Jump to content

Berserk kniver


Berserk-kniv

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 5 weeks later...

Hei, lenge siden jeg har lagt ut noe nå. Vært veldig opptatt med å holde et kurs den siste uka.

Prøver å få laget slirer før Kongsbergmarten, så har litt som er halvferdig. Men jeg solgte en liten kniv som jeg har hatt i lengre tid.

Usikker på om jeg har delt den her før, ganske fint tre. Stabilisert surnet bjørk og med en bit av kamelbein.

Enkelt Skogli blad, og lagde en slire slik han ville ha den, i ensfarget brun.

214ikx.png

 

Ha en fortsatt fin helg.

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Har en gang i tiden laget en kniv selv, det var tilbake på videregående da jeg hadde det som valgfag et år... Må bare si at knivene du har her inne er helt fantastisk flott...

 

Kan jeg ta meg friheten til å spørre om selger dem? Kunne vært interessert i en tilsvarende den med ibenholt øverst på denne siden...

 

 

Rett og slett fantastisk flott og uten tvil de flotteste knivene jeg har sett! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne dele noen oppdateringer.

Bildene er desverre ikke optimale. Men det var det beste jeg fikk tatt hjemme nå. Den lille kniven jeg deler bilder av til slutt skal overleveres til sin nye eier, så måtte bare få tatt noen bilder i all hast.

Fått sydd slire til den sorte og grønne kniven.

Valgte å beholde den matt sort. Kniven trenger en liten polering.

30axrn7.jpg

 

Også er det den nye:

Valbjørk, metapol og sølvtinn i skaftet. Han ville gjerne ha en brun og sort slire, så jeg valgte å beise skaftet litt for å matche slira bedre. Jeg ville ikke bruke mørkere brunfarge, for treet hadde så mye mønster.

Kniven skal brukes i skogen og til fiske, så jeg tenkte at å holde bruke lys valbjørk ville bli stygt ganske fort. Nå vil den passe litt bedre inn syns jeg.

Kom gjerne med tanker. Skaftet er forresten ikke polert på bildet. Den blir litt blankere, når oljen har fått herde litt til.

e15he0.jpg

ri4uc5.jpg

 

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Valbjørk blei vel kalt flammebjørk? Skjønner det nå, den ser flammelakkert ut. Nydelig!

 

Jeg har brukt min første kniv til fisketurer og på verkstedet i et halvt år nå. Den har kun sort beis og blir lett litt blass hvis jeg ikke oljer innimellom. Bladene til Morten Håkonsen har jeg bare positive erfaringer med, eieren får en topp kniv, heldiggrisen. :D

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

Takk for så hyggelige tilbakemeldinger.

Jeg liker somregel ikke å lage kniver som allerede har blitt betalt for, blir fort så usikker på valgene en tar underveis.

Greieste er somregel å bare ha en kniv klar, så kan folk se om de vil ha de eller ikke.

Får håpe han er fornøyd når den har blitt tatt i bruk litt.

 

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Espen og Bård.

Brukte en lys valnøttfargebeis fra Herdin's som jeg blandet ut i litt tilfeldig styrke. Antakelig mørkere enn det som var "oppskriften".

Beiset over et par ganger til det var den fargen jeg ville ha.

Oljet grundig over med to lag Danish Oil etter dette hadde tørket godt.

Polerte til slutt på poleringsskive med voks.

Rakk forresten å knipse et litt bedre bilde før kniven ble levert.

205pgll.png

 

- Berserk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...