Jump to content

Uheldig hjortesteik....


Kammerherren

Recommended Posts

Min bedre halvdel spør om hjelp..... Vi hadde middagsgjester på langfredag, og serverte hjortesteik. Denne steika kom fra et dyr som er skutt sist høst, og den har fått etter mitt syn en fin behandling med tanke på renslighet og mørning.

 

Det vi gjorde var at vi satte steika i ovnen på 60 grader klokken 02.30 natt til fredag. (Ja, jeg vet jeg er en natterangler....). Klokken 08.30 økte vi temperaturen til 80 grader. slik stod den til steketermometeret viste 66 grader som kjernetemperatur. Klokken var nå blitt 13.30. Den har da stått i 11 timer. Steika veide ca 2kg. Da vi skar den opp hadde den er meget fin farge og den så helt perfekt ut. Men, da vi smakte på den var det akkurat som om vi hadde stekt den for lenge, den var nesten litt melen i konsistens. Smaken var fin, men konsistensen var litt rar. Kan den ha blitt for mør? Forslag mottas, så vi får det til bedre neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd omtrent det samme med et lammelår en gang i tiden. Det ble vel liggende ca 5 timer i ovnen på ca. 65 grader etter at denne temperaturen var nådd på steketermometeret. Det var "overmørt" og egentlig litt ekkelt i konsistensen. 1-2-3 timer etter nådd kjernetemp har jeg gjort flere ganger på forskjellig slags kjøtt og det har aldri vært noe problem. Så det kan virke som det kan bli for lang langtidssteking og. Jeg tror dog aldri jeg har lest, eller hørt noe om dette fra fagfolk :?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du søker litt på nettet vil du se at det muligens er økning av temperaturen til 80 grader som er synderen. Da begynner kjøttet å miste saft. Dersom det er ungt dyr som har hengt 40 døgngrader til mørning vil jeg tro at langtidsteking er noe overkill. Jeg bruker 100 - 125 grader og steiken er mør og fin. Kjernetemp som roastbiff.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg langtidssteiking på så lave temperaturer er litt oppskrytt. Har faktisk bokstavelig talt spist rådyrsadel med teskje, men synes det blir bedre smak og konsistens når kjøttet er stekt raskere på normale temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Overmør høres det ut som :)

 

Jeg hadde nesten det samme for en tid tilbake med langtidssteikt rådyrlår. Jeg har aldri smakt noe lignende; det var silkemykt og nydelig. Men det var på nippet til å bli for mørt om du skjønner.

 

Den steika stod inne i ovnen på rundt 60 grader i fire timer og da så den slik ut:

 

1328398337.jpg

Link to comment
Share on other sites

Se bra ut den middagen der Jaktlykke, eneste jeg kunne tenkt meg i tillegg var rørte hjemmeplukkede tyttebær...

 

Personlig pleier jeg å stekehjortesteikene i en jernpanne - snur på de hele tiden, og sørger for at den ikke brenner. Noen hvilepauser innpakket i alu-folie osv, og vips så er kjøttet ferdig...

 

Steiking av hjortesteik i steikeovn, særlig på langtidssteiking har jeg sluttet med. Synes det blir for tørt. Holder meg altså til steiking i jerngryte, og steiker større kjøttstykker som biff, før de skjæres opp.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt begge deler, men etter å ha prøvd varmluft på steik eit par gonger, så gjekk eg tilbake til vanlig steiking. Varmluft er genialt, dersom du steiker med 2 brett i ovnen, f.eks steik på øverste og bakte poteter/gratinerte poteter på nederste rille, men ellers så vil du få meir steikeskorpe av varmluft generelt.. Til vanlig steiking av kalkun, kylling, svinesteik så bruker eg tommelregelen på 0.5 time pr 0.5 kg med kjøtt på ca 175 grader, til oksesteik, viltsteik og lam, så bruker eg litt mindre tid, ca 20-25 minutter pr 0.5 kg kjøtt på 175 grader. Men bruk steiketermometer for å få nøyaktig temperatur og ta ut steika på litt lavere temperatur enn du skal ha, så kjør folie rundt den og la den ligge i mellom 20-25 minutter før servering. Gjerne med eit håndklede rundt, for varmens del men vær obs på ettersteikinga du får, så hold deg litt under kjernetemperaturen du skal ha, før du tar steika ut.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...