Jump to content

Patroner til .222 til jakt på hare, rype og skogsfugl? :)


thomasvp

Recommended Posts

Hei!

 

Har nylig fått meg en BRNO fox mod. 2 i .222 Rem.

Ser at utvalget for ammo i dette kaliberet er magert.. (og ofte med høy utgangshastighet som ikke bestandig er ideelt)

 

I hovedsak trenger jeg patroner til jakt på hare, rype og skogsfugl. Det vil i hovedsak si helmantel med ikke alt for høy hastighet.. (tror jeg?)

 

Er det noen der ute som vet om noe slikt liggende, eller kan som tenke seg å lade noe i den duren?

PS: Har ca 70 tomhylser, hvis noen vil lade:)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

 

Tror Norma Fågel 55 grs som kan være av det bedre her. Men de koster jo litt da. Og så er jeg litt usikker på hvor godt de går i en Brno Fox. Min liker ikke 55 grs så himla bra, selv om Lapua sin fmj ikke er høggende gæli. 50 grs er bedre i børsa mi i hvert fall. Den er kappet 10 cm og har liten demper på. Mulig 55 grs går bedre i en ukappet pipe. Ikke vet jeg.

 

Hvor bor du? Jeg lader .222, og kunne sikkert hjulpet med noen helmantel, men har ikke lyst å sende slikt i posten! Det blir sannsynligvis en god stund til jeg får skutt med frøkna mi (altså frøken Fox) da hun har blitt avkledd. Hun har blitt toppløs etter at kikkertsiktet ble solgt her om dagen, og hun liker ikke å sole seg toppløs... :oops: Siden jeg skal ha noe dyrt svineri på en .308, slik at Foxfrøkna overtar den gamle på .308'en, må jeg vente til helvete fryser til is før jeg har råd til noe nytt (salg av kikkertsiktet, pluss en salongrifle skal være med på å finansiere nytt sikte for "fæle" forhold).

 

Jeg bruker for øvrig Sako Speedhead 50 grs fmj etter at Norma sin 50 grs fmj forsvant. Lader dem med en smule N-110 slik at de rusler rolig av gårde i ca 800 m/s.

 

Sakokulene er ikke så enkle å få tak i har jeg funnet ut, da jeg måtte kontakte en kar i Nord-Norge for å få tak i, men det må da kunne gå an for noen butikker å ta inn slik på bestilling.

 

Tror jeg klarer å få ladet ned mot ca 3,50 pr stk inklusive kule, tennhette og krutt og gjenbruk av hylser. Billig og presist.

Link to comment
Share on other sites

Oi, kjapt og flott svar! :)

 

Jeg bor i Bodø (og tidvis i Lofoten,) og jeg skjønner vel kanskje nå at jeg skulle ha skrevet det på innlegget her.. :oops:

Skjønner godt at du ikke vil sende slikt i posten, er vel ikke helt å følge postens forskrifter vil jeg tro :?

 

Hehe, kle på henne en liten bikini i mellomtiden da? Hun har vel fått lite mat i det siste, så regner med cup-sizen har gått noe ned? ;)

 

Men 800m/s høres jo mer kurant ut til mitt bruk, kanskje jeg klarer å finne noen i Bodø-området som kan tenke seg å lade noe slikt som du sier her ! :P Muligens 45grs er mer passelig til rypa ? :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 222 men har nå 223 uansett så fant jeg ut følgende på begge:

 

Til Hare, rype og skogsfugl vil en ha minst mulig kjøtt ødeleggelse og samtidig skikkelig knall og fall, men hvordan da det tilsier helmantel men typiske helmantel til 222/223 er spisse boat tail kuler som hvertfall ikke gir noe særlig knall og fall effekt. Dermed vil en rundneset sen helmantel kule ha mye bedre knall og fall enn en rask FMJBT kule tenkte jeg. Når en snakker med gamle jegere så skrøt de 22 hornet opp i skyene som perfekt til nevte bruk.

 

Ergo kom jeg frem til at jeg skulle bruke en 22 hornet (224 og IKKE 223 diameter, husk Hornet finnes i begge) helmantel kule og lade den som en 22 hornet omtrent i hastighet, så på 223en min fikk jeg tak i S&B 45 Hornet FMJ kuler som kommer i 60 og 600 pakker og ladet med 26 grain VV N-165 fikk jeg 675m/s som er full match for 22 hornet som går meget presis i min rifle.

Disse kulene er rundneset og gir meget fin knall og fall med svært liten kjøtt ødeleggelse.

 

Dette har vært min go-to ladning for helmantel matvilt i 223, jeg aner ikke ladning for 222 men det er jo bare å jobbe frem ett forslag i QL over krutt en har liggende og teste seg frem.

Link to comment
Share on other sites

Det blir endel krutt som brenner på utsiden av løpet kan en jo si, men det fungerer veldig bra. En kan jo sikkert lade lav mengde med raskt krutt istedenfor, men jeg har ikke testet ut det enda.

 

Tenkte å prøve 16 grs med H322 eller N130 og sjekke kronoen på den ladningen, ihht Quick Load skal det gi omtrent Hornet ladning på 45 grs kule.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :)

 

Ser ut som jeg må finne noen som kan lade for meg her i Bodø, kanskje jeg kan få en børsemaker av noe slag til å lade :P

Den med 22 hornet så ikke dum ut! :) Muligens noe slikt med, som dere sier her, et litt raskere krutt hadde vært midt i blinken for meg! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere ladet til min cz 527 222 rem ut fra denne gamle artikkelen fra jaktjournalen. Jeg har brukt 120 krutt og har ladet og skutt skogsfugl med ammo ladet til ca 700m/s noe som er genial på korte,moderate hold. Har ikke fått samme sylskarpe presisjon som ved bruk av "standard"ammo,men godt nok for meg.

Nå for tia bruker jeg stort sett kjøpeammo og er heller mer nøye med plasseringen av skuddet.

 

 

Här är ett urklipp från Jaktjournalen Maj 1990 av Olof Åhs, kanske intressant?

Skjutna med Winchester Warmint mod 70.

KULA.....................KRUT..........LADDVIKT; grain...............TÄNDHATT................HASTIGHET

Nosler SB 50 grain.....N110....................9,0......................RWS 4033...................551 m/s

........"....................".....................10,0..........................".........................613 m/s

........"....................".....................11,0..........................".........................675 m/s

........"....................".....................12,0..........................".........................730 m/s

........"....................".....................13,0..........................".........................779 m/s

........"....................".....................14,0..........................".........................831 m/s

........"....................".....................17,0.........................."........................1010 m/s

 

Hornady SP 50 gr........N120.................12,3......................RWS 4033..................610 m/s

........"....................."....................13,0..........................".........................641 m/s

........"....................."....................14,0..........................".........................705 m/s

........"....................."....................15,0..........................".........................748 m/s

........"....................."....................16,0..........................".........................798 m/s

........"....................."....................17,0..........................".........................847 m/s

........"....................."....................17,4..........................".........................878 m/s

Link to comment
Share on other sites

.........

Nå for tia bruker jeg stort sett kjøpeammo og er heller mer nøye med plasseringen av skuddet.

.........

 

Hvilke patroner bruker du? Noe spesielt merke og kule du foretrekker? :P

 

Skal forresten ta vare på den der! :) Takk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hornady SP 50 gr........N120.................12,3grain N120......................RWS 4033..................610 m/s

 

 

Ser i ladetabellen til Vihtavuori at" LOADS LESS THAN MINIMUM CHARGES SHOWN ARE NOT RECOMMENDED". Minimum med N120 er oppgitt til 18,5.

 

 

Hva er grunnen til den advarselen?

Link to comment
Share on other sites

Hvor på hare sikter-skyter /les: treffer/ dere med 223?

Jeg synes 222 er litt for mye råtasskaliber hvis avstanden ikke er lang nok. God avstand for 222 er ca 100m med gennomsnittlig ammu.

22Hornet er en kjempekaliber, men da må du innenfor 150m.

Hvis du jakter i åpen terræng på hold mellom 80-200m så trur jeg jeg ville valgt 222. Hvis du føler med deg att du kommer til å skyte 95% mellom 40 og 120m så trenger du slettes ikke "mere" kaliber en 222Hornet.

 

Self bruker jeg 22WMR. Men jeg synes nu 120m er lang avstand nesten uansett våpen, kaliber og forhold - særlig når en må innenfor snuseeska!

 

/K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hornady SP 50 gr........N120.................12,3grain N120......................RWS 4033..................610 m/s

 

 

Ser i ladetabellen til Vihtavuori at" LOADS LESS THAN MINIMUM CHARGES SHOWN ARE NOT RECOMMENDED". Minimum med N120 er oppgitt til 18,5.

 

 

Hva er grunnen til den advarselen?

 

Det kan jeg ikke forstå.....men så er det mye jeg ikke forstår :lol: . Selv har jeg ladet ifølge den tabellen du referer til og ikke opplevd noe problem,men folk må tenke selv.

Blandt svenske spetsjegere har det i årevis vært vanlig å lade ned 222 rem til hornethastighet og vel så det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Gammel tråd, men har kanskje noe av interesse.

Prøvde å lade min 222 med mild ladning tiltenkt skogsfugljakt med spets. Twisten vet jeg ikke, men er en steyr mannlicher sl med originalt løp, så er sikkert 1:12/1:14?

Ladet etter utklippet fra jaktjournalen, men med annen og lettere kule.

222 norma helpresset hylse

N110 9grain

Sierra 1210 (45gr varminter)

Kronografert til 520m/s

Samler under en fremkroning på 80m

Marginalt med sot på hylsehals

 

Samme kule også prøvd i 22k-hornet heym 22s kombi.

Skyteformet 22hornet rws hylse

N110 7gr

Sierra 1210

613m/s

Samler likt som 222 (under femkroning på 80meter)

 

Kula skal ifølge enkelte på robsoft og skucku forum være godt egnet til matfugljakt i moderate hastigheter.

Gjenstår å se

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...