Jump to content

Beste kaliber til Fjellrypa på vestlandet ?


xc70

Recommended Posts

Hei.

Jeg ønsker meg en ny rifle til rypejakten. Går som oftest med hagle men har nå ønske om å kunne ta med en rifle på sekken. Dette fordi fjellrypa ofte letter på 70 m. Har prøvd med min cz cal22, men denne mener jeg blir i svakeste laget. Sikkert helt grei ut til 70m + men så er det dette med vinden da. Det er som regel altidt litt vind i fjellene her. Ønsker meg noe som er litt kraftigere. Har lest de fleste poster om 22wmr og 17 hmr. Virker som dette kan vere et alternativ. Hvilket av desse er best egnet med tanke på vindavdrift, presisjon og ikke minst kjøtødleggelse ? Er det slik å forst at jo større fart på kula til mere ødelegger den ? Hva med cal 223 ? Hvordan blir ødeleggelsen i dette kaliberet på fugl ? Har tikka t3 i 6,5x55 men synest den blir litt for stor til å ha med på sekken. Så ønsker meg en liten lett og hendig småviltrifle. Noen gode forslag ? :)

Link to comment
Share on other sites

Med en .22wmr strekker du holdet en aning i forhold til .22lr.

Riflene er jo lette og den vil sikkert gjøre det du ønsker, men har hørt litt forskjellig om .22wmr og presisjon.

Selv har jeg en Tikka-kombi i .222rem/12, men lett er den ikke.

 

Mitt tips: en liten lett kipplauf (eller annen enkeløper) i kal. .22 Hornet mener jeg må være det optimale på fjellet etter rypene.

Et fint kaliber med "lagom" kraft og smell på fugl.

Uansett lykke til.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Tja... dette er jo et religionsspørsmål... mye tro og mange meninger... Jeg baserer mitt svar på noen erfaringer, men sikkert mange som er uenig- det meste funker jo. Har prøvd mye, dvs. 22 LR. til 308 Win. 22 Hornet er kanskje et optimalt kaliber, sammen med 221 i nedladet fart, men så kommer betraktninger med skyteavstand og vind inn. Jakter mest fjellrype i innlandet og der blåser det litt, men kanskje mer på vestlandet ? Avstanden kan jo strekke seg til 150 ++, da faller kaliber som 22 Hornet mere og mere ut. Fordelen her med 221 fremfor 222 er å beholde samlinger i lavere fart over 150 m, samt at farten er avgjørende for slaktet ( regner med du skal spise fuglen og synes at fjellrypa er fin hvit som slakt, uten at utgangshullet er for stort). Har positive erfaringer med 7x33 sako, men sliter med kulefallet etter 150m (denne er jo mere vindstabil enn 22 Hornet/ 221, 222, 223 osv.). Spesialiserte kaliber får du etter min mening i 6 mm (243, 6x45, 6mm ppc osv.) Mitt valg i dag er 6mm Br (Sako 75) når det blåser og 22 K hornet (Brno ZWK 465) med ny pipe som stabiliserer kuler på 80 grain.

 

Det viktigste er etter mine erfaringer er fart på ca 800 m/s og presisjon på forsvarlige hold i et lett og hendig våpen som du gidder å bære på gjennom en lang dag.

Link to comment
Share on other sites

har cz american 22wmr selv. glimrende småvilt kaliber. man strekker nok holdet betydelig lengre med 22wmr kontra 22lr. dei 2 kalibera er som natt og dag mye pga mantlet kule,nesten dobbelt så lang hylse, fin kombinasjon av hastighet og tyngde som ikke sprenger småvilt og samtidig har ganske god anslagsverdi tross lite og nett kaliber . presisjonen er god uansett hva man har hørt... men som med alle kaliber så må man finne ammo som går godt i den børsa man kjøper. lav smell,ingen rekyl,lett børse,ammo koster fra 2,50 og oppover- samt samme børsa og ammo for vilt størrelse rev og ned til rype. hullspiss ammo eller gamepoint ammo dekker alle jaktbehov. det er derfor ikke behov for å velge ei kule for due og ei anna kule for rev. hp gjør jobben til alt lovelig småvilt uten å sprenge minste viltet og samtidig felle rev uten å mukke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange informative svar! :) Virker som mange, i denne posten og andre poster, er fornøyde og liker 22 wmr til rypa. Snuser på den men jeg er usikker på om den er på grensen til også å vere litt for svak. 22 hornet virker og som ett alternativ. 221 er ett nytt kaliber for meg. Er utvalget av rifler og ladekomponenter i dette kaliberet bra ? 8x57 er nevnt som ett godt kaliber til fugl. Ser for meg at den rifla blir like stor og tung som min tikka T3 ? Hva med 223 ? Noen som har gode erfaringer med dette kaliberet til fugl i størrelse med rypa ? Er på jakt etter den ultimate ( liten, lett, presis ) ryperifla.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har aldri jaktet på vestlandet men innbiller meg at det kan være litt som i mine trakter (Nord Troms)

Kjøpte meg en 223 i den tro at det var et fantastisk kaliber, flattskytende og billig.

Brukte den i 2 år men byttet til fordel for en 6,5.

Problemene jeg fant med 223 var utgangshastigheten samt vindavdrift. Mye ødelagt slakt med fabrikkammo, og en del merkelige bom pga vindavdrift. Et artig våpen som jeg mener en trenger ladekunskaper for å nytte fullt ut. Kommer nok til å vudere 223 i fremtiden men da som en erstatning for salongrifle:)

Med 6,5 som jeg har brukt i 2 sesonger nå blir det penere slakt (fabrikkammo fra Norma/SB), og ingen problemer med vindavdrift i det store og hele. Har en T3 med demper.

Link to comment
Share on other sites

mmm..

 

Små lette rifler får man da i .223, det er sikkert. Ikke alle er billige da, men mange er fine. SakoVixen er vel "Gold Standard" for slike, men Cooper Arms lager og noen fine boltrifler i .223.

Remington har mye snask også, jeg inbiller meg at jeg har sett en plain Rem 7 i 223?, men det kan ha vært innbilning. Rifler i min verden er noe man bygger slik man vil ha det, og da ville jeg satsa med å tuske til meg en Vixen - eller kjøpt en som var omtrent som den jeg ville ha.

Denne er ikke i 223, men skulle tro en langsomtflvende .30" kule funker på rype? http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=47456&p=761406&hilit=walker#p761406

 

Jeg har skutt rype med .22LR (flest), og det er gull, men på snaufjellet kan de være skjærere enn man liker, og holdene blir lange - i vinden... Likevel, så funker det, med snøkamo, med framrykning på magen, osv.. og en god del trening. Jeg vil stå på at det skal gå an å skyte ryper ut mot 100m alle dager man hæler å gå ut, om man trener litt. (idag er det 12-15m/s, ut og skyt...)

.308, 30-06, 6.5x55, egentlig blir de fint daue, og med match-ammo så er det ikke veldig mye ødelagt - det artigste jeg har jaktet rype med var 9x19 (MP-5), treffsikker lita rifle på kortere hold, og veldig snill med slaktet.

Hadde jeg et sted hvor jeg skulle jakte ryper en del, så ville jeg holdt meg med ei presis .22LR, dempet self, og et lite nett kikkertsikte med kulebanekompensator/åpne justeringsratt. Med .22LR kan man også med relativt god samvittighet trene på en stein her og der i jaktterrenget - det syns jeg er verre med noe som smeller.

Alternativet, for de dagene det er vind, rypene er skjære, wtf. ville være ei lita, kort, men ikke for lett, boltrifle i .223. Jeg ville bruke 80gr Amax, og ville da ha noe som virker nesten uansett hold. Jeg har selvsagt begge disse riflene :mrgreen:

 

.223 har jeg skutt et godt hundretall fugl med nå, mest måse, men også en god del skarv (mer enn man gidder å spise for å si det sånn), ærfugl og et par stokkender og noen "sekkender", og ei enslig gås faktisk... 80gr Amax kula er veldig grei å ha med å gjøre, den er presis nesten uansett hvor fort eller sakte man skyter den, og har den under sådær 800m/s når den treffer så skjer det ikke noe dramatisk i en liten fugl - vanligvis. I gåsa rakk den å ekspandere litt, selv om det var 200-250m om jeg husker rett.

Til rype ville jeg ladd den noe ned fra mine nåværende ladninger (kriteriet på maksladning er at hylsene skal gå inn i hylseholderen etterpå, :wink: Lita og enkel å bære, og lett skyte bra med)

Ei kortløpet, dempet .223 er ei veldig behagelig rifle. Kjører en 40-45cm løp kommer jo også utgangshastigheten ned av seg selv, om en lader med 540 eller 203B eller noe sånt så vil en ende i underkant av 800m/s ut.

 

 

Her er det endel jeg lurer på:

Fordelen her med 221 fremfor 222 er å beholde samlinger i lavere fart over 150 m, samt at farten er avgjørende for slaktet ( regner med du skal spise fuglen og synes at fjellrypa er fin hvit som slakt, uten at utgangshullet er for stort). Har positive erfaringer med 7x33 sako, men sliter med kulefallet etter 150m (denne er jo mere vindstabil enn 22 Hornet/ 221, 222, 223 osv.

Jeg har aldri avfyrt hverken en 221FB eller en 7x33 Sako. 221 er jo høgst velegna, men fryktelig ukurant og tungvint - .223 gjør temmelig sikkert akkurat samme jobben. At 221 skal ha bedre presisjon enn 222 over 150 tror jeg ikke noe på, uansett fart. 221, 222, 223 - alle bruker likense kuler, og med 223 slipper du å finne opp noe selv - jeg anbefaler lange tunge matchkuler og høg riflestigning som før sagt. Og det er ferdigutvikla med ladedata overalt, for 223.

At 7x33 er supert på rypjakt er jeg ikke i tvil om, det er forresten også .22Hornet, men at den skal ha mindre vindavdrift enn en en 223 ladd med tunge matchkuler, det tror jeg heller ikke noe på. 223 ladd med 80gr Amax har for alle praktiske formål samme kulebane og vindavdrift som en 7.62Nato/ 308Win. Forskjellen til 6.5x55 er så liten at jeg tviler på noen vil merke den under 300m iallefall.

 

Forresten så har jeg et .223 løp som jeg godt kan gi bort. Det er et Lilja 1:7 og har gått 2-3000 skudd, mista litt tellinga, men kan sjekke det opp i loggene. Jeg vil konkurrere på 500m med det og det har det blitt for temperamentsfullt til. Det skyter helt OK til jakt, men jeg tør ikke ta penger for det. Gjenget for Remington, og M18x1 framenden, 45cm langt

 

Det er ikke SÅ lenge siden det skjøt slik, men det gjør det altså ikke lenger, eller bare unntaksvis iallefall

2111a6ec.jpg

 

Som bullefnatt sier, så må du lade selv om du skal få suksess med 223 på småfugljakt, selv om en velplassert 69gr Scenar virker bra, og snart kommer vel 77gr i salg - og da er du på nett, med fabrikkammo. 50-55gr kulene som er i alminnelig fabrikkammo i 223 er helt ubrukelige til matvilt, og har omtrent den dobbelte vindavdriften av 77Scenar/80Amax

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var det dette med Vestlandet da. Er rypene større der enn andre steder i landet siden man trenger eget kaliber til Vestlandsrypa? Er de lumske? Farlige? Kanskje dobbeltrifle hadde vært tingen om man kommer ut for Charging Grouse? :wink:

 

Jeg foreslår dette til rypa:

Sørlandet: 17hmr - 22wmr

Østlandet: 222 - 243

Nord Norge: 6.5x55 - 8x57

Vestlandet: 338 - 50BMG

 

Beklager OT, det er bare fredagsfølelsen som forstyrrer her. Mods kan godt fjerne dette :mrgreen:

 

For å være litt innom tema så kan jeg si at jeg har skutt endel ryper med diverse 6.5 kreasjoner, og synes det fungerer kjempebra! Kan spise inntil skuddhullet, rypa detter i smellen og kula er lite påvirket av vind innen min maks MOR skyteavstand (Minute Of Rype).

Link to comment
Share on other sites

8 mm er et kjempe bra alternativ !

Det ødelegger ikke mer fuggel enn feks 223.

Dersom man bruker 123 gr. fmj fra Norma så er det god medisin. Kulen er rund og fin og farten er moderat.

Selvfølgelig er det ikke ett flattskytende alternativ, men er det virkelig et must ?

Dersom jeg skulle hatt en rifle som kun var til fugl så ville jeg vurdert 30 us carabine.

Link to comment
Share on other sites

Synes lav rekyl er en fordel siden man ofte har mange merkelig skytestillinger i steinura. Da blir ikke rekylopptaket likt hver gang, og siden rypa er liten og holdene kan bli lange, så liker jeg i alle fall å ha lavest mulig rekyl. Med 221 og demper kan jeg se kulenedslaget.

 

Sent from my MT15i using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mange bra svar og tanker........ett av mine andre ankerpunkter for 6,5 er en rifle til "alt". Lære seg sitt våpen sine begrensninger og mekanisme og kjenne kulebanen godt fremfor å bytte mellom en 3-4 ulike kaliber,avtrekk og optikk. dessuten billigere og mer cash til trening. du får en del ammo for det en fullkittet dedikert kråkebørse koster........

Link to comment
Share on other sites

Det var det dette med Vestlandet da. Er rypene større der enn andre steder i landet siden man trenger eget kaliber til Vestlandsrypa? Er de lumske? Farlige? Kanskje dobbeltrifle hadde vært tingen om man kommer ut for Charging Grouse? :wink:

 

Jeg foreslår dette til rypa:

Sørlandet: 17hmr - 22wmr

Østlandet: 222 - 243

Nord Norge: 6.5x55 - 8x57

Vestlandet: 338 - 50BMG

 

Ikke glem den uhyre lumske finmarksrypa...........

 

Beklager OT, det er bare fredagsfølelsen som forstyrrer her. Mods kan godt fjerne dette :mrgreen:

 

For å være litt innom tema så kan jeg si at jeg har skutt endel ryper med diverse 6.5 kreasjoner, og synes det fungerer kjempebra! Kan spise inntil skuddhullet, rypa detter i smellen og kula er lite påvirket av vind innen min maks MOR skyteavstand (Minute Of Rype).

Link to comment
Share on other sites

WMR er fin den, men så går det jammen meg hit og dit om det blåser 3 m/s også :winke1:

joda,22wmr vil jo ha vind avdrift det vet jeg.. men når man vil ha et veldig lett og fint kaliber og børse så er det vanskelig å komme utenom 22wmr. men jeg er ikke enig i at kula går hit og dit da!! har man en frisk bris på ca 100 m så legger man siktepunktet noen cm mot vinden som jeg også må gjøre med 308w som jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Hei og igjen takk for alle gode svar ! Det at M67 tar seg tid til å svare ett slikt grundig svar, liker jeg! :D Jeg går nå i tenkeboksen og vurderer diverse alternativ. Først som M67 sier gjør nok 22lr jobben dersom skytter er forberett. Jeg har en cz 452 Alm heldempet som jeg må teste mere. Føler liksom ikke jeg får god nok presisjon utover 60m+ selv om jeg har prøvd mange ulike typer ammo. Hadde tidligere cz452 i 22lr som jeg synest samlet bedre en min Alm på 70m+. Men, dette er kanskje bare innbilning....må teste min Alm heldempet mere. Kikkertsikte med kulebanekompensator hadde vel og hjulpet på. Noen forslag til slikt sikte ? Eller kanskje med retikkel med streker slik at det er lettere å kompensere for avstand. Jeg må og teste hvorledes det blir å feste min 6,5x55 T3 på sekken. Ser føre meg at dette vil bli mye mer ubehaglig enn min lille salong på sekken. I og med at denne blir brukt til hjortejakt, kan jeg ikke kappe løpet for å lage den kortere og smekkrere heller. Jeg liker cz 527 i 223 i syntstokken. Og som det sies er det mulig å ladde seg gode fuglepatroner i dette kaliberet. Så en slik blir nok vurdert. Har en kompis som har en cz i 22 wmr. Denne vil jeg prøve for å se om den også kan vere aktuell. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...