Jump to content

Smith and Wesson Model 41


Mightymoo

Recommended Posts

Da har jeg reservert og betalt for en Smith and Wesson Model 41. 5.5" løp (1972-model).

Er i fin stand. Var skikkelig fornøyd at jeg fant en brukt. Er ikke så kjempelette å få tak i, har jeg blitt fortalt.

 

Den har ett flott anatomisk grep som jeg desverre ikke kan bruke da jeg er links skytter :( .

Så det kommer nok ut for salg på Kammeret når pistolen er i hus :winke1:

 

Måtte bare dele denne gleden med andre på forumet.

 

Ha en fin dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte min m41 1986/1987 for et halvår siden. Angrer stort på det! Men håper på å kjøpe en til en vakker dag :) Et solid og presist våpen. Jeg hadde litt start problemer med min, men etter bytte av rekylfjær og full rens ble den meget bra.

Gratulerer med kjøpet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kan ikke la være å komme med ett godt råd. For all del behold originalskjeftet !!!

'Du får ikke annet enn småpenger for det, og om du skulle ønske å selge pistolen en gang i fremtiden, er det dumt å ikke ha ett skjefte som passer høyrehendte.

Hilsen firefire.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med M41. Kjøpte selv en fra 1979 i høst. Hadde litt startproblemer men etter å ha plukket den i biter og gitt den en rens har den fungert bra. Venter på å få nytt fjærsett samt å få somla meg til å bestille anatomisk skjefte så har jeg nok "matchpistol" en stund fremover.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Unnskyld for at jeg "låner tråden", men er det noen som vet hvor man lettest får tak i anatomisk skjefte til Smith 41?

 

Du kan kjøpe høyre anatomisk skjefte av meg, når jeg får pistolen neste måned.

Det var veldig behagelig da jeg prøvde det i butikken. Desverre er jeg links, så jeg får ikke brukt det.

Grepet vil passe medium/large hender.

 

v%E5pen%2021%20mars%202012%20002.JPG

 

v%E5pen%2021%20mars%202012%20001.JPG

 

Jeg er "large" i grepet ifølge Nill Griffe størrelseguiden.

 

Send meg en PM hvis du (eller andre) er interessert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg hatt min første tur til skytterbanen med min nye "1972 model" Smith and Wesson Mod. 41.

 

Etter 100 skudd CCI Standard Velocity og 100 skudd TopShot Competition må jeg si at jeg er veldig imponert.

Flott avtrekk og gode sikter. Dette er en pistol som skyter bra og ser ut som en pistol.

 

Av 200 skudd hadde jeg tre klikk. Alle tre hadde godt anslag på patronen. Den ene patronen var helt defekt og de to andre fungerte etter nytt forsøk.

Konklusjon: Ingen funksjoneringsfeil i pistolen. Utkaster fungerte som den skulle. :D

 

Bilde av pistolen min:

 

7182977172_46322db6ff_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da er ting som de skal være, denpistolen kommer du til å leve lykkelig med. Neste steg er å komplettere serien 8)

dsc06114gf.jpg

 

Hvilken model er den andre på bildet? :)

 

 

Gratulerer med fin pistol. Den så veldig pen, penere enn min '79 modell. Jeg opplever desverre mer klikk og rariteter med min, nytt fjærsett er straks på plass så håper jeg at det er slutt på elendigheten.

 

Si ifra om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Den andre er en Model 52. Disse to utgjorde Master-serien, halvauto motstykket til Masterpiece-revolverne (Model 14 og Model 17). I likhet med Masterpiecene er de håndbygde matchvåpen i kaliber .22LR og .38 Special. Model 52 skyter kun wadcuttere og innehar så vidt jeg vet fortsatt verdensrekord på VM grov.

Performance Center leverer nå en variant av den i 9mm, Modle 952.

Link to comment
Share on other sites

Verdensrekorden i grovpistol* (594p) ble satt i 2007 av Mikhail Nestruev, og jeg tviler sterkt på at han brukte en Model 52. Så vidt jeg vet brukte han en Hämmerli 280. Den militære verdensrekorden (597p) ble satt på Rena i 2006 av Yusuf Dikeç, og han brukte i hvert ikke en Model 52.

 

Bare sånn for ordens skyld...

 

 

 

*Det heter ikke "VM grov", det heter grovpistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, det er vel en av tidenes aller beste 22-pistoler det.

Jeg hadde en model 41 for ca 30 år siden og har bare gode minner fra skytingen med den. Når jeg dukket opp med den på banen fikk jeg noen kommentarer fra bedrevitere som: "kresen på ammo", "kilen", "upålitelig" o.s.v. - bare tull og tøys fra skyttere som selv var uten erfaring med denne glimrende pistolen.

Imidlertid var det dengang noen små variasjoner i dimensjonene på forskjellige ammo typer (det er det for så vidt fortsatt), og jeg observerte noen bekjente som ikke var like heldige med sine. Dette skyldes bare bagateller som var veldig lett å fikse og i stedet for å servere oppskriften her limer jeg inn denne linken hvor det meste er forklart tydelig med bilder:

http://guntalk-online.com/Model41maintenance.htm

 

Hvis noen andre skulle ønske seg en model 41 ligger det forøvrig en til salgs på www.finn.no akkurat nå:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=35198710

 

Jeg slutter meg til gratulantene og gratulerer med et godt valg og en flott pistol du er fornøyd med :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...