Jump to content

Hund som napper


Kråkejeger

Recommended Posts

Har en hannhund som er nå 2 år gammel. Den har blitt lekt mye med og skremt skikkelig en gang. etter dette ble det så den begynte og "nappe". Den har nappen vært etter noen folk nå i det siste. den står og logrer i halen og napper hvis folk kommer rett bort til den. Den har aldri bitt noen så det har blitt sår, men den napper en gang også er det liksom greit da kan du kose på den og den er verdens snilleste hund. Men hva synes dere, mener dere den burde avlives eller få leve vidre og passe på den litt? er det kanskje noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre. Det er ofte att den gjør det da den er med meg og sine 2 tisper (hunder), ser ut som den skal liksom vise att jeg er skjefen og att du skal ikke få lov til å ta noen fra meg. Ps: den har alldri nappet meg eller noen i familien

Link to comment
Share on other sites

Ikke tenk på avliving, trøste og bære! Skjønner det ikke er BITING på gang. Bikkjer har ikke armer og hender, de tar og kjenner på folk med munnen, det er en måte å søke kontakt med. Klart det kan misforstås av enkelte, og man bør avverge det, men det er IKKE nødvendigvis en aggressiv handling. Himmel og hav; når bikkja mi har "tulltak" og er helt propell, så griper han tvers over hånda mi med kjeften for å få med meg med på leken. Bjeff og knurr og hele hopprennet, men både ører, hale, kropp og øyne sier at dette er bare full fres og moro fra bikkja sin side.

 

Kan du forklare litt nærmere hvordan dette egentlig utarter seg?

Link to comment
Share on other sites

Han er jo en hanhund som vil vise litt hvem han er og att ingen skal ta fra han det han har. da han napper er ofte da vedkommende som blir nappet har koset på di andre hundene også bare går forbi. I går nappet han min kompis da var han i hundegården med di andre hundene også tok kompisen min og skulle kose på han da nappet han etter. men så bestmte jeg meg for å ta ut hunden fra hundegården og da gidde jeg kompissen min en godbit så fikk jeg hunden til å sette seg og kompisen min la ned gobiten, da var alt plutselig greit fordi da så han att kompisen min ikke var skummel. men det var en man som skremte han da han var valp det er etter det han har blitt son.

Link to comment
Share on other sites

Du må prøve å være litt mer konkret her. Hvor hardt biter han? Bryter han huden? Hvordan er resten av kroppsspråket?

 

Det er bare å fortelle han at dette ikke er lov, si "NEI" og ta han rundt kjeften neste gang han prøver seg. Tar man en hund bestemt og i gjerningsøyeblikket, holder det ofte å gjøre det èn gang.

Link to comment
Share on other sites

Det høres ikke ut som aggressiv oppførsel, en hund kan bruke tennene til så mye uten å mene noe vondt. Rottisen til en kamerat kunne nikke folk i skrittet som en hilsen, hun var bare glad og klønete og mente ikke noe vondt med det. Og som belønning kom jo mannfolka ned på kne for en suss :mrgreen: En annen gang klarte hu å slå en hjørnetann midt i herligheten på ei dame, igjen bare klønete lek. Jeg vet at hun beit en kamerat under vilter lek, klypebitt med fortenna på innsiden av låret. Vi var nok litt viltre på den tiden og hun kunne svare for seg. Men det var aldri noe aggressivt over det.

 

Jeg vil tro dette er noe du kan luke bort, og det bør gjøres snarest for alle parters skyld. Skjer det med en unge så er det for sent.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en hund på 3mnd. Den blir sjeleglad når den treffer folk, og vil gjerne "bite" i bukse/hender/genser.

Samme hvis jeg har vært på jobb hele dagen, og kommer hjem. Eller at han blir oppgira under lek, da kan det bli litt napping med tennene.

 

Lar han ikke bite såklart, så distraherer jeg han enten med en leke, eller avslutter leken om han begynner å bite. Det fungerer ganske greit. Så håper dette er noe som går over når han blir litt gamlere.

Link to comment
Share on other sites

Biting i tøy er ikke unormalt under lek, de lærer fort at det er et trygt sted å ta tak.

 

På vår hund var det nok å si "auuu", gjerne litt overspilt, da var hun i "trøstemodus" med en gang. Verdt et forsøk.

 

Da skjønner bikkja at du er "bitchen" i forholdet ja... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser :

Hund som er litt sent moden, og som befinner seg i siste pubertet. Derfor usikker.

Usikker eier. Dette forsterker hundens usikkerhet.

 

Løsningsforslag.

Få besøk av en som har greie på hund, og som du garantert vil lytte til. Tror problemet er løst i løpet av to helger med rett konsulent.

Link to comment
Share on other sites

Her lukter jeg også usikkerhet.

Ikke la fremmede gå rett på han og unngå øyekontakt. La de sette seg på huk med ryggen mot han. Da kan han få komme frem og lukte uten at han føler seg truet. Ha gjerne en godbit i hånden og gi den i det hunden føler jeg trygg... Ikke sett han i den posisjonen at han må vokte damene sine eller deg. Det får frem det værste i alle hannkjønn ;)

Link to comment
Share on other sites

Hunden er aggresiv og ønsker å klatre i hierarkiet. Trådstarters beskrivelse av logring bekrefter det. Hadde hunden vært redd ville den hatt halen mellom beina. Jeg vil tro at hunden vil kunne bli kvitt uvanen dersom eier tar komandoen i flokken, i motsatt fall vil hunden dra på seg så mye selvtillit at den til slutt går over streken.

Link to comment
Share on other sites

Usikkehet pga at den tidligere har blitt skremt samt sansynligvis ikke de beste nervene i hundeverdenen!

Trygg fører samt miljøtrening kan rette opp endel ihvertfall.

 

Logring trenger hverken å bety glede eller at den prøver å klatre i hirarkiet!

Logring i seg selv behøver ikke å være noe tegn på en enkelt ting.

Men satt i kombinssjon med andre kropssignaler gjør det!

Link to comment
Share on other sites

Nå har trådstarter nevnt at den løfter på leppene samtidig med logringen så da skulle jeg tro man har nok informasjon til at man kan nærme seg en konklusjon. Skulle den i tillegg reise bust er saken ganske grei. Ellers så ville jeg byttet ut ordet "nappe" med "glefse" når hunden setter tanngarden i folk.

Link to comment
Share on other sites

Ja,men ørestilling bakover eller forover i samme situasjon med logring,hundes holdning og at den trekker opp leppa betyr 2 forskjellige ting!

Men personlig så ville jeg ikke kommet med en bastent konklusjon før jeg hadde sett hunden i mer enn en situasjon eller utan å ha sett den med flere forskjellige mennesker!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Internett/forum er en flott ting til mye,men innen hundeadferd så har nettet også gjort mye skade!

Mange som mener masse og gir velmenende råd kansje med litt for lite kompetanse eller at eier av hund ikke klarer å formidle hundens språk

korrekt skriftelig (eller ikke ser de signelane som er der eller tolker de rett)

 

Dette jeg skriver nå er IKKE myntet på Luxus Lungemos på noen måte! (så blir jeg ikke missforstått på dette forhåpentligvis)

Men en uttalelse basert på endel års observasjon av internett og hund

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en gang en hund som nappet når han var glad og fikk kos. Det hadde ikke noe med biting å gjøre. Både han og en annen hund jeg har hatt, lærte seg selv å smile. Det er faktisk sant. Ikke et smil slik vi gjør det, men de trakk opp leppen for å vise tennene mens kjevene var lukket, det var milevis fra å ligne på en hund som viser tennene for å advare.

Link to comment
Share on other sites

Kråkejeger

 

Få en som kan hund til å ta en kikk på deg og hunden din.

100% enig med Pal (selvfølgelig)

En fagperson vil kunne se hele situasjonen (inkl. alt rundt) som ikke ett dyktig hundemenneske får med seg via internettspørsmål!

Få hjelp så fort som mulig og da ordner det seg nok.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...