Jump to content

Berserk kniver


Berserk-kniv

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for det, haretex. Ble ikke helt slik som jeg håpte, men jeg følte det var bedre enn å ha den ensfarget sort, som de somregel ender opp med å bli!

Syns det er virkelig vanskelig å finne noe som passer disse mammutknivene. De fleste bitene har så mye mønster og farger at jeg ikke helt vet hva jeg vil gjøre. Vil ikke la det bli for mye heller. Denne følte jeg hadde såpass mørke farger at det var greit.

 

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin kniv!

Nydelig form og håndtverk. Eksklusive materialer som står godt med bladet.

 

Personlig synes jeg kanskje det blir vel mye "liv" med mammut tann i helge skaftet. Øya får liksom ikke hvile....

Men det er bare min smak.

 

Veldig bra arbeid!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Heisann.

Lenge siden det har kommet noe fra denne fronten. Hatt hendene fulle med endel prosjekter, men det roer seg nå.

Fikk endelig sydd en slire til en kniv som var blitt bestilt. Litt dårlig bilde, men har ikke tilgang på så bra lys her akkurat nå.

Kan hende jeg har vist kniven tidligere. Si gjerne hva dere mener. Veldig enkel kniv og slire.

290zhcl.jpg

 

2hz05ub.jpg

 

Ellers kan jeg jo vise en liten tine jeg har laget. Første boksen, med de første utskjæringene som jeg noengang har lagt litt tid i.

Vet det er et knivforum, men tenkte jeg kunne dele det allikevel. Låsemekanismen ble annerledes enn noe jeg har sett tidligere, da jeg hadde en så krummet rygg på figurene at jeg måtte dele lokket i to for å få det på.

Kan gjerne slenge inn litt kritikk på den og om dere føler for det.

ehygd2.jpg

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var en enkel og pen kniv og slire. Noen ganger er det enkle det beste :wink:

Likte veldig godt formen. Det eneste jeg ikke er helt fortrolig med, er den helt rette avslutningen mot bladet. Men, det er min personlige smak. Jeg legger jo merke til at mange lager knivene sine sånn :smile:

 

Når det gjelder tine'en, så har jeg ikke noe greie på det, men synes unektelig at den var flott. Artig sak :D

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Ja det var det jeg ante.

Du sier det selv, bladet henger en smule.

Når det gjelder rett avslutning mot bladet som nevnt her så synes jeg det er helt ok, men kanskje vinklet det litt mer imot vinkelen bakerst på slipefasen. Eller?

 

Ellers fint som vanlig. :D

 

Når det gjelder tine så ser den super ut, jeg har ikke noe greie på sånt, ikke så mye kniv heller :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ja, burde nok vinklet den mer med slipefasen.

Merker at det går litt fort i svingene når jeg lager brukskniver.

Har en helt annen fokus og interesse med mammutknivene og de med damaskbladene. Jeg prøver jo å gjøre

et godt arbeid med bruksknivene og, men jeg lager de i hovedsak for å finansiere utgiftene på pynteknivene.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Bladet henger en smule som det påpekes, men egentlig gir det harmoni med rygglinjen synes jeg.

Synes du har kommet godt ut av det denne gangen. Tviler på at så mange ser det som ikke er litt over snittet interessert i kniv..

 

I diskusjonen om frontbiten, så ville nok også jeg vinklet frontstykket mot slipefasen.

Men om jeg skal pirke på noe, så synes jeg buklinjen starter med for bratt vinkel i forhold til egg-linjen.

De bør være parallelle helt fremst på skaftet. Således blir det litt mye "mage" etter min smak.

Jeg kunne også tenkt meg en noe mørkere farge på valbjørka. Men der er smaken som baken.

 

Men utrolig fin kniv, dette som pirkes på er flisespikking..!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heisann.

Takk for tilbakemelding, Dagl og trollbukk.

Flisespikking må til, og det setter jeg pris på. Det er ikke alt en tenker på selv, men her har jeg sett det dere sier. Ikke alltid en blir helt fornøyd, og bildet er elendig atpåtil. Men, jeg tenker at det er bedre å heller legge ut litt i ny og ne, enn at det skal bli stille fordi en ikke er helt fornøyd.

Den fikk litt mye mage, men jeg ønsket ikke å ta av mer, fordi jeg følte den ville blitt altfor liten i hånda. Den hadde nok hatt godt av å ha magen litt lenger bak.

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg jo legge ut bilde av en ny kniv jeg lagde. Den er nesten ferdig. Trenger bare litt porefylling.

Jeg har en greie med at jeg ikke vil lage to like kniver, og tester ut ting hele tiden for å se hva som fungerer og ikke gjør det.

Nå tenkte jeg å teste noe på en brukskniv. Blad fra Morten Håkonsen, mammut i front, og metapol i bakdelen av skaftet.

Slire kommer..

Jeg vet ikke om jeg liker den eller ikke egentlig. Formen er litt spesiell, litt lite mage for min smak.

Jeg liker fargene på skaftet, og tanken var å ha frontdelen så stor. Men den kunne nok vært litt mindre, for å se litt mer balansert ut. Men det å prøve å lage noe litt rart er tanken også. Liker å få fokuset litt bort fra de tradisjonelle knivene en så ofte ser rundt forbi.

Kritiser i vei. ;)

Lurer litt på å ta litt mer over nakken, på mammutbiten, men den ligger egentlig veldig godt i hånden, og det lyse gir litt synsbedrag. Den er ikke så høy som den virker som på det siste bildet.

 

14dlh0w.png

 

5x8m8k.png

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Fantastiske kniver Berserk, ikke rart du får premier for slikt arbeid :D. fortsett slik du så blir du en av storgutta innen knivmaking !!!

Link to comment
Share on other sites

Artig med folk som tør å gå utenom det tradisjonelle. Dette synes jeg var en spenstig kniv. Litt enig med deg angående balansen mellom for og bakdelen, men på den annen side sier du jo at det var meningen å lage den sånn, så da er det vel greit?

Vi gir hverandre konstruktiv kritikk på hverandres kniver, men til syvende og sist er jo alles meninger etter personlige preferanser, og knivmakeren lager jo ofte etter egen lyst på form og farge, ikke sant?

Personlig synes jeg ikke at alle skal lage kniv etter en "bestemt mal". Jeg beundrer de som går egne veier, slik du har gjort her. Det kan jo fort gå galt, og bli en dyrkjøpt erfaring, hvis prosjektet misslykkes :smile:

 

Igjen, en artig sak, og vellagd! Blir artig å se hvordan sliren blir etter hvert.

 

Mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Metapol er kjempefint materiale (selv om jeg aldri bruker det selv..), og dette var nydelig.

 

Når det gjelder formen, så synes jeg krummingen av ryggen starter for tidlig. Det gjør at skaftet får en krummere form enn nødvendig. I forhold til bladet, synes jeg at skaftet blir litt for mye krum på ryggen.

Magen er liten, men egentlig grei isolert sett, synes jeg.

Fingerstopper er også fint. Men det er en utfordring for slira. Og her kommer den lille magen inn for fullt..

Fingerstopperen kombinert med såpass liten mage, gjør at du må fylle opp med noe helt opp. Såvidt jeg kan se på bildene, må du langt opp (eller bak..) på skaftet før du har samme høyde som fingerstopperen. Alt imellom må fylles ved sliresying.

Når du kommer så langt opp (eller bak..) på skaftet, har du her en veldig krum rygglinje som på det stedet er godt under rygg-linjen på bladet.

Se for deg ei slire som skal holde godt på denne. Om man tenker tradisjonell lær-slire (men det vet jeg jo ikke om du har tenkt...), så må den følge krummingen på skaftet øverst.

Alt i alt tror jeg du får en utfordring med tanke på slira her.

Men jeg tviler ikke å at du løser det, og all honnør for å gå "utenom" det tradisjonelle!

 

Forøvrig er arbeidet veldig fint. Materialene er kjempefine. Mulig at frontbiten kunne vært noe mindre, men det skjærer ikke i mine øyne.

Kanskje også frontbiten "stuper" litt mot bladet fremst på ryggen. Men igjen, det kan være den tidlige krummingen som gjør at det ser slik ut.

 

Fint arbeid, gleder meg til å se den ferdig med slire!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene alle sammen.

Jeg er enig med deg Dagl, om at krummingen er litt mye i det største laget. Det blir til at jeg tester ut forskjellige buer på mange av knivene for å finne det jeg liker best. Jeg ser at det er mange som har ganske rette kniver over mesteparten av skaftet for deretter å ha en ganske markert knekk etter det, og det faller ikke helt i smak hos meg igjen. Men jeg føler det er litt vrient å finne det rette kompromisset. Denne kniven har en synsmessig stor bue, men den ligger derigjen svært godt i min hånd. Så en må finne en gyllen balansegang for å se hva en vil ha til å bruke, og hvordan det skal se ut.

Jeg vil nok si at jeg får en utfordring med å sy slira ja, men det får jeg bare ta som det kommer.

Uansett så får jeg bare teste videre med hva jeg vil lage. Om ingen vil kjøpe kniven, så bruker jeg den bare selv. ;)

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg tatt noen ekstra bilder, siden jeg fikk kommentar på at bildene var så dårlige.

Håper dette blir litt lettere å se.

 

m78fw1.jpg

 

xlxxcx.png

 

Jeg har også klar en ekstra brukskniv.

Håkonsen blad, metapol i front, valbjørk i bakdelen, og sølvtinn og vulkanfiber i mellomlegg.

Kommentarer taes som alltid imot.

 

suww0w.jpg

 

6i5veh.png

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Den ble lekker den!

 

selv om vinkelen mellom for og bakdel av skaftet er skarp er den elegant, og passer godt.

Den dype fargen i frontstykket gjør seg godt til valbjørken, og det rolige spillet i metapolen gir også en god kontrast til den litt ville strukturen i valbjørken.

 

Flott kniv! :clap:

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin kniv igjen!

Rygg-buen er mye bedre her synes jeg.

Jeg er enig i at man ikke må lage som alle andre, og at noen kniver kan bli vel "rette" i ryggen. Balansegangen mellom knekk bakerst og for bratt rygg-kurve er ikke enkel. Det har jeg erfart selv....

Fortsatt er jeg spent på hvordan slira blir med den finger-beskytteren fremst på skaftet. Ikke noe feil med fingerbeskytter, men også her ser det ut til at den går "lavere" enn magen. Det vil gi det utfordringer med slira ( igjen.. ) dersom det stemmer. Jeg ville tatt av spissen på fingerbeskytteren så den ikke stikker lenger ned enn magen.

 

Men veldig fin finish og supre materialer. Meget fin kniv igjen!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger alle sammen.

Når jeg lager slirer til slike kniver har jeg somregel bare bygd opp med maskeringstape. Dette gir en ørliten insenkning i læret når den tørker, men så langt har det ikke vært noe problem overhodet, og jeg syns faktisk det har vært pent at sliren såvidt følger buen, istedenfor at den går slik som på andre typiske brukskniver, i en jevn bue.

Skal måle over i dag tenker jeg, og sjekke hvor langt fingerstopperen går i forhold til resten av skaftet.

Hvis ikke får jeg lage en eller annen alternativ sliretype. Er ikke så dumt det heller.

 

Ha en fin helg.

Mvh Berserk

Link to comment
Share on other sites

Hei

Må takke for flotte bilder og etter mine erfaringer saglig kritik på flere av trådene deres.

Har et spørsmål som ikke har så mye med produksjon av disse flotte knivene.

Når dere lager slike flotte kniver regner jeg med at dere ikke bare hiver de i skuffa etter produksjon.

Dere selger kansje også en del, men tar kanskje vare på de største skattene.

Hvordan oppbevarer dere samlinga deres, henges de på veggen eller har dere utstillingskap?

Link to comment
Share on other sites

Heisann, LONGA.

Jeg lager endel brukskniver, og noen staskniver, og pleier å selge disse på markeder. Jeg går igjennom en liten prosess.

Når kniven er laget, ruller jeg den i et håndklede, og legger den i kofferten som lærutstyret ligger i.

Når slira er sydd legger jeg den i en skinnmappe som igjen ligger i en koffert. Der ligger de til de skal på markeder.

Jeg har en kniv på kommoden, som jeg har som staskniv som henger i beltet og det er den eneste jeg ikke vil selge.

Jeg har ikke noe mål om å ha noen samling egentlig, og er for pirkete på mine egne kniver til at jeg vil stille de ut, men håper heller at andre ønsker å ha dem stilt ut i sitt hjem, eller hengende i beltet på tur.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Kan jo trekke dette enda litt lenger og nevne at dersom det er noen som har noen flotte knivsamlinger, så må dere gjerne dele bilder av dette i en ny post. Alltid morro å se hva andre kan ha spart på opp igjennom årene. Jeg personlig er vel mest interessert i håndlagde kniver. Sikkert endel som leser på forumet som har flotte kniver liggende.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått laget enda en kniv.

Skaft av rød metapol, ibenholt og sølvtinn og vulkanfiber som mellomlegg.

Blad er rustfritt fra Morten Håkonsen.

Det lille matte området foran på holken er rett og slett litt voksrester etter poleringa. Jeg så det ikke før jeg hadde allerede tatt bildet og sjekket det da jeg kom hjem.

2hzhd9k.jpg

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...