokusere klart på kornet ditt og på målet et eller annet sted fra 10 til 50 meter borte! Det finnes ikke noe øye som klarer det heller for den sakens skyld. Nei, aksepter like godt en gang for alle at målet synes uklart men kornet er i alle fall klart og der det skal være i skuret. Da har du gjort mye riktig. Etterfulgt av et godt avtrekk har du lagt grunnlaget for suksess! Det verste med alderstillegget (les langsynthet) med påfølgende optisk kompensasjon er for meg som nevnt at skivenummereringen forsvinner "i tåka" sammen med skivene og jeg må myse over brillene for å orientere meg i terrenget ved forflytning. Et annet faktum er at jeg må ha to forskjellige briller med meg i feltløypa, et par til liggende og et par til resten av standplassene. Og ja, jeg har VarioLens, men synes denne fungerer best til luft/fripistol. Men jeg tester videre!

Link to comment
Share on other sites

Grovtest hos optiker avslørte -0.75 på begge øyne, så da blir det å kjøpe ett el-kjipo sett briller med -0.75 styrke og se om det er noe som helst forskjell.. Utover det står det veldig på egen skyteteknikk og ammunisjon for øyeblikket.. Ladepresse er komplett, så det er på tide å rulle egen ammo nå og se om pang blir mere håndterbar.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kjøper briller med -0,75 i styrke vil det neppe hjelpe deg nevneverdig. "Conventional wisdom" tilsier at du skal ha en styrke på skytebrillen som har 0,5 til 0,75 "mer pluss" enn til vanlig. Det vil si at din skytebrille bør være -0,25 eller 0. Pluss eventuell korreksjon for skjev hornhinne. Men det beste er å ta med våpen til optikeren. Bare husk at det er merkbar forskjell på avstanden øye - korn på en liten Glock i tohandsgrep og en lang fripistol (eller luftpistol) i ei hand.

 

Jeg vil fortsatt anbefale deg å teste irisblender eller Variolens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...