Jump to content

Pistol fra Danmark.


auvik

Recommended Posts

Søkefunksjonen er greit å lære seg å kjenne, men som de fleste forumsøk så er de klønete.

 

viewtopic.php?f=15&t=60719 <- her har du link om temaet, prøv søkefunksjonen og se om du finner samme tråden :))

 

BTW. har akkurat vært i Danmark og hentet min første pistol selv, forsåvidt smertefritt, men hadde nok vært enda smoothere å få den tilsendt, men så var det den ventingen..

Link to comment
Share on other sites

Om momsregnin (når den heldigvis er med edt veldig praktisk tallet 25%)

 

En vares pris er pris + moms. Det vil si Pris x 1,25

Av det kan man utlede at det finnes i en total pris fem 25% andeler. varens fire som er 100% + momsens 25%

Skal man regne ut pris uten moms har man da pris + moms som er 100% og man skal ta vekk en femtedel. Altså 20% (Det er 5 20% deler i 100%)

 

Altså

for å fine ut pris med moms, multipliser med 1,25

For å finne ut av en vares pris uten moms multipliser med 0,8

 

Forøvrig oppfordere jeg som vanlig å handle i Norge, om varen er tilgjengelig her. Det kan vøre kroner å spare på det i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Pris 13.775,- excl.moms. 11.020,-

Slik jeg ser det er det vel trukket 20%... eller regner jeg feil?

Du regner ikke feil, for det stemmer at det er trukket 20 % fra veil. pris. Men så må du huske at dersom du først legger til 25 %, for deretter å trekke fra 20 % så ender du opp der du startet :wink:

 

Om momsregnin (når den heldigvis er med edt veldig praktisk tallet 25%)

Forøvrig oppfordere jeg som vanlig å handle i Norge, om varen er tilgjengelig her. Det kan vøre kroner å spare på det i fremtiden.

Moms er likt i Danmark og Norge og lønnsutgifter og generelt prisnivå er sammenlignbart. Hvis forhandleren i Danmark kan selge med fortjeneste til 15 høvdinger, og forhandlere i Norge selger samme saken til 20 laken synes jeg det er en drøy pris å betale for nærhet og service. Nesten (væpnet?) ran.:wink:

Link to comment
Share on other sites

Moms er likt i Danmark og Norge og lønnsutgifter og generelt prisnivå er sammenlignbart.

Nu vel... Det er ikke det mine danske slektninger hevder når der på besøk i Norge...

Kjøpt øl i danmark i det siste?

 

Men en prisforskjell på nesten 5000 kr for et våpen til under 20.000 kr er drøyt, men den andr siden sier at tjener man ikke penger så legger man ned butikken...

Link to comment
Share on other sites

Å trekke inn alkohol, tobakk eller andre ting som har særavgifter i Norge blir som å sammenligne epler og bananer ettersom det ikke er slike særavgifter eller toll på våpen.

 

Dersom forretningen hadde redusert sine marginer kunne de tjent noe, men når mange etter hvert handler i utlandet tjener den ingenting. Trolig kunne den norske forhandleren hatt en noe høyere pris og fremdeles være konkurransedyktig, da det blir litt tillegg i frakt og fortollingsgebyr, og fordi få vil gidde å kjøpe fra Danmark hvis de bare sparer noen kjipe hundrelapper.

Link to comment
Share on other sites

Berre merk at Post Danmark har stoppa all frakt av våpen både innlands og til utlandet, og at dei bedriftene som fortsatt sender med Post Danmark, i realiteten omgår dette vedtaket. Om det kan ha konsekvensar for sendar/mottakar anar eg ikkje. Eg måtte bruke Bluewater no i mars på ei våpenforsending, og det blei betydeleg dyrare...

Link to comment
Share on other sites

Sparte 5000.- på våpen fra HH, noe av gevinsten forsvant iogmed at jeg dro ned å henta den selv, men det angrer jeg ikke på. FOR en butikk. Tok med kamera for å ta noen bilder inne, helt feil linse å ha med, våpen stacket 3-4 i dybden, og ca 2kvcm ledig veggplass i hele sjappa. Hyggelige folk, helt klart verdt turen. Litt børsemakerjobb fikk de også utført mens vi var på Jensens Bøfhouse. Nå skal det sies at importøren av mitt merke har tatt konsekvensen av at folk henter fra Danmark, men fremdeles ett prisgap som er verdt å merke seg.

Link to comment
Share on other sites

Sparte 5000.- på våpen fra HH, noe av gevinsten forsvant iogmed at jeg dro ned å henta den selv, men det angrer jeg ikke på.

 

Er på vei til Danmark selv får å hente et våpen, men er litt usikker på prosedyren mhp. tollbehandling ut av Danmark og inn i Norge. Kan du fortelle hva du gjorde ? F.eks. hadde du påskrift på kjøpetillatelsen om at den var gyldig for import osv? Det er umulig å få et konkret svar ved henvendelse til tollvesenet her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

1: søknad til politi med importskjema i tillegg

2: søknad i retur med stemplet importskjema

3: sendte kopi av søknad/importtillatelse/pass

4: hentet våpen, de fylte ut det de skulle

5: jeg reiste med båt, leverte våpen til security i land, og fikk utlevert våpen i tolla i Norge, derfra måtte jeg over til tollkontoret ved båten, som skrev ut innførselsskjema, som jeg deretter måtte til lokalt tollkontor for å betale moms.

 

Tror det var alt.

Link to comment
Share on other sites

1: søknad til politi med importskjema i tillegg

2: søknad i retur med stemplet importskjema

3: sendte kopi av søknad/importtillatelse/pass

4: hentet våpen, de fylte ut det de skulle

5: jeg reiste med båt, leverte våpen til security i land, og fikk utlevert våpen i tolla i Norge, derfra måtte jeg over til tollkontoret ved båten, som skrev ut innførselsskjema, som jeg deretter måtte til lokalt tollkontor for å betale moms.

 

Tror det var alt.

 

 

Hmm. Hva slags importskjema er det snakk om ? Pussig det ikke ble nevnt noe om det da jeg snakket med våpenkontoret om saken, men jeg får vel prøve igjen da...Hvilken båt var det du reiste med ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiste med DFDS fra Oslo, kontaktet kundeservice i forkant for å vite hvordan jeg skulle forholde meg til overfart med våpen.

 

Når jeg leverte søknad hos politiet spesifiserte jeg at det gjaldt import, da måtte jeg i tillegg fylle ut ett importskjema med varetype og adressen til forhandleren i København, fikk dette stemplet i retur med våpensøknaden. Dobbelsjekket med tollvesnet og fikk beskjed om å ta det med meg når jeg dro over, evt. om det hadde blitt sendt med post skulle importskjema vært sendt inn til toll/post sammen med våpensøknaden når de ba om dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg reiste med DFDS fra Oslo, kontaktet kundeservice i forkant for å vite hvordan jeg skulle forholde meg til overfart med våpen.

 

Når jeg leverte søknad hos politiet spesifiserte jeg at det gjaldt import, da måtte jeg i tillegg fylle ut ett importskjema med varetype og adressen til forhandleren i København, fikk dette stemplet i retur med våpensøknaden. Dobbelsjekket med tollvesnet og fikk beskjed om å ta det med meg når jeg dro over, evt. om det hadde blitt sendt med post skulle importskjema vært sendt inn til toll/post sammen med våpensøknaden når de ba om dette.

 

Jeg får vel avlegge våpenkontoret et besøk til da, for å være på den sikre siden. Men eksporttillatelse fra Danmark er allerede innvilget på bakgrunn av min kjøpetillatelse (uten noen importpåtegning), så det burde være grei skuring uansett, mener jeg. Såvidt jeg har forstått snakker man sammen over landegrensene før eksporttillatelse blir gitt, ihvertfall innenfor Norden.

Link to comment
Share on other sites

Går nok bra, jeg sjekket litt ekstra siden det var 1 pangen min og ikke ville risikere noe kluss i noe ledd.

Det var min intensjon også, men når svaret fra tollvesenet på en forespørsel om hvilken prosedyre som gjelder for privat import av våpen som reisegods, er: "Tollvesenets oppgave er å se til at lover og reguleringer blir fulgt. Forøvrig er det politiet som administrerer våpenloven" Noe i det svaret forteller meg at litt kursing i kundebehandkling kanskje kunne vært noe å tenke på for tollvesenets kundeservice...å servere denslags abstrahert svada til en borger som stiller et helt konkret spørsmål er direkte repsektløst.

 

Siden du reiste fra Oslo, formoder jeg at du også sokner til våpekontoret i Oslo ? Jeg har bodd der selv vi mange år, og aldri noe kluss med våpekonotoret der, det går på skinner alt sammen. :) Etter at jeg flyttet hjem til vestlandet, og har kjøpt våpen fra Nordland, skjønner jeg at kluss og forsinkelser er det som gjelder i landet forøvrig.

 

Det er nærmest helt håpløst noen ganger. Når våpenkontoret i et distrikt ikke tørr å ringe opp kollegaene i et annet for å purre på en sak som er ett år gammel, da er det noe alvorlig galt i den etaten....akkurat dette har skjedd, og men jeg nevner ikke hvem eller hvor, for dette er en systemfeil som må ordnes opp i på et høyere nivå, ikke noe som enkeltpersoner bør henges ut for. Men det finnes håp; en kvinnelig ansatt I Rogaland gjorde vei i vellinga, ringte til Mo i Rana og jeg fikk med meg våpenkortet der og da - etter 18 måneder 8)

Link to comment
Share on other sites

Handle fra DK og HH er så smertefritt og rimelig at jeg som norsk våpenhandelen ville blitt veldig bekymret og virkelig lagt meg i selen for å kompensere for et høyere prisnivå. Jeg har handlet fra HH og Karlslunde og har bare gode erfaringer.

 

Hvis du skal handle hos HH tar du bare en kopi av kjøpetillatelsen og sender den. De ordner alle papirer og du får beskjed når våpenet ankommer ditt tollsted. Da er min erfaring at det er enklest å dra ned og ordne papiren der. Da opptrer Tollvesenet som den som bekrefter at våpenet er i din eie.

 

Mht til pris, så trekkes dansk moms fra nye våpen og i tillegg kommer forsendelsen og behandlingsgebyr, omlag 500 kr. Norsk moms betaler du når du kvitterer ut våpenet på tollstasjonen. For eksempel sendte åge hos Karlslunde meg feil model ihht hva jeg bestilte. Da våpenet ankom tollstasjon åpnet vi forsendelsen og jeg så da at det ikke var riktig model. Våpenet ble pakket og returnert uten noen ekstra kostnad for meg. Ved all annen reklamasjon kan man gå på tollstasjonen og fortelle hva som skal sendes og hvor - da skriver man ut en midlertidig eksporttllatelse tilsvarende den man lager for å ta med jaktvåpen til utlandet. Ved retur ( etter reparasjon/ reklamasjon) tar man med papirene som ble utfylt ved utsendelse, tollvesenet sjekker våpennummer og kvitterer at våpenet er tilbake i Norge.

 

Jeg forstår ikke helt argumentasjonen om at vi ikke skal handle i utlandet for å bevare norske våpenbutikker. Hvis norske våpenhandlere er dyrere og har dårligere service så er vel bare konkurranse til det bedre ... hvis jeg må sende våpenet mitt til Haugesund og vente 6 måneder på at det kommer tilbake så er det vel like greit å sende det til København og få det igjen etter 6 uker fra en aktør som svarer på telefon og lever i 2012 mht hjemmesider og kommunikasjon med omverden. Hvis det er behovet for å ha en gottebutikk hvor man kan gå å klå på ting så får man heller unne seg en tur til HH i København - gottebutikkene her på berget har ofte kun et par modeller å vise fram så det blir nedtur uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt argumentasjonen om at vi ikke skal handle i utlandet for å bevare norske våpenbutikker. Hvis norske våpenhandlere er dyrere og har dårligere service så er vel bare konkurranse til det bedre ...

For all del, jeg handler også våpen i utlandet, speseilet om det er snakk om ting som ikke lar seg skaffe her på berget.

Og ja, prisene er av og til høye i Norge, og av og til suspekt høye...

Men kort siktig versus langsiktig... hva skjer om en våpenbutikk, en spesialist må lkegge ned fordi man ikke tjener nok penger (Det er dyrere å drive i norge en i danmark eller sverige) hvor skal du handle kruttet dit? hvor skal du hente kuler, dimper og levere til reprasjon og modifikasjon?

 

Hva skjer om det våpen som ligger i posten blir borte? når dansk post sier de ikke sender våpen med posten?

 

Det klart at også norske våpenforhandlere må tenke nytt og innovativt, og se på hva og hvordan de tjener penger. Slik er det nedover i europa også, med mindre og m indre handle til det private. Men til slutt, vil de kronenen man sparte ramme oss selv, enten ved at man ikke lenger kan få tak i ting uten meget dyr forsendelse (Krut...) eller at det ikke lenger er noe sted å handle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror heller det er kortsiktig å holde liv i virksomhet som ikke er konkurranse dyktig. Den dagen gapet mellom de konkurransedyktige og de som ikke er det blir for stort blir nedturen desto større for oss som kunder og de som har eierinteresser i virksomheten. Da vil jeg si at det er bedre at vi som kunder hjelper aktørene til å tilpasse seg endringer i markedet med å velge de aktøren som gir oss best valutta for pengen, det være seg service eller gode priser. Det kommer oss kunder til gode. Jeg er ikke så veldig bekymret for at det norske markedet vil tørke ut så lenge vi har et kjøpesterkt publikum og interessen er relativt stor, men aktøren må lære seg at markedet ikke står stille og at de må tilpasse seg den virkelighet vi andre lever i.

Link to comment
Share on other sites

Ps våpen kan like gjerne forsvinne mellom Haugesund og Oslo som mellom Oslo og København og ... Den dagen posten i DK ikke tar med seg våpen er det andre aktører som står parat -så lenge det er penger å tjene på detter er det alltid noen som er villig til å tilby tjenesten - all erfaring tilsier det....

Link to comment
Share on other sites

den er en forskjell i at norsk post faktisk sender våpen, men svjv gjør ingen andre europeiske postvesen det...

Så om den pistolen blir borte i posten så er det fler som sliter. Blir den borte i norsk post, er det noe helt annet.

 

Ellers har du helt rett i dette

så lenge det er penger å tjene på detter er det alltid noen som er villig til å tilby tjenesten

Men når deet ikke er noen konkuranse, hva vil prisen bli da?

Link to comment
Share on other sites

Det klart at også norske våpenforhandlere må tenke nytt og innovativt, og se på hva og hvordan de tjener penger. Slik er det nedover i europa også, med mindre og m indre handle til det private. Men til slutt, vil de kronenen man sparte ramme oss selv, enten ved at man ikke lenger kan få tak i ting uten meget dyr forsendelse (Krut...) eller at det ikke lenger er noe sted å handle.

 

Høres ut som du gråter for din syke mor, lurer av og til på om du driver egen foretning selv siden du taler så varmt om ting som er så lett å få tak i hos Norske importører og forhandlere.

 

Utallige tråder på dette forum forteller at ting er anderledes !

Nesten umulig å oppnå kontakt med forhandler eller importør.

Har selv svært dårlig erfaring med Walther importøreren og måtte til slutt be pent om å få deler til en SSP direkte fra fabrikken. (det gikk og jeg hadde delene på 2 dager).

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke slik at det er gull og grønne skoger å oppnå ved i handle fra Danmark, det som har skilt seg særskilt ut i perioden jeg har fulgt med, er Tanfoglio. Selv om jeg tror på verdikjeder, service og holdning til kunder, så er ikke det nok til å få meg til å handle noe som er 30-40% dyrere i Norge enn i Danmark av den grunn. Når jeg var hos Intersport i Bogstadveien fikk jeg høre at Nordskog hadde innsett at Tanfoglio var for høyt priset i Norge, og de merket at folk dro til Danmark for å hente der, og at de hadde satt ned prisen. Enn så lenge er det kun Intersport Bogstadveien som har satt ned prisene. Pedersens og Winge kjører på med de samme prisene. Jeg vurderer å plukke opp en 9mm Tanfoglio til Production og trening, og med mindre jeg ser priser som harmoniserer med de norske så har jeg ikke dårlig samvittighet over å hente dette fra Danmark igjen. Andre våpen igjen er det ikke noe å spare på, så her må man sjekke både 2 og 3 ganger før man gjør ett valg.

Link to comment
Share on other sites

Det er 5-6 år siden jeg jobbet i bransjen (aldri full tid, og aldri levd av det), så ja jeg kjenner til trenden i den. Som jeg har poengtert før, så er det masse som nok bør forderedes, men så lenge nordmanen desperat vil ha i pose sekke, er jeg redd vi kommer til å endopp med tom pose i en hul sekk...

Beklager om jeg ikke skryter dere opp i skyene fordi dere har værdt så flinke å spare noen skarve tusinger...

(og nei jeg snakker ikke om å kjøpe en pistol 17000 i norge, som du kan få inn til landet for 12000)

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ikke slik at private aktører nødvendigvis er dyrere enn semistatlige aktører og nå finnes allerede mange store befraktere som er villig til å både ordne papirer og bringe våpen og deler rundt om kring i verden også mellom Danmark og Norge. Pris reguleres etter tilbud og etterspørsel, og hvis noen prøver seg med en pris langt over kostnadsnivået så er det automatisk noen som tilbyr til en lavere pris fordi de aksepterer en lavere margin. Så presser man kostnadsnivået og får en levelig margin selv om prisen du som kunde betaler er lavere.. Jfr det som skjer i luftfart - SAS prøvde seg med en lignende argumentasjon at du som kunde måtte velge nordisk til dobbelt pris fordi hvis ikke ville det ikke være noen til å bringe deg med fly rundt i Norge..... Vi har vel aldri hatt billigere flyreiser og et transport tilbud tilpasset behovet i Norge. At noen destinasjoner med lite trafikkgrunnlag har fått et dårligere tilbud er bare et resultat av at de som tidligere sponset deres alt for gode tilbud ikke er villig til det lenger (kalles ofte politikk). Nå har vel ikke statlig sponsing vært noe sak når det gjelder våpen for sivilt bruk, men ser du parallellen ?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg mistenker å ha litt mer erafring med import av våpen enn gjennomsnittet på forumet er det en ting som de fleste ikke tenker på.

 

Vi er ikke en del av EU - og det gir store konkurranse bakdeler sammenlignet med forhandlere i f eks Danmark/Sverige. Her i Norge har vi ikke luksusen av å kunne knytte oss opp mot andre samarbeidene forhandlere eller distributører som en kan samarbeide med å sørge for å hele tiden ha snurr på varelageret sitt. For våpen inn og ut av EU sonen skal søkes osv. Ergo har vi i Norge ikke den luksusen av å kunn bestille enkeltvåpen der og da slik en kan i resten av Europa.

 

Gitt regnestykke igjen som jeg har for vane. Om du har tilgjengelig si 5 millioner som en kan klare å holde varer på lager for.

Totale driftskosnadene dine er 2,5' ( lønninger, husleie, osv)

Om du klarer å snurre rundt lageret 4 ganger i løpet av ett år(Helt umulig med våpen i Norge da det kun er en sesong, men hadde vært hyggelig) trenger du kun en margin på 12,5% for å gå i null.

Snurrrer du kun lageret 2 ganger i året må du ha den doble marginen for å gå i null.

 

Så enkelt og/eller så vanskelig er det. Når det i tillegg er slik at vi i Norge har ett lite totalmarked, spredt over ett digert geografist område blir markedsaktørene små og kostandene som må dekkes pr våpen er høyere enn det som må dekkes av en bedrift som har minst 1,5x markedet i ett totalmarked som er nesten dobbelt så stort.

Link to comment
Share on other sites

Siden tråden allerede skeier ut:

 

Norske forhandlere kan :

 

1: Prøve å komme utenlandske priser i møte så langt det er forsvarlig, bedre å tjene 1000.- enn å ikke få solgt våpen i det hele tatt?

2: Følge opp kundehenvendelser, fokusere på de som tar kontakt for å kjøpe noe, fremfor de som ringer for å debattere og konversere

3: Følge med i tiden, oppdatere nettsider, ta seg bryet med å oversette og formulere tekst, istedenfor copy-paste fra utenlandske sider, informere i henhold til det Norske markedet. Skytegrener/klasser etc.

4: Mere fokus på personlig oppfølging og børsemakertjenester som ikke koster 1000.- timen (vill gjetting, hos HH i køben var dette 500.- pr time, og drop in, i Norge snakkes det om 2-3mnd på enkelte våpen?? Hva F er det for en service?? Ta kontakt med en ungdom på yrkesskolen og tilby han jobb om han tar den rette utdanningen og følg opp slik at du får forsynt deg selv med børsemaker tjenester fremfor å la kunder vente 2 mnd på en "enkel" jobb).

Link to comment
Share on other sites

Tråden har gått litt ut av sporet men jeg kan ikke helt dy meg... Argumentasjonen til Sauer 150 miner jo sterkt om diskusjonen i nevnte eksempel fra luftfartssektoren -nå har det vist seg at det er liv laga for konkuransedyktige aktører i Norge, og de tjener gode penger - kjøpekraften er god og vi merker lite til den økonomiske krisa som andre land opplever. Så hvis ikke våpenhandlere klarer å overleve i alle avkroker av landet så er vel ikke det noe krise hvis det reelle tilbudet via netthandel i eller utenfor Norge er desto større.

 

At ungdom ikke lenger utdanner seg til børsemakere er jo synd, ikke minst for alle de ungdommene som sitter med verdiløs utdanning innen bransjer hvor det ikke er jobber... (men dette er politikk og ikke markedsstyring).

 

Så bruk pengene dine der du får mest igjen - så tror jeg de seriøse aktøren vil tilpasse seg markedet og overleve...

Link to comment
Share on other sites

1: søknad til politi med importskjema i tillegg

2: søknad i retur med stemplet importskjema

3: sendte kopi av søknad/importtillatelse/pass

4: hentet våpen, de fylte ut det de skulle

5: jeg reiste med båt, leverte våpen til security i land, og fikk utlevert våpen i tolla i Norge, derfra måtte jeg over til tollkontoret ved båten, som skrev ut innførselsskjema, som jeg deretter måtte til lokalt tollkontor for å betale moms.

 

Tror det var alt.

 

Da er tråden tilbake på sporet ! Det er nå fullbrakt for min del, planen med å få datert kvitteringen den 17.mai gikk i vasken, av den irriterende grunn at 17.mai også var Kr. Himmelfartsdag - som også i Danmark feires ved å ikke gå på jobb. Men, 18 mai duger også, og en overnatting på Bredal Kro er ikke det verste man kan oppleve.

 

Våpenet er nå trygt medbrakt til gamlelandet på den mest lovlydige måte mulig. For andre som har tenkt seg nedover, så kan jeg skissere min fremgangsmåte, for å vise at det finnes flere veier til Nirvana - selv om siteringen over fra BenA nok er den helt korrekte dremgangsmåten. Her ute i provinsen kjenner fok hverandre, ihvertfall på slektsnavn, og de svarte og blå vet når de trygt kan ta snarveier.

 

1: Oppsøkte politiet for å få søknaden godkjent for import fra Danmark. Det tok ca. 1 min og 34 sek.

2: Forhandler i Danmark fylte ut søknaden som en norsk forhandler ville gjort, men beholdt ikke den gule parten. Jeg fikk med en kopi av forhandleres utførselstillatelse, kan være greit å ha i tilfelle man skulle komme ut for et eller annet mens man er i Danmark.

3: Oppsøkte tollekspedisjonen i Hirtshals - det var unødvendig. Min oppfatning etter svaret fra dansk tollevesen pr.epost var at man skulle forvise utførsels- og importtillatelse før man forlot Danmark. Misfortåelsen kan nok bero på den ulike betydningen av "må" og "skal" i dansk og norsk. :lol:

4. Tok avtrekkermekanismen i lommen, låste glidekassen fast i bagasjerommet og trillet ombord.

5. Svingte inn på rød sone i Norge, foreviste kjøpetillatelse og kvittering i tollen, fikk påskrift og stempel på kjøpetillatelsen , sendte den hvite og den rosa til de blå.

6. Dett var dett.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

og så skal jeg være like flink som BenA og PerP -hvis du vil kjøpe via postordre:

 

1. Søke kjøpetillatelsen på vanlig måte

2. Ta en kopi (papir eller PDF), send med snailmail eller email til HH

3. HH trekker fra dansk moms 25%, og du forhåndsbetaler våpen + frakt

4. HH ordner med eksport / import tillatelser og sender til Norge. Du får beskjed fra ditt Tollsted om at det er kommet en pakke som krever tollbehandling og drar ned på tollsted med din originale kjøpetillatelsen

5. Du og Tollbetjent besiktiger våpen og sjekker våpennummer og type - hvis ok fylles papirene ut og du går i kassa og betaler norsk moms.

6. og så har du våpenet - tid : maks 14 dager hvis våpenet er lagervare hos HH

 

Jørgen hos HH vil uansett instruere deg om hva du skal gjøre hvis du er i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...