Jump to content

Destruere rifle.


scubasteve

Recommended Posts

Jeg skal levere inn en gammel kriger (rifle) til politiet for destruksjon. Så lurte jeg på hvilke deler er det som må leveres inn, holder det med låskassen. Eller må løp og sluttstykke også levers inn, selv om jeg har våpenkort på samme kaliber fra før.

Link to comment
Share on other sites

Registreringspliktige deler skal leveres inn.

Dermed egentlig bare låsekasse om du skal rydde plass i våpengarderoben. Vil tro du må søke for å få beholde løpet, men er ikke sikker.

 

Sluttstykke kan du hvertfall beholde

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal levere inn en gammel kriger (rifle) til politiet for destruksjon.

Er dette riktig? Dette gjelder vel kun i samband med de tillfellen da det er utlyst våpenamnesti?

 

Etter de jag husker på må det være en børsemaker, med tillatelse, for å skrive et intyg på et destruert våpen.

 

Rett eller feil :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg leverte inn en hagle til politiet for ca et år siden og det var ikke noe problem det. Men for meg er det akkurat det samme hvor jeg gjør av låsekassen så lenge jeg blir kvitt den. Om det er politi,børsemaker eller kammeret medlem som overtar den.

Link to comment
Share on other sites

Våpenamnesti betyr at man kan levere inn ulovlige (fx uregistrerte) våpen uten risiko for straffeforfølgelse. "Plombering" - hvor man deaktiverer et våpen og beholder det - kan foretas eller etterkontrolleres av godkjent tilvirker/børsemaker (eller politiet).

 

Her er det snakk om å levere inn et våpen til destruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Registreringspliktige deler skal leveres inn.

Dermed egentlig bare låsekasse om du skal rydde plass i våpengarderoben. Vil tro du må søke for å få beholde løpet, men er ikke sikker.

 

Sluttstykke kan du hvertfall beholde

 

Løpet holder "tante" rede på. Gikk gjennom hva som var registrert på meg for en tid tilbake, 5 år++, og da sa "tante" at det var registrert et løp på meg. Det var da snakk om orginaløpet til HV mauseren som hadde fått nytt. Det gamle hadde børsemakeren beholdt uten at jeg hadde tenkt over det da det skjedde. Den forklaringenm aksepterte "tante" så løpet ble strøket fra arkivet. Så si ikke at alle "våpentantene" er håpløse. Min er det ikke! :D

 

Derfor må du nok levere løp og låskasse hvis du ønsker å beholde andre deler.

 

Kan tenke meg å kjøpe magasinfjær og den "dingsen" ( husker ikke hva den heter på norsk! "Follower" ) som sitter på topen av fjæra! Hvis du kan tenke deg å selge da?

Link to comment
Share on other sites

Er denne riflen registrert? Visst den ikke er det er den ulovelig, og det er ikke våpenamnesti nå.

Du kan bli straffet visst du kommer til politiet med en uregistrert (Ulovelig) rifle, utenfor våpenamnestiet.

Visst du kommer med en hagle, kan det gå bedre, da ikke alle hagler er registreringspliktige.

Link to comment
Share on other sites

@ LarsM

 

Hvis det er en LOVLIG eid uregistret hagle, så finnes den ikke i noe regsiter. Ønsker du å destruere denne er det bare å sette vinkelsliperen i den. Behøver ikke spørre noen om lov og trenger ikke varsle noen!

 

Men behovet for å destruere den forstår jeg uansett ikke???

 

Den inngår ikke i våpengarderoben din. Har du lyst til å kjøpe en ny hagle så søker du på normal måte. Onkel spør ikke om du har uregistrerte hagler når du søker om å få kjøpe en ny hagle. Den vil overhodet ikke bli et tema før det kommer et krav om etterregistrering av slike hagler. Hva du da kan/må gjøre med den beror helt på de reglene som da utformes.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakeren kan ta den destrueringen, nok å sende en bekrefyelse til politiet så er våpenet ryddet av veien, og det er bare låskassa som er regpliktig som destrueres, bolt og alle de andre delene kan du beholde eller gi bort til en trengende, har akkurat gjort det på en M98 jeg har .

Så nå har jeg et løp i 458 win mag som selges meget fordelaktig ferdig kamret men ikke gjenget og blånert

Link to comment
Share on other sites

Når jeg så emnetittel "Destruere rifle." var det første som slo meg dette:

 

trap.jpg

 

Men nå ser det ut til at trådstarter har funnet en ny eier, så det går greit.

 

Men til dere andre der ute som kanskje tenker litt på å destruere:

Det finnes ALLTID en der ute som tar våpenet imot med glede.

Link to comment
Share on other sites

Han destruerte ikke hagen sin :D

 

 

Hadde det bare vært så vel at man kunne ha levert in hagen til "onkel" for destruksjon.......... :wink:

 

Hum... Min klarer det helt av seg selv den, når jeg sitter på laderommet... og i fjor sprengte den gressklipperen også.

Link to comment
Share on other sites

. Onkel spør ikke om du har uregistrerte hagler når du søker om å få kjøpe en ny hagle. Den vil overhodet ikke bli et tema før det kommer et krav om etterregistrering av slike hagler. Hva du da kan/må gjøre med den beror helt på de reglene som da utformes.

 

Jeg tviler på om det kravet vil komme. For det første er lovlig erhvervede men uregistrerte hagler knapt synlig i kriminalstatistikken lenger. For det andre er det ikke et problem at slike våpen kommer på avveier, mer enn andre våpen. For det tredje, det er anslagsvis flere hundre tusen gamle hagler som ligger i loft og kjellere som arvegods rundt omkring, mange er kanskje ikke klar over hva de har engang, og det fører til det fjerde, og viktigste punktet: Å innføre en obligatorisk registrering av alle gamle hagler, vil i praksis føre til en inkriminering av et stort antall borgere i dette landet - ofte uten at de vil være klar over det selv. Og oppbevaring av ulovlig våpen har en strafferamme som gjør det til en alvorlig fornytelse. Kongen kan ikke kan utsette intetanende borgere for noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...