Jump to content

Kahles Helia 5, 1-5x24


amatør

Recommended Posts

Er det noen som vet noe mer om den nye 5x zoom siktet, utover det som står i brosjyren? Det har et klassisk utseende, og er bare 278mm langt. Spesielt lurer jeg på diameteren til okularet.

 

http://www.gmc-ag.ch/MM/Kahles_Katalog_fr.pdf

 

Korte rettrørs sikter er spesielt interessante om man leter etter et nytt sikte som kan monteres i hakemontasje på gamle brekkvåpen. Basen til slike står ofte langt bak, da de typisk var utstyrt med fast 4x sikter orginalt. Nå som øyeavstanden er lengre en på de gamle siktene, må også siktet lengre frem, så det er ofte få sikter som kan passe i de gamle basene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om man handler med Schou blir det dyrt.

 

Om man kjøper den av Sie-Hunting vil den komme på 12500 + frakt, da momsen er på 25% også i Danmark.

 

 

Schou, Norma og Norskog er alle fordyrende ledd for oss sluttbrukere.

 

Bare se på Blaser F3 for eksempel. 43000 i Norge og 30000 i Danmark ny!

Link to comment
Share on other sites

Har de samme tankene. Ser for meg at det må være enkelt å bruke den store sirkelen for å peile inn vitalt treff område hvis ting skal skje raskt. Å bruke senter dot til "fin" sikting. Har heller aldri prøvd dette retikklet, så må vel vente til den kommer i butikk.

Link to comment
Share on other sites

Fant et interessant alternativ i dag: http://en.leica-camera.com/sport_optics ... 01-6.3x24/" target="_blank

 

Eneste som drar ned (bortsett fra det enorme okularet) er en vekt på 544g.

 

Edit: Glem det! Leste litt mer om denne. Tilsynelatende bra greier men okularet er jo enda større i virkeligheten enn hva bildet tilsier! Har bedt om pris og leveringstid på en Kahles hos den lokale våpenforhandleren.

Link to comment
Share on other sites

Har fått gode priser på Kahles hos min lokale Schou forhandler. Helt andre priser en hva som står i katalogen. Men jeg handler stort sett alt av jakt utstyr hos samme butikk.

Blir spennende å kikke i den nye modellen når den kommer i butikken.

 

 

Lønner seg alltid å sjekke forhandler ja. Står aldri tilbudspriser om tilsvarende i hovedkatalog.

Link to comment
Share on other sites

Da står det 1 stk Kahles Helia 1-5x24 med P-Dot retikkel i bestilling fra Danmark. Prismessig ville det nok havne på det samme om jeg hadde kjøpt i Norge (etter rabatter) med Schou kunne ikke levere før tidligst i september. Bilder kommer så snart kikkerten er montert (på en Krieghoff Trumpf)

 

Edit: Ett lite tips. Ved bestilling fra SIE-Hunting kan det være lurt om leveringsadressen er den samme som adressen telefonnummeret som blir brukt i bestillingen er registrert på (gulesider.no / 1881.no). Mitt telefonnr står registrert på jobb og jeg hadde bestilt kikkerten hjem så da kansellerte de hele ordren av frykt for å bli svindlet. Måtte ringe for og godsnakke litt før de mot at jeg overførte penger til deres konto i Danmark gikk med på å sende kikkerten. Hyggelige folk men kanskje litt i overkant paranoide :winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til de som venter på bilder av min Trumpf med en Kahles 1-5 må jeg dessverre si at dette nok ikke vil skje med det første. Etter mye om og men måtte jeg overføre penger til SIE-Hunting sin konto før de gikk med på å selge meg en kikkert (dette fordi telefonnummeret mitt er knyttet opp mot adressen til jobb mens kikkerten ble bestilt til min bostedsadresse). Fire dager senere får jeg en mail av de hvor de opplyser om at de har mottatt pengene men at ikke kan levere kikkerten før i september/oktober :shock:

 

Da jeg allerede har overført penger ber jeg de skaffe meg en god pris på en Swaro Z6 1,7-10x42 (alltid kjekt og ha en god kikkert liggende i sekken når man er på fuglejakt). Får en mail på lørdag med en helt grei men ikke veldig god pris. Det opplyses om at jeg må bestemme meg raskt hvis jeg vil ha denne prisen og at kikkerten kan sendes fra Danmark ila denne uka. Da pengene allerede er overført tenker jeg at jeg like gjerne kan bestille Swaroen fra SIE (selv om jeg etter norsk moms bare sparer noen få hundrelapper) og gir i dag tidlig beskjed om at jeg vil ha kikkerten. Et par mail frem og tilbake senere tror jeg at nå burde alt være i boks. Litt overrasket ble jeg derfor da jeg fikk enda en mail med beskjed om at Swaroen ikke ville bli levert til SIE før i uke 30 og de lurte derfor på om jeg fortsatt ville ha den :shock: Da jeg er en tålmodig sjel samt at jeg innså at det nok ville ta år og dag før pengene ville blitt overført til min konto ga jeg beskjed om at de bare opprettholde ordren så da får vi se:roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har nettopp fått dette siktet og skutt det inn :D

Må si jeg så langt er veldig fornøyd med siktet. Det er lett, kompakt og har et enormt synsfelt.

Skjøt inn siktet på 100 m og testet det deretter på 200 m banen med supert resultat.

Siktet er anskaffet med tanke på drivjakt og jakt i tett skog, men med det store zoom området så skal min Swarovski z6i 2,5-15 få bli hjemme på hjortejakten i helgen. Ingen problemer med å skyte ut til 150 med dette siktet!

Videre er jeg veldig positivt overrasket over hvor lite følsom siktet er mhp øyeplassering. Under innskyting prøvde jeg øyeavstand fra 8 til 10 cm . Endte midt i mellom og montasjen gjør raske skudd enkelt uten å justere for øyeavstand.

Den trinnløse opplysingen av dotten i siktet virker å være veldig gjevn og god uten særlig stråling ut fra senter.

 

Skal legge ut bilder og mer erfaringer etter helgens jakt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Men hvor mye måtte du blø for denne??

Noe måtte jeg blø men tror det er verd det :wink: prisen vil jeg ikke ut med.

 

Vanligvis har jeg jaktet med min S&L i 3006 med Swarovski Z6i 2,5 -15 x 56 BT. Dette siktet er fantastisk til det meste jeg kan komme på, skumring, langhold og smygjakt i tett skog og bratte vestlandslier.

Men da jeg kjøpte nytt løp i 308 win kappet til 42 cm ønsket jeg en lettere og smekrere rigg for skogsjakt.

 

Har ikke fått skutt inn 308 løpet enda, men har testet med 3006 løpet.

 

Jeg er meget imponert over siktet så langt og kan oppsummere følgende:

- Krystallklar optikk

- lett, kort sikte med veldig fleksibel øyeplassering.

- overraskende gode egenskaper i dårlig lys som skodde, regn og skumring. Virker som et sikte av denne type er mindre følsom for vanndråper på linsen en f.eks et 56 sikte. Videre er skumringsegenskapene forbausende gode og langt bedre en mitt Leupold VXIII 6,5 - 20 x 44.

- presis og repiterbar klikk justering av høyde og side justering.

- Kvalitetsfølelse

- Stort synsfelt - greit å kunne skyte med begge øyne åpne i skog ( opp til 2 x forstørrelse ) uten at trær, busker og andre nære objekter forstyrrer nevneverdig mhp syn.

- God nok forstørrelse til skyting ut til drøye 200 m - med mine feridigheter.

 

Bilder av siktet på min S&L og lang løp i 3006:

2lizpsg.jpg

1zj0us.jpg

ouyskh.jpg

db49w.jpg

 

10 skudd på 100 m:

1247z3t.jpg

 

Første hjorten med dette siktet, garantert ikke siste.

Skutt på ca 25 m hold i tett skog på smygjakt

w88b9g.jpg

vrgh9v.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kikkerten mtp øyeplassering sideveis? Kjøpte en swaro 1,7-10 som jeg midlertidig satte på drillingen i vente på at kahles helga 1-5 kom på markedet og må si at jeg sliter med raske skudd med denne kikkerten da god kikkert/øye aligment er et must. Hvis kahlesen krever samme nøyaktigheten mtp øyeplassering sideveis tror jeg at jeg må tenke meg om en gang til..

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kikkerten mtp øyeplassering sideveis? Kjøpte en swaro 1,7-10 som jeg midlertidig satte på drillingen i vente på at kahles helga 1-5 kom på markedet og må si at jeg sliter med raske skudd med denne kikkerten da god kikkert/øye aligment er et must. Hvis kahlesen krever samme nøyaktigheten mtp øyeplassering sideveis tror jeg at jeg må tenke meg om en gang til..

Nå har jeg bare skutt med Swarovski z6i 1,7-10 på bane men har aldri følt at denne var spesielt følsom på øyeplassering.

Når det gjelder denne Kahles kikkerten så har jeg testet dette ganske nøye da noe da bruken vil bli skudd ala hagle "skudd type" og jeg har ladri sett i en kikkert som er mindre følsom for øyeplassering. Hjorten på bildet ble skutt i et slik reaksjonsskudd. Kom over den i dagleie hvor den reiste seg og løp 2, 5 skritt før det smalt..Kan sammenlignes med støkjakt på fugl med hagle. Denne hadde ikke blitt skutt dersom jeg hadde gått med kikkert på 3x forstørrelse..

Link to comment
Share on other sites

Er nok redd for det kan stemme ja, "Nye" kahles skal bruke swaro linser, men kahles rør mekanik og ytterbehanling på kikkertene.

Om disse linsene blir av samme kvalitet som swaro bruker på sine egne kikkerter vet jeg ikke, men man kan jo selfølgelig gjøre seg opp sine egne meninger om just det :?

Syns det er synd at produksjonen av swaro og kahles ble lagt under et tak da det egentlig er spikern i kista for "rene" Kahles kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...