Jump to content

Berserk kniver


Berserk-kniv

Recommended Posts

Tenkte lage en liten tråd her med diverse kniver jeg lager.

Nå er jeg nesten ferdig med metapol-kniven. Mangler egentlig bare opphenget til slira. Og venter på d-ringer til festet.

Sånn ser det ut så langt. Bare gå over en ekstra gang så poleringa blir jevn.

2gsizgw.jpg

 

2dv3pzm.jpg

 

 

 

Vennlig hilsen Berserk.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Ny kniv.

Skaft: Blå stabilisert poppel, vulkanfiber.

Blad: John Johansson.

Slire kommer senere.

Er desverre en bitteliten pore som dere ser på fremre del, som jeg glemte å fylle. Er bare en mm dyp omtrent. Men fortsatt irriterende.

Knapt synlig om ikke man har det direkte slik jeg gjorde på bildet.

 

25ew57b.jpg"%20target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ny kniv. Todelt skaft av bjørk. Mellomlegg av sølvtinn.

Knivblad av John Johansson.

Tanken var at dette skulle bli en gave til en venn. Men er ikke helt sikker siden mellomlegget ikke ble helt jevnt.

Det ble rett og slett ikke skåret jevnt nok. Men jeg syns resulatet ble ok.

11guaug.jpg

 

-Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Oppdaterer litt. Knivene ble gaver, og jobber litt videre med noe annet.

Tidligere restaurering jeg holdt på med. Pussa den ned, farget den, og la inn sølvtinn og hvaltann. Sydde ny slire. Hvis dere lurer, så brukte jeg hansker når jeg pussa rusten, pga såre hender..

Før:

in4z1k.jpg

 

Etter:

sfl9vb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det ser ut til å være veldig fin finish på begge to. Men jeg må si jeg likte den siste best.

Den øverste (lyse) ser ut til å være litt "uppnosig" som svenskene sier. Altså at linjen fra bladet`s rygg ikke følges av håntake`s linje.

Men nydelig håndverk på begge knivene!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kommentar.

Jeg er enig i det du sier om den første. Men det er ikke så ille som en skulle tro. Bildet lurer en litt, fordi at bladet har en slak bue på ryggen. Det er rett og slett ikke helt jevnt slipt. Også er det en smellopp som ikke kommer så godt med på bildet, som utgjør en balanse. Er ikke så flink til å fotografere, så bildene blir somregel litt så som så.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Umiddelbart ser den veldig lang og rett ut. Personlig hadde jeg nok lagd en mer markert sving bakerst.

Men det lange og rette bladet former skaftet, og løsningen står meget bra til bladet!

Finish ser som vanlig ut til å være veldig bra.

 

Veldig fin!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

Som tidligere nevnt, så er jeg en elendig fotograf. Den har en grei overflate, og bedre dybde i fargene enn det som kommer frem. Det er egentlig et veldig flott treslag med mange øyer og farger. Føler kanskje at Danish oil gir en litt mat fargeløfting?

Smeden er Kent Andersson.

Link to comment
Share on other sites

Føler kanskje at Danish oil gir en litt mat fargeløfting?

 

Du skriver ikke noe om hvilken treslag det er, men etter bilde i den andre tråden å dømme synes jeg det ser ut som stabilisert box-elder.

I så fall tror jeg ikke det har noen hensikt å bruke olje. Jeg har forsøkt noen ganger, men kan vanskelig se noen forskjell med eller uten olje.

Hvis treet ikke er stabilisert blir det en annen sak.

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Tar opp denne tråden igjen, og fortsetter å legge bildene ut her, slik som en gang var planen, så glemte jeg meg bort.

Nye kniver og slirer vil bli lagt ut i denne, og nå har det blitt etterlyst noen slirer, så da får jeg svare på det. Her er noen til noen av de siste knivene dere har sett. Slirene er det jeg er minst glad i å lage, for jeg føler ikke at jeg vanligvis får til sømmene og fargene så godt. Tilbakemeldinger er hjertelig velkomne som vanlig.

 

Slire til første mammut-kniven. Enkel og sort, så den ikke skal ta for mye fokus. Knapp som jeg har satt på av mammut. Knappen blir nok byttet ut eller slepet mindre.

5v566a.jpg

 

162lnd.jpg

 

De neste slirene mangler oppheng. Alt er klart, men jeg mangler knappene jeg skal slå i, og jeg vil få tak i noen mindre d-ringer.

98ytli.jpg

 

1hp0us.jpg

 

1qsnkk.jpg

 

24pgnyg.jpg

 

Denne siste slira er det sikkert mange som ikke kommer til å like. Det er en helt annen type enn jeg vanligvis lager, men jeg ville ha noe som stikker seg litt ut, samtidig som farginga er et stykke fra det tradisjonelle.

 

2njvjwn.jpg

 

Og en gammel slire:

14jmgsz.jpg

 

Mvh Berserk

Link to comment
Share on other sites

Enig med Aslak at knivene sitter en tanke høyt i slirene.

Hvis de som mangler oppheng er tørre så bør du bløte opp igjen området rundt hullene når du skal tre i opphenget, slik at det monteres vått i vått.

Overflata på spesielt en av dem ser veldig "ruglete" ut, men det er kanskje meningen.

 

Fin farge på den grønne!

Link to comment
Share on other sites

Takker. Flott at dere syns det ser greit ut.

Tingen er at dette er en lærtype jeg ikke hadde brukt før, så jeg satte meg ned og sydde mange slirer på en gang. Når de hadde tørka noen dager så ble de så trange at jeg ikke fikk kniven like langt ned i slira som før jeg hadde farget de. Det er litt derfor jeg ikke har laget til opphenget med en gang og, for jeg har litt plassmangel. Jeg vurderer å lage noen på nytt, og gi knivene litt mer plass. Den ene aner jeg faktisk ikke hvorfor den ble så ruglete som den gjorde. Jeg gjorde ikke noe annerledes på den enn på de andre.

Håper at ved å vokse litt godt på innsiden så skal de være litt lettere å ha med å gjøre.

Disse er av rårandslær.

 

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Her er det mye flott. Helt klart at Berserk virkelig begynner og få tak på det. Kunne egentlig tengt meg flere av dem, men nå har jeg akurat kjøpt en ny av Haretex og det får holde :D .

Link to comment
Share on other sites

Hvis du monterer opphenget vått i vått så blir lærstroppene så flate at de ikke tar stort plass.

Hvis slirene er for trange og du ellers er fornøyd med dem så kan du jo vurdere å tynne skaftet litt, den delen som er nede i slira. Vil tro det er mindre arbeid enn å sy ny slire selv om du må pusse hele "rekka" opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Heisann trollbukk.

Har ikke sett noen tråder her om det. Jeg skal dreie ut noen knapper senere. Forhåpentligvis neste uke. Jeg kan lage en tråd om det da om jeg får tid.

Metallknappene har jeg ikke laget, de kjøper jeg.

Mammutknappen jeg har på den ene kniven du ser her, er laget som en plate, med en bue på baksiden. Den er så limt fast i metallknappen som allerede var klinket. Limet jeg bruker har ikke gitt etter på noe så langt, så jeg håper det holder. Jeg ripet opp metallet før jeg limte den på.

Selve formen på akkurat denne biten, slipte jeg til for hånd på båndsliper, og filte til etterpå med en nålfil.

 

Mvh Berserk

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle oppdatere med noe småtteri jeg gjorde på den ene mammutkniven i dag.

Jeg boret ut og satt inn en liten Swarovski, som har en sølvinnfatning på baksiden av kniven. Jeg vurderer å sette inn en til, men den ene kan få være i fred enn så lenge. Hva syns dere om det? Jeg vil jo helst lage pyntekniver, men vil jo slippe at det ser "jalla" ut.

Personlig syns jeg det gjorde seg med en liten detalj, men den kunne hatt en litt større omkrets.

Var heldig med at fargen matchet den gamle metapolbiten så godt.

 

23sxel0.jpg

 

9jj435.jpg

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har laget en ny kniv jeg tenkte jeg ville legge ut.

Har også sydd et par slirer, som jeg ikke er helt fornøyd med, men tenkte jeg kunne høre hva dere mente om.

1erhxc.jpg

Skaftet er av naturlig amboyna og stabilisert "Buckeye". Nedfilte mellomlegg av sølvtinn og vulkanfiber.

Bladet er fra Kent Andersson.

 

Sliren syns jeg er litt ujevn, men bedre fikk jeg det ikke, da jeg ikke er så erfaren med å paute opp slike store felter.

vrgh1u.jpg

 

2yxmcz7.jpg

 

Den neste har jeg ikke farget opphenget på enda, og heller ikke klinka knappen.

Jeg er veldig usikker på om jeg skal ha den fargen som slira har nå, eller om jeg skal farge den ensfarget sort. Jeg syns det ble litt interessant, men på en annen side matcher ikke fargen til skaftet på kniven. Jeg brukte kun mørkebrun narvsverte på hele slira utenom de sorte stripene, så jeg slet med å få fargen lys nok på mange av feltene.

e66ame.jpg

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig fin ut det kniven med Amboine-skaft Berserk :thumbup:

 

Slira på mamuttkniven ville jeg kassert og gjordt et nytt forsøk på. :cry:

 

Den på surbjørka ville jeg beholdt sånn i stedet for å gjøre den helsort.

Du burde antagelig ha tynnet ut fargen din før du malte( narvesvertetynner e.l.) :wink:

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Takk for ærlige tilbakemeldinger. Skal se hva jeg får tid og ork til å gjøre på de videre. Da beholder jeg nok den brune slik som den er, enn så lenge ihvertfall.

Lager jeg en ny slire, blir det nok i stilen som jeg har på den forrige mammutkniven. Er veldig fornøyd med formen og enkeltheten i den.

 

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk Trond.

Jeg kjøper dobbeltkapslede nitter, og slår de med et verktøy for dette. Det er en liten metallskål, som nittene ligger i, så har du en metallstang som har en koppform på enden, som nitten ligger inne i. Jeg slår det sammen med en gummihammer, slik at jeg ikke banker de for langt inn i hverandre, dersom opphenget er litt tynnere enn nittelengden. Kan legge ut bilde av hvordan de ser ut.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...