Jump to content

Berserk kniver


Berserk-kniv

Recommended Posts

  • Replies 227
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ny kniv ferdig i dag.

Blad fra Poul Strande.

Skaft er laget i mammut-støttann, med metapol, sølvtinn (nedfilt) og tre svarowski'er med sølvinnfatning på baksiden.

Jeg er ikke helt fornøyd med svarowskiene, men gjort er gjort. Tviler på jeg får tatt de ut igjen. Jeg syns de skulle vært plassert enda mer symmetrisk, og kanskje heller to stk enn tre. De var litt store. Hva tenker dere?

 

25t8fnt.jpg

 

219w66d.jpg

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser fint ut jeg Berserk. :thumbup::thumbup: Dyrt også. :crazy:

 

Blir skaftet tungt når du bruker mamutt i nesten hele?

 

Jeg har også laget noen kniver de siste par ukene med mamutt i skaftet, men har kombinert det med noe treverk.

Litt ugreit å jobbe med, hardt og sprøtt. Lynlim er et must. :wink:

 

Flott kniv du har laget. :clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Haretex!

Det blir litt tyngde på det, men jeg syns det er helt greit. Det blir jo ganske mye tyngre enn en kniv i vanlig tre, men det kommer litt an på preferanser.

Denne kniven er jo kun til pynt, så om den veier litt ekstra når den henger i beltet burde ikke være noe problem.

Det blir jo litt dyrt, men det er jo snakk om litt prioriteringer. Jeg lager endel andre kniver også som jeg selger, som ikke er i denne prisklassen. Jeg bruker penger på materialer, som jeg sparer inn på nedskjæringer på andre steder.

Mammut er noe herk å jobbe med. Men det varierer fra bit til bit. Denne hadde ikke noen åpninger som jeg trengte å fylle igjen, til motsetning fra den forrige jeg lagde.

Den regelen jeg skal følge til punkt og prikke når jeg jobber med dette, er å kun bruke nye bor. Har du et skjemt bor, så sprekker det fort. Bruk nye og gode bor, så blir jobben mye lettere. Det er hardt og tidkrevende, så jeg lager ikke så mange kniver i dette. Blitt kun tre stk så langt.

Takk igjen.

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Ja skarpe bor og skarpt slipepapier er nok et must.

Ellers erfarer jeg det samme som deg at det varierer fra bit til bit.

Noen er også ekstremt harde, jeg sagde en forrige uke på båndsaga, det gikk så gnistene sprutet.

Ellers fikk jeg tak i 3 knallbiter på Vikingskipet sist helg. Skal teste dem etter påske.

Link to comment
Share on other sites

Aha. Send gjerne bilde. Selv om jeg syns det er et av de mer krevende materialene å jobbe i, så er det klart en favoritt i knivlagingen for min del. Bare det at det er så variert i farge og kan være så gammelt er jo fantastisk.

Du har ikke kjøpt en slags jeksel altså? Jeg vet at de helst må kuttes med vinkelsliper eller metallbåndsag.

Jeg har vurdert de mange ganger, men disse vi har brukt sies å være myke i forhold.

Foreløpig har jeg en bit til liggende med mammut, som er dyp brun, og kuttet den andre veien. Dvs at de jeg har lagt ut bilde av er tverrsagede, og denne ikke. Jeg har noen tanker til tilleggsmaterialer, men er ikke alltid godt å få de fargekombinasjonene som en liker best.

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin kniv Berserk :thumbup: Og matrialer plukket på øverste hylle :) jeg har en bit stab. mammutjeksel liggende jeg også ubrukt men har konsentrert meg om å gjøre ferdig noen fulltangekniver som var i bestilling . Venter på noen meeeeget fine skafteemner fra Sverige nå....da blir det nok å sette inn mammutjeksel i noen av desse .

Link to comment
Share on other sites

Veldig flotte, og et veldig spesielt blad!

Er det noe med overflaten og fargen, eller er det bare lyset som slår litt spesielt?

 

 

Nei, bladet er smidd sånn, kommer litt dårlig fram på bildet.

Det er en eller annen form for mønstersmiing. Ikke sett makan før.

Link to comment
Share on other sites

.da blir det nok å sette inn mammutjeksel i noen av desse .

 

 

Da får du bare kvesse det du har av verktøy. De er utrolig harde de der jekslene. :thumbdown: Jeg har brukt det i 3 kniver. Den første med en bit av jeksla som skulle ha buer, 2 buer kostet meg 4 båndsagblader. :evil:

De 2 andre knivene hvor jeg har brukt det (bl.a. i en til "graahund") ble det rette innlegg. Da skar jeg med vinkelsliper og diamantblad. :thumbup:

Noe ordentlig "dritt" å bore i også. :cry:

Blir ikke mange kniver fra meg heretter med dette i. :winke1:

 

Lykke til!

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Takker for positive tilbakemeldinger!

Jeg tenkte å ta en test med en jeksel om ikke altfor lenge, har tilgang på en metallbåndsag, så er litt spent på hvordan denne kan jobbe med dette materialet.

Synd at det er så fryktelig hardt, det er klart noen av de flotteste materialene jeg har sett.

Har noen små biter jeg kan ha som holker, eller innlegg. Hvordan er det å slipe? Går det fort varmt?

Ang bladet, så fargen er smidd inn? Så veldig merkelig ut, men interessant. er det messinginnlegg?

Hvem er smeden?

Hva syns du om mammutsøttann i brukskniver? Jeg er redd for at hvis en mister kniven i bakken, så knuser biten med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det er greit å slipe etter at det er innlimt i skaftet, men bruk skarpe bånd.

 

Ang. bladet så er det laget av Arne Skogli, jeg vet ikke hva som er brukt eller hvordan det er laget.

 

Mamutt i brukskniv er vel greit det, men er litt skeptisk til å bruke det som bakerste holk. Skaftet er jo tungt og hvis det går i bakken (stein feks.) så vil vel den enden treffe først. Spørs om det ikke går av fliser el. da.

Men inne i et skaft vil det vel neppe være like utsatt.

 

...mine tanker om det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Mattias Styrefors er ekstremt dyktig. Kan også tipse til Vladic Daniluk, og Ernst Frandsen.

I den grønne kniven jeg har laget, med farget blad har jeg brukt blad fra Mattias. Utrolig fornøyd med dem. De fleste bladene jeg har kikket på har kostet omtrent det samme. Rundt 2500 rett fra smeden.

Han lager mange forskjellige, som ikke er på hjemmesiden.

xdc7wy.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da kommer det en liten oppdatering fra meg. Som vanlig, kritikk taes imot med takk.

Jeg har laget en litt ny sliredesign til denne kniven, som jeg har lagt ut bilde av før. Oppheng mangler.

e5gz8x.jpg

 

inz7md.jpg

 

Så ble det en liten kniv.

Blad fra Poul Strande.

Skaft: Valbjørk, vulkanfiber og sølvtinn.

Slire Brun og sort, mangler oppheng.

14o46c.jpg

 

34yocoh.jpg

 

Så følger det en kniv som mangler slire, siste finpuss og polering.

Blad fra Poul Strande.

Skaft er Metapol, en stripe sølvtinn og en forholk av Tigerkorall.

21bt7a.jpg

 

29mano8.jpg

 

Og til slutt er det en ny mammutkniv. Denne trenger også en liten finpuss, polering og slire.

Grunnen til at jeg ikke har polert de ennå, er at jeg har ikke poleringsutstyret med meg der jeg jobber for tiden. Hvis ikke hadde jeg selvsagt ventet med bildene. Metallet er nedfilt.

Blad fra Poul Strande

Skaft av brun mammutstøttann, mellomlegg av sølvtinn, og gul metapol.

2yju9ok.jpg

 

34xmgzl.jpg

 

 

Mvh Berserk

Link to comment
Share on other sites

Jammen godt du holder liv i knivtrådene her Berserk, det skjer ikke mye her for tiden. :(

 

Synes det nye slirekonseptet ditt ser bra ut.

 

Best av disse liker jeg den med super valbjørk og det røde (Metapol?)

Den var flott :thumbup:

 

De to siste er bildene så mørke :thumbdown: så det er vanskelig å se, men den i mamutt antar jeg er strøken, kunne tenke meg å se noen bedre bilder av den. :):)

 

Flotte kniver, stå på! :clap::clap::clap:

Link to comment
Share on other sites

Kikket på hjemmesiden din, mye flott som kommer dit.

 

Takker så mye for det Berserk :-D

 

 

Syns helt klart du burde oppdatere litt mer her inne du og.

 

Nja, det er vel drøyt en halvår siden sist, men jeg må være litt forsiktig vet du, det kan fort bli for mye for enkelte :mrgreen:

Jeg stenger vel knivbua straks for sommeren, så jeg skal ta en vurdering på om jeg "gidder" å laste opp noe av det jeg har laget i år. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, skjønner.

Jeg bokmerker ganske så mye knivsider, og kikker over stadig vekk, men er litt dårlig til å kommentere på andres arbeid, dersom jeg må sende en mail. Ikke at du trenger så mye av mine kommentarer. ;)

Er desverre ikke så mye som skjer her med kniver, som du nevnte. Tenker jeg prøver å sende inn noen kniver til konkurranse snart, for å få litt mer tilbakemeldinger. Det er jo ikke så lett å gi så mye kritikk på noe en ser på et bilde.

Du skal ikke innom Eidsfoss i år på pinsemarkedet? De fleste som kommenterer knivene mine er bare nysgjerrige på hva slags materialer det er og hvordan de er laget.

 

Mvh Berserk

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg prøver å sende inn noen kniver til konkurranse snart, for å få litt mer tilbakemeldinger.

 

God ide, selv om ikke alle mener det! Selv synes jeg å ha hatt nytte av tilbakemeldinger fra slike.

 

 

Du skal ikke innom Eidsfoss i år på pinsemarkedet?

Mvh Berserk

 

Nei dessverre, jeg kommer ikke til Eidsfoss. Neste for meg blir vel Elverum.

Link to comment
Share on other sites

Her var det veldig flotte kniver!

Jeg synes alle er veldig bra.

Om noen form for kritikk skal nevnes, så synes jeg du kan tørre å "ta ut" formene en smule. Skaftene får en slank, men noe rett form, og jeg for min del kunne likt å sett de med en aning mer former. Selv med de relativt lange og rette bladene som flere av de har. Ryggkurven synes jeg spesielt kunne tjent på en noe mer bøyd linje på flere. Men det er min personlige smak.

Materialene er nydelige. Finish synes jeg er veldig bra, ut i fra bildene.

 

Jeg er veldig begeistret for Metapol.... spørs om ikke jeg må forsøke å få tak i noe av det.

 

Nok en gang, utrolig fine kniver!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding Dagl.

Setter pris på tankene dine rundt formen, men det er nok litt med smaken. Jeg føler nok at jeg kunne hatt de med litt mer former jeg og, men jeg ønsker å unngå den "knekken" som veldig mange har et stykke bak på skaftet, da dette ikke er noe jeg personlig er så glad i. En mellomting kan jeg jo teste ut selvsagt.

 

Mvh Berserk

Link to comment
Share on other sites

Smaken er som baken.... den er delt, og skal helst ikke diskuteres.. (har jeg hørt.. :lol: )

Helt klart, hver enkelt smak ligger til grunn, og mine vurderinger er min smak.

Men bare for å klargjøre, så var det ikke akkurat knekken bak jeg tenkte på. Jeg mente mer at kurven kunne begynt lenger fram, slik at ryggen ikke ble så rett. Det trenger ikke nødvendigvis bli en skarp knekk bak av den grunn.

Så en mellomting var nok det jeg også mente egentlig :winke1:

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

 

Takk for det trollbukk.

Det er et spørsmål som jeg får veldig ofte faktisk, som jeg alltid er litt usikker på hvordan jeg skal svare på.

En stor mengde av ting jeg bruker bytter jeg til meg via andre knivmakere og selgere. Jeg drar rundt på markeder og kjøper inn det jeg kan og jeg har råd til. Jeg bruker mye blader fra Poul Strande, og tidligere Kent Andersson.

Poul Strande bor i Danmark, og jeg har kjøpt med meg noe når jeg har vært nedover.

Kent Andersson har jeg ikke møtt, men jeg har kjøpt bladene hans via en selger som jeg kun har sett på markeder, som heter Børge Botnen. Valbjørk har jeg i stor grad byttet til meg via en slektning som har drevet med hogst i flere år.

Metapolen som jeg har brukt i flere av disse knivene som er flere lag har jeg ikke fått kjøpt mer av i det siste, siden det ikke lages mer ettersom jeg har forstått, da må en bruke den nyere typen, som har en annen konstruksjon, enn disse lagene som du ser på den blå kniven. Nordell har endel ting på nett, og Morten Håkonsen er på markeder med noe skikkelig artig til tider.

Jeg liker ikke å være vrang på ting, men bruker faktisk et høyt antall timer hver uke på å leite igjennom sider både i Norge og utland for å finne småtteri jeg kan bruke.

 

Mvh Berserk

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret Berserk-kniv.

Det å skumme nettet noen timer i uka har jeg også gjort, men jeg har blitt litt skeptisk til å handle emner på nettet da jeg har opplevd å få ting jeg ikke er fornøyd med. (Avvik fra bildene på nettet.)

Det ser ut som om Morten Håkonsen Legger litt mer arbeid i å legge ut bilder enn mange andre nettbutikker.

Jeg har aldri bestilt noe fra han, så jeg får prøve det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...