Jump to content

o/u hagle til rundt 10 000kr, til jakt og leirdueskyting


woofer

Recommended Posts

hei, jeg spør et spørsmål som sikkert har vært spurt mange ganger før.

jeg skal ha meg en o/u hagle til mellom 3000 og 5000kr.

hvilken hagle annbefaler dere? skal være kaliber 12, enkel avtrekker og automatisk sikring.

 

 

Har ombestemt meg siden jeg skrev dette debatten;) nå har jeg sagt at jeg skal ha hagle rundt 10 000kr, som skal brukes til jakt og leirdue skyting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En Baikal som har fått litt avtreksjobb og som passer skyttern er ett realt jaktverktøy :)

Jeg er mest glad i 2 avtrekkere. Kjapt å velge hvilket løp man vil bruke. Og kjapt nok å skyte med under jakt.

Skøyt skeet med 2 avtrekkere og det funka helt greit :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips:

Gå til ein forhandlar, gjerne ein litt stor forhandlar som har litt utvalg. Be dei legge fram det dei har av aktuelle våpen innanfor ditt budsjett. Velg ganske enkelt den som passar deg best.

Uansett merke og pris, so må hagla passe om ein skal skyte godt.

 

Kort sagt: Drit i namnet, ta den du lika best :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid og kjøpe hagla som Seawolf har til salgs, før han tar til fornuften og bestemmer seg for å beholde den. :)

Ett pent våpen, bare det at det er en "jakthagle" som ikke har snabelavsluttning på forskjeftet er grunn nok til å kjøpe den.

Fausti har vel en eller annen form for samarbeid med Rizzini som er ett mere kjent merke i Norge.

Skal du bruke 5000,- på en O/U hagle er bruktmarkedet definitivt plassen.

 

"Kjøpe en hagle som passer deg" er ett utsagn som brukes mye. Som førstegangskjøper er ikke dette lett å bedømme. Som en trøst til dette er jo at 95% av haglene på markedet passer 95% av skytterne. Ser du bort i fra krokete s/s hagler ol. De fleste som prøver feks en halvautomat finner at denne passer dem godt, dette er våpen med rette stokker uten vinkler hit og dit.

 

En hagle som kjennes god ut i starten er kanskje ikke den du ville foretrukket etter noen tusen skudd. I dag skal mange hagler tilpasses, ofte med det klassiske liggeunderlaget på kolben, til en skytter som kanskje har en dårlig skytestilling. Sørg for å legge deg til en god skytestilling, også tilpass børsa, hvis det er nødvendig. Hvis du er ekstra formfull eller ekstra spinkel på de plassene hvor børsa skal ha kontakt kan det stille seg annerledes, dette gjelder både damer og menn. Hvis du ikke stabilt klarer de 2-3 siste duene i en 25 skudds serie, er det tid for å kikke på noen små justeringer.

Som med all skyting ligger det meste i hodet. Du må også ville treffe det du sikter på.

 

Også enda en påstand tilslutt. I motsettning til pølsa, er det være med den hagla som er for lang enn den som er for kort.

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nå har jeg ombestemt meg helt;)

jeg har startet å skyte leirduer, å bestemt meg for å kjøpe en skikkelig hagle når jeg først skal handle.

 

 

har fått tilbud på en beretta 686 silver pigeone til ca 12000,-. noen som har kjennskap til den hagla? er det en ok hagle til både leirdue og jakt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...