Jump to content

Sende Norsk Låskasse til frankrike?


Recommended Posts

Hei, håper det er noen med peiling her inne på reglene for transport av våpendeler til europa.

Skal sende en låskasse fra Hansen ned til en børsemaker i frankrike, denne børsemakeren spør om jeg ikke kan sende kassa fra sverige ettersom det er månedsvis med papirarbeid å sende noe fra norge.. vi er visst ikke med i et samarbeid som sverige er med i.

 

Hansen mener at jeg da uansett må ta låskassa ut av Norge, så de ser ikke helt poenget..

 

Noen som har fornuftige innspill her?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare ta kassen med på en handletur til Sverige? Passer ypperlig i en lomme den....:)

 

Nærmeste skjenkested eller hotell med respekt for seg selv bør kunne skilte med minst èn partysvenske som kan være behjelpelig...

Link to comment
Share on other sites

Å sende våpendel fra Norge til Frankrike vil ta veldig lang tid siden vi ikke er i EU. Innen EU går det greit. Ville hørt med en Svensk våpenforhandler om han ikke kunne ordne det for deg. Vet om ei børse som brukte 3 månder fra Frankrike til Norge + det samme andre veien. Jobben var gjort på ei uke.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemelding, det er sikkert dette den franske børsemakeren siktet til..

Spørs om svenske forhandlere er så veldig interesserte i å sende låskasser til frankrike, men er vel verdt å spørre...

 

Forespørselen:

"As Hansen is in Norway and as your country is not in CEE it’s very difficult to import the action in France (at least 6 months of papers and papers and papers...)

That could be possible if the package is shipped from Sweden as a standard parcel post.

Do you think it would be possible for you to do that ?

"

Link to comment
Share on other sites

Jeg sender våpen og deler ut av landet til Sverige, Danmark, Tyskland, Italia og Australia og har ikke problemer.

Når du laster ned og fyller ut det papiret jeg henviste til og sender til Utenriksdept. Avdeling for import- og eksportkontroll.

Pass på å få adressatens godkjenningspapirer som børsemaker/salg av våpen.

Dette kan være på fransk.Send dette med søknaden.

Etter ca. 1 uke får du den godkjent søknaden tilbake.

Gå til en speditør med kassa, proformafaktura hvor du skriver at delen er produsert i Norge og godkjenningen fra UD.

Da sendes kassa DHL til Frankrike.

NB! skriv at det er våpendel og ikke komplett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har du opplevd forsinkelser mentor?

 

Må si det frister utrolig lite med 3 mnd hver vei!

 

Jeg kan jo komplisere det enda litt mer og si at låskassen skal benyttes i et custom-bygg og betales av børsemakeren i frankrike - eks. moms.

Vet ikke da om det er mulig for meg å hente den ut og kjøre den til sverige og så sende som parcel pakke der...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ut av landet med et våpen må du tolle det ut.

Et stevne i Sverige krever at du deklarerer våpenet på et tollsted eller via internett.

Du må da ha oversikt over våpenet hele tiden og utføre det papirmessig fra Sverige igjen.

 

Hvis du skal sende det for å få gjort en jobb må du skrive det på eksportlisensen og du skal da betale MVA av summen som du blir fakturert av børsemaker + porto.

 

Fra utlandet sender de våpen i posten og det går OK.

Bare pass på å ha kopi av papirene for utførselen og våpenkortet klart til tollvesenet når den kommer i retur.

Hvis det blir montert pipe i utlandet må du huske at tollvesenet også skal ha godkjent ervervstillatelse på pipa.

 

Du spør om jeg har hatt foesinkelser på forsendelser.

Det eneste landet har vært Italia hvor flyselskapet hadde problemer etter at flyet taxet og traff tollageret.

 

Thor

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke der det butter. Ut av Norge er greit nok, men det virker som hodepinen ankommer når låskassa lander i frankrike, siden vi er utenfor EU.

Alt går jo, men kjipt å måtte vente 6 måneder ekstra fordi den ligger i frankrike flere måneder hver vei..

 

Det kan jo hende at ting går som smør, men denne innstendige oppfordringen fra børsemakeren tilsier vel annerlunda..

 

As Hansen is in Norway and as your country is not in CEE it’s very difficult to import the action in France (at least 6 months of papers and papers and papers...)

That could be possible if the package is shipped from Sweden as a standard parcel post.

Do you think it would be possible for you to do that ?

Link to comment
Share on other sites

Er det så enkelt som å sende den i en pakke fra sverige til frankrike?

 

Nei. Som det nevnes over her, skal den da også tolles ut av Sverige, og det er spesiellt viktig siden du da "gir fra deg" kassa. Dersom den blir borte på veien, så sitter du potensiellt fint i det.

 

Kan også legge til at det svenske postvesnet har blitt kjipe når det kommer til å frakte våpen overhodet.

 

Men jeg er litt nysgjerrig, hva kan en franskmann gjøre med kassa som Hansen ikke selv utfører?

Link to comment
Share on other sites

Er det så enkelt som å sende den i en pakke fra sverige til frankrike?

 

Nei. Som det nevnes over her, skal den da også tolles ut av Sverige, og det er spesiellt viktig siden du da "gir fra deg" kassa. Dersom den blir borte på veien, så sitter du potensiellt fint i det.

 

Kan også legge til at det svenske postvesnet har blitt kjipe når det kommer til å frakte våpen overhodet.

 

Men jeg er litt nysgjerrig, hva kan en franskmann gjøre med kassa som Hansen ikke selv utfører?

 

Kassa skal brukes som utgangspunkt for en lett fjell-rifle. Hansen gjør sikkert dette han og, men jeg har litt lyst til å bruke franskmannen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at informasjonen der er feil. Prøv bare å dra til nærmeste nabo i øst (Sverige) kun med et europeisk våpenpass, uten å ha registert det via nett eller vært innom en tollstasjon. Svenskene bryr seg ikke om det våpenpasset overhodet, og de er ikke eneste landet i Europa med særnasjonale regler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...