Jump to content

Tennhetter cci vs federal


Langlo

Recommended Posts

Jeg har frem til nå brukt cci 200 large rifle. Fordi butikken var tom for disse, ladet jeg mine siste ladninger med federal 210 large rifle. Er det noen som har erfaring med om man vanligvis får høyere eller lavere trykk med federal enn med cci (av typene som jeg nevner)? Det hadde vært praktisk om de går rimelig om hverandre ...

 

Jeg bruker dem i 6,5x55; 30-06 og 9,3x62

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ha ikke erfaring med rifle hetter CCI kontra Fedreral annet enn eg vet av egne erfaringer at CCI er noe hardere og sette av enn Fedreral i håndvåpen.

Håper du får litt mere mat på beina av andre etterhvert her i senere innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Ja - enig med deg i det. Federal var sine hetter er fine og myke å sette i. Jeg ladet dem med Nosler Accubond 165 grains og Vihtavouri N550 og var fornøyd med presisjon og hastighet (30-06). Kom så til å tenke på dette med hettene. Det er jo en bagatell, men min erfaring er at "the devil is in the details", så jeg får se om noen har noe å si ,,,

 

:)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har ikke merket noen forskjell på hastighet men cci er litt mindre og lettere og få satt inn også har de det problemet at det hender det blir klikk fremdeles,har prøvd de nylig og hatt 3 klikk på 500 skudd,det er for mye,jeg gikk tilbake til federal gold og ting er bare morro.

cci var kjent for dette en periode men jeg trodde de hadde fått dette på stell :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har ikke opplevd klikk på flere år med x antall tusen skudd.

Foretrekker dog Federal i brekkvåpnene mine pga. mykere hetter, og noen ganger svakere slagfjær vs bolt.

Har opplevd det værst tenkelige ang. klikk, nemlig på jakt. Heldigvis sto hjorten der fortsatt etter et kjapt ladegrep. Endte god :wink:

På banen, noen få ganger. Etterbrenning, en gang, men som sagt, lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

For 5 år siden hadde jeg to etterbrennere på 400 stk cci-200 tennhetter som jeg brukte siden jeg ikke fikk tak i federal eller winchester som jeg vanligvis bruker. Klikk-bang er ikke no gøy på konkkurranseammo så jeg bytta tilbake til federal så fort jeg fikk tak i det. Senere samme år fikk jeg faktisk en klikk med federal tennhetter, det var en hette fri for eksplosiver viste det seg under slakting av patronen.

Så alle hettemerker kan sikkert svikte.

 

Før det hadde jeg hatt en klikk på 20 år med hjemmeladde patroner som kunne tilskrives hetta(ingen etterbrennere heller), og etter det har jeg hverken hatt klikk eller etterbrennere.

Link to comment
Share on other sites

Kombinasjonen stort hylsevolum ("magnum") og for raskt krutt (=lite kruttvolum) og standardhetter der det burde vært mag.hetter er vel klassikeren på etterbrennere, har i allefall vært med å prøve dette. Ganske interessant med tanke på avtrekksteknikk... Da merker du VIRKELIG om du napper.

 

Pr i dag virker det som en skal være fornøyd om en får tak i hetter i rett størrelse, ofte tomt på lager selv hos importørene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...