Jump to content

Berserk kniver


Berserk-kniv

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...

Nå har jeg laget noen nye kniver. De tre første for sommerferien.

De to første er laget av Amboine med innlegg av kamelbein og sølvtinn.

Den minste kniven har innfilt kamelbein mens den store er helt glatt.

Begge har blader fra Morten Håkonsen, som er rustfrie. Kun den store kniven har fått slire.

Alle tre knivene er brukskniver. (For en gang skyld)

Den lille først:

2a918bb.jpg

Den store:

24ljy1w.jpg

I slire:

28rk55t.jpg

 

Den andre kniven har blad fra Poul Strande.

Forholk av kamelbein, sølvtinn, og skaft av Macassar Ibenholt.

e026c8.jpg

 

Kommer nok endel flere kniver i sommer.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann.

Da kommer jeg med en liten oppdatering.

Har ikke skjedd så altfor mye på knivfronten her på en stund. Det har blitt med å sy noen slirer til tidligere viste brukskniver og noen kniver som jeg følte hadde for dårlig søm.

Har ihvertfall fått sydd en ny slire til den grønne kniven jeg lagde tidligere. Følte aldri at de satt godt nok.

To kniver har også blitt sendt inn til konkurranse, for første gang. Ønsk meg lykke til! Hehe.

Dere kan jo se hvordan slira ble. Litt mørkt bilde, men følte det ble litt stilig.

Satser på at produksjonen setter litt mer fart fremover.

b5i3cx.jpg

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja. Forståelig det.

Jeg sendte inn mammutkniven med den grønne metapolbiten, og den blå metapolkniven med korallholk.

Var ikke helt fornøyd med finishen på de, men det fikk bare bli slik denne gangen. Greit å få tilbakemelding uansett.

Du får hilse på om du skal innom. Tenkte å sitte med et lite bord der.

 

-Berserk

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg akkurat fått ferdig en ny pyntekniv. Lenge siden sist..

Skaft av mammut og korall.

Blad fra Kent Andersson.

afd6ib.jpg

 

Mvh

Berserk

 

Nydelig kniv Berserk! Denne kan du være stolt av.

Blir spennende å følge frem til sliren blir ferdig.

Har selv aldri brukt mammuth. Er det hardt å jobbe med?

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for det, Lars!

Håper på å få til en slire iløpet av uken som kommer.

Jeg syns ikke støttanna er så hard å jobbe med, men det kan jo ikke sammenliknes med vanlig tre.

Jeg bruker for det meste båndsliper for å grovforme skaftet. Da går det nokså fort.

Det er visse ting en må passe på når en bruker dette materialet, som nye skarpe bor, og slipepapir.

Er boret sløvt så kan en fort sprekke av biter, for materialet er ganske sprøtt. Varmegang under sliping er også skummelt.

Har en jobbet med stabilisert tre, så vil jeg egentlig si at forskjellen fra det og til mammut er ganske liten.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser av dine og haretex sine kniver, at jeg har litt å strekke meg etter :)

Mine kniver har stort sett blitt laget med treskaft, og noen med litt enkelt innlegg av diverse materialer.

Har kjøpt inn noen blader, så jeg får sette i gang med å prøve å lage noen litt mer avanserte noen.

Problemet for meg tror jeg, er at kniven skal helst være ferdig " i går". Får rett og slett ta meg bedre tid.

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Om en sitter og har roen til det, så kommer knivlagingen fort. Jeg er ganske fersk i "gamet" selv, men som du sier så er

det viktigste å ta seg god tid. Jeg lager aldri en kniv med noen form for tidsplan. Jeg teller vanligvis ikke timer, og jeg lager

ikke noe på bestilling. Så derfor må jeg aldri ha noe klart til en viss tid.

Men jeg skal ærlig innrømme at de gangene jeg gjør flest feil, så er det på enkle brukskniver. Jeg vet at kniven vil koste lite, og jeg har liten fortjeneste på den, så jeg blir til tider litt mer ivrig på slipebåndet, og tar for mye og får en ubehagelig form på skaftet.

Pynteknivene vet jeg at jeg bruker dyre materialer på, så jeg har ikke råd til å gjøre noe veldig feil.

En må bare finne ut av hvilke typer kniver en ønsker å lage, og fortsette med det. Det er ikke noe galt i en enkel kniv. ;)

Jeg kommer nok antakelig til å lage mest pyntekniver fremover, men det dukker nok opp noen brukskniver en gang iblandt.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...