Jump to content

Statskog, piggokser og fjordyr.


knut.langsjoen

Recommended Posts

Her kommer en frustrasjonsmelding om Statskog sin behandling av jegere.

 

Vi har i et par år jaktet i Nordland. Vi har et fantastisk jaktterreng som kanskje ikke har så mye elg, men til gjengjeld flott natur.

 

I fjor hadde vi blant annet et fjordyr på kvota og noen dager ut i jakta felte vi en fin piggokse. Skrotten var dekket av 6-7 cm spekk og dermed veide den 170 kg. Sånn ellers var den av vanlig størrelse.

 

Vi var glade og fornøyde med å ha felt oksen med ett godt skudd og fått dyret vi hadde på kvota, trodde vi.

 

Statskog sin veiekar begynte imidlertid å vurdere tennene til elgen. Han syns kanskje at elgens tenner minnet litt om en 2,5 år gammel okse. Pga av dette har vi blitt pålagt straffegebyr på elgen. :shock:

 

Er det sånn det skal være blir det veldig vanskelig å være elgjeger. Er det meningen at vi skal kakke'n i hodet og ta et tannsnitt først før vi eventuelt vurderer å felle elgen? Skyter man en normalt stor piggokse må man vel kunne regne det som et fjordyr helt uavhengig av tannutvikling? :?:

 

Rart med det, men vi fikk avslag på klagen. Til gjengjeld har de gitt oss en kalv og 1,5 år gammel ku (fjorku) på kvota for neste år. Kundeservice det!

 

Kom gjerne med innspill!!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter elg i stasallmenning på østlandet, her er piggokse definert slik: Piggokse = okse med 1 pigg på hver side + event. pigg nr. 2 på en side under 10 cm. Vekt og tenner er i denne sammenhengen helt uvesentlig. Forstår frustrasjonen din, så lenge piggene er "pigger". Det kan det tyde på at de er, i og med det er tennene veieren henger seg opp i.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt to slike i laget mitt de siste 4-5 åra. En av dem fikk vi ta som halvannetåring (hadde ikke voksen på kvota), den andre tok vi som voksenokse - som vi da hadde igjen kvote på. Finnes ingen fasit for hvordan slike saker skal håndteres, selv heller jeg vel mot å vise fornuftig skjønn og ta slike dyr på kvote som halvannetåring. Handler vel også litt om hvordan kvotene tildeles - om det er tildelt halvannetåring, eller piggokse. De fleste går vel etter alder, vil jeg tro - og da er tennene rimelig enkle å gå ut fra. Når elgen er dau i allefall...

 

Men det viser jo at man også for fjorårsokser må se etter ungdyrpreget og ikke bare se hva de har på hodet...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hva som er skrevet på kontrakten. står det piggokse(noe jeg tviler på det står) Vil tro det står ungdyr, ungdyr er ungdyr hvis det er kjeve innlevering. Og da er alt annet voksne dyr uavhengig av vekt. Hvis ikke det er kjeve innlevering kommer det jo an på veier. Og det opereres med vektgrenser på ungdyr feks alt under 150 kilo uansett alder. Det som har sjedd her nede i sør er at alt under 140 er ungdyr, mens alt over er voksne dyr uavhengig av alder. Da ville deres dyr kommet i kategorien voksne dyr uansett. Vi fikk en pigg oske for 2 år siden som veide 175, den var 3.5 år etter tenne ergo voksent dyr. Så dette avhenger helt og holdent hva som står på kontrakt og hva som er betegnet som ungdyr på deres vald.

Link to comment
Share on other sites

Jakter selv på en statsallmenning i Norge og der er vektgrensen for fjordyr 150 kg, piggokser er piggokser så lenge de kun har en pigg på hver side, om den veier over 110 kg eller 200 kg spiller ingen rolle. Tydelig at det er forskjell på regelverket rundt om i landet.

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn det skal være blir det veldig vanskelig å være elgjeger.

Rettet avskyting kom vel på 80 tallet her på sørlandet, så vi har levd med dette lenge:-)

Her er forskjellen på ungdyr og eldre dyr 1,5 år. Undyr kan veie det de gjør, eldre dyr kan skytes på ungdyrløyve om de veier under 150 kg.

Dere har helt klart skutt en voksen okse på et ungdyrløyve. På sørlandet er det vanlig at det går 5-10 år mellom hver gang man får fellingsløyve på en okse om man har terreng som tilsvarer en elg i året, så jeg synes ikke reaksjonene var knallharde for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn det skal være blir det veldig vanskelig å være elgjeger. Er det meningen at vi skal kakke'n i hodet og ta et tannsnitt først før vi eventuelt vurderer å felle elgen? Skyter man en normalt stor piggokse må man vel kunne regne det som et fjordyr helt uavhengig av tannutvikling?

 

Vet ikke om 170 kg er normalt stort ungdyr, men. I kontrakten deres står det ganske sikkert spesifisert 1 1/2 års dyr. Da nytter det desverre ikke om oksen har sykkelstyre eller 16 tagger. Det er kjeven som har siste ord. Enkelte områder kan ha vektgrenser i tillegg, f.eks voksendyr under en viss vekt kan gå som ungdyr. Jeg tror den grensa de fleste steder ligger langt under 170 kg.

Link to comment
Share on other sites

Tja, stykkjunkeren.

På Sørlandet har vi gått fra en elg bak hver busk på 90 tallet, med varierende vekter. Jeg skøyt selv en 1,5 årig okse på 162 kg i denne perioden. Nå er det snarere en elg i hver kommune ( en smule overdrivelse kanskje..) og slik har stammen vert i flere år nå, men vektene lar fremdeles vente på seg. I fjor skøyt vi en 8 tagger som holdt ungdyrgrensa :overrasket:

De lærde strides om det er for mye eller for lite elg. Produksjonen går ned på alle statestikker, og beitetakseringene viser at det er kraftig beitet. I fjor jaktet vi 5-6 mann i 8-12 timer hver dag. Annenhver dag så vi ingen elg. Så vi har gledet oss lenge til det samme, selv om vi har hatt lite elg i mange år nå...

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg vil tilrå deg å senda eit brev eller e post til Statskog sentralt om denne saka. Det er for gale at du får bot (tilleggsbetaling) for å skyta piggokse som er 2,5 år. Slike er sjeldne, og dei fleste fjellstyre/Statskogreglar eg har sett om dette tillet at 1,5 åring er okse med 1 pigg på kvar side. Lykke til.

 

PS: kvar i Nordland er det du jakta? Send evnt PM.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Angående vekter på elg, så er min personlige mening at disse bør tilskrives flere faktorer enn antall elg. Vi må huske på at avlsarbeidet i elgforvaltningen har vært så som så. Store og pene okser og kuer har vært prioritert skutt. Det vil si at avlsmaterialet nå består av vrakdyr som aldri når de vektene elgen hadde i fordums dager. Spør en som driver med storfeavl og han vil riste kraftig på hodet av den innsatsen som er lagt ned i elgforvaltningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Vi hadde både voksne og ungdyr på kvota hos statskog for noen år siden. Skjøt en piggoske på 175kg, men viste seg å være en 2,5 åring. Vi fikk den som ungdyr selv om vi hadde eldre okse igjen på kvota. Piggokse var ungdyr uansett. Mener dette stod i jaktforskriften samtidig som det var oppsynets egne mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...