Jump to content

Zeiss Duralyt


kurtw

Recommended Posts

Mekelig ja. Skjønner ikke at Zeiss produserer kikkerter som får så dårlig omdømme. Zeiss setter jo sitt gode navn og rykte på spill med å gi ut disse økonomimodellene. Det samme gjelder også conquesten.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge XXL selger Zeiss Classic til omtrent samme pris ser jeg ingen grunn til å kjøpe Duralyt. Classic 1,5-6x42 til 5400,- på XXL er vel ikke langt fra optimalt til alround-bruk med fokus på elgjakt tipper jeg. Optisk må man opp i Victory/Swaro PV/Z4 for å få noe bedre, og da koster det en del mer (med mindre man har tålmodighet og kjøper brukt).

 

Har selv hatt noen Classic'er og har nå Victory, Varipoint, Swaro PV og Z6i. Classic'en er overraskende bra sammenliknet med disse.

 

Edit: ser at du skriver kobbe og gås også, da er kanskje en 2,5-10x50 et bedre bud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun sett gjennom en av Duralyt-modellene, 3-12x50, og min konklusjon om den modellen er helt entydig: Kjøp noe annet. Jeg har sett på flere eksemplarer, og alle har vært så uskarp i kantene at de er ubehagelig å se gjennom. Zeiss Classic eller Meopta er gode alternativer i sammenlignbar prisklasse.

OBS! De andre Duralytene har jeg ikke prøvd, og vil derfor heller ikke uttale meg om dem.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde litt utprøving mellom en meopta og duralyt fra ca samme prisklasse. I dårlig lys kom forskjellene veldig god fram. For oss ble da meopta bedre enn duralyt. Hadde også en classik med, men denne hadde lysåpning på 50 mens de andre var 42, atså ikke sammenlignbart, men den ble betydelig bedre. I dagslys konkluderte vi med at duralyt og meopta var like gode. Meoptan var en meopro.

 

Ikke ta dette som en test da, vi var tre gutta som brukte en dag på å prøve oss fram. Alt bare synsint, men i våre øyne så god synsing vi kunne komme fram til. :winke1:

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har hatt to Duralyt som er prøvd på praktisk jakt.

Den første, en 2-8x42 var uskarp i kantene, og butikken tok den inn igjen.

Fikk ny i 1,2-5x36 som var krystallklar over hele synsfeltet.

Telnisk fungerte siktene bra, klikkene var eksakte og de returnerte til utgangspunktet etter å ha skutt "firkanten".

 

Imidlertid ble jeg ikke fortrolig med retikkelet (# 6, det ble for fint) så siktet ble solgt videre.

Til norsk storviltjakt syns jeg de har truffet bra med modellene, men ihvertfall 1,2-5x36 burde vært levert med #1 retikkel i tillegg til #6. Da ville vi hatt et supert elgsikte.

 

Det er imidlertid betenkelig at såpass mange har opplevd uklare kanter på Duralyt, noe en ikke skulle forvente fra Zeiss.

I denne prisklassen syns jeg at Conquest faktisk er skarpere, ihvertfall de siktene jeg har vært borti.

I tillegg får du den med #4 retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Jakter mest Elg. Men kikkerten bør være brukbar til Kobbe og Gås også.

 

Til det bruket er en brukt vx1 leupold til 900,- mer enn god nok. Jeg har en slik, samt en duralyt. Optisk skiller de ikke så mye i mine øyne, jeg hadde ikke kjøpt duralyt uten lys. Duralyten er bedre i dårlig lys, men man jakter vel hverken elg, kobbe eller gås(?) i dårlig lys veldig ofte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...