Jump to content

Hvordan får man dårlig kroning? SLETTES


Recommended Posts

Slitasje er absolutt mulig, men neppe som følge av skyting.

Dersom du pusser løpet fra munningen av og ikke har noen beskyttelse for munningen (slik at ikke pussestokk berører munningen) kan slitasje i forbindelse med pussingen oppstå.

Dette kan medføre at kruttgassene kommer ut litt "skjevt" av munningen og dermed gi prosjektilet et lite ekstra dytt i den ene eller andre retningen og dermed skape en liten ustabilitet som vil kunne påvirke presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Pussesnor kan over tid lage en usymetrisk munning.

 

Ellers så klarte jeg i går å miste ei rifle i asfalten med munningen først. Hadde en svært så billig reim kjøpt på ett kjent depot liggende. Monterte den på rifla, slengt rifla over skuldra med munningen ned og satt kursen mot bilen. Deretter varte reima akkurat de 10m som skulle til før jeg hadde asfalt under beina. Moral er vel å bære med pipa opp og/eller ikke kjøp reim på tilbud til kr 29 (eller deromkring, husker ikke helt).

 

Man vil også kunne få dårlig kroning om løpet er i ferd med å bli utskutt, kapper man litt og kroner på nytt så kan løpet vare litt til. Ellers er vel ikke rust noe særlig, gjerne som resultat av permanent montert demper.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig kroning ordner seg selv over tid, om det haster kan en pusse med en dårlig pussestang fra munningen, snu bronsebørsta akkurat i munningen, bruke snor eller boresnake og en del andre triks :mrgreen:

 

Børsereimer med sånn plasttreigjennomdings er det lurt å sikre ved å tre dobbelt og gjerne noen runder med elektrikkertape.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig kroning ordner seg selv over tid, om det haster kan en pusse med en dårlig pussestang fra munningen, snu bronsebørsta akkurat i munningen,
Det du mener er riktig måten: er å kjøre børsten helt ut,før du fører den inn igjen? Altså ikke kjøre den inn igjen før du har fått den helt ut. Forstår jeg deg rett? :?:
Link to comment
Share on other sites

Det skal svært mye til for å ødelegge en munning med pussenor. Frykten skriver seg fra Kragens tid, da soldatene knyttet den ene enden av snora til ei vindushasp, en annen holdt bak mens den tredje beveget børsa att og fram. Men med uttrekk nogenlunde liniært i forhold til boringen så er snora svært så skånsom. Men det beste er hel pussestokk i stål, uten plastbelegg.

Det er nå blitt mer og mer vanlig med en nedsenket 90 graders kroning eller avslutning i munningen. Før så var det gjerne en fas på 30 eller 45 grader. Men en eventuell skjevhet vil slå sterkere ut jo spissere denne tenkte vinkelen er. Og kula vil dermed "slippe taket" før på ene siden.

Det som en kan tenke seg med denne skarpe kanten som en får ved rett avslutning, er større kavitasjonseffekt, altså at der lettere rives løs molekyler når kule forlater munningen. Men så lenge det er jevnt fordelt, skulle en ikke så fort merke eventuelle problemer av dette.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er jo laget av stål som tåler å få presset flere 1000 kobberkuler som har større diameter enn løpet, så det skal nok litt til for å ødelegge kroning med pussesnor/pussing. Ikke noe å gå rundt å bekymre seg for hvertfall

Link to comment
Share on other sites

Løpet er jo laget av stål som tåler å få presset flere 1000 kobberkuler som har større diameter enn løpet, så det skal nok litt til for å ødelegge kroning med pussesnor/pussing.

Det er en litt farlig antagelse. En del fiber er overraskende harde, og en pussesnor vil også være innsatt med kruttslam og sot. Dessuten er det ikke slitasje i seg selv som er problemet men ujevn slitasje. Ved skyting vil kroningen bli jevnt slitt (ja, den slites av regulær bruk), og dermed påvirkes den ikke så stort.

Jevnhet er også en av grunnene til 90° krone, den krever ikke en perfekt sentrert munning når den kuttes. Blant benkeskyttere diskuteres vel hvilken vinkel som er optimal, men for normal bruk virker det som om 90-graderen er like god. Lager man den nedsenket er den også godt beskyttet fra slag. Men den er muligens mer sårbar for pusseskader, så regelen om å aldri pusse fra munning gjelder nok ekstra for den. Men har man gjenget munning er det jo lett å lage en pusseguide i POM eller messing som skrus på.

 

Og der fikk jeg en god unnskyldning for å dreie litt i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Løpet er jo laget av stål som tåler å få presset flere 1000 kobberkuler som har større diameter enn løpet, så det skal nok litt til for å ødelegge kroning med pussesnor/pussing. Ikke noe å gå rundt å bekymre seg for hvertfall

Nja. Kruttgasser brenner med temperaturer langt over løpsmaterialets smeltetemperatur, og ved munningen, akkurat i overgang fra løp til kroning, er materialet veldig tynt (les Snapphanes innlegg!). Hver gang et skudd avfyres, fordamper litt av dette materialet, og dersom ikke kroningen er 100% jevn, materialet er 100% homogent og kula ikke 100% rund, vil gassene begynne å slippe ut noen steder før andre i det kula forlater munningen - og det forårsaker ujevn erosjon. For å gjøre tingene enda verre, får gassene aksellerert hastighet gjennom de tynne åpningene at disse forsterker erosjonen i forhold til hva som ville være tifelle om de slapp ut HELT på likt. Og da er alt tilrettelagt for ujevn slitasje som forsterkes etterhvert.

 

Derfor er kroningen kritisk på flere punkter - kroningsvinkelen påvirker levetiden på kroningen rettere kroning er naturligvis mer utsatt, det samme gjør hvor jevn den er i forhold til løpsaksen. Konklusjonen er at en kroning ikke varer evig, og dersom børsa begynner å gå dårlig er det kroningen det første man bør sjekke (mye kruttslam her kan også gi redusert presisjon).

Link to comment
Share on other sites

hallo

kulene har vel ikke større diameter en løpet. men kulene har større diameter en riflene i løpene.

men ser du hakk i kroningen. så bør du krone om.men jeg er ingen expert :D

men for å svare på spørsmålet. du får dårlig kroning ved å slå borti kroningen så det blir en kant/grad.

Link to comment
Share on other sites

At en pussesnor kan file bort grader som fører til at kruttgassene sliter mer på ett bestemt sted, har jeg ingen problemer med å forestille meg.

Har også en liten teori om at man filer bort slagg som man gjerne har i munningen, som vil bane vei for "usymetrisk" fordelig av kruttgassene.

 

..de fleste som har drevet med konkuranse skyting, har vel fått formanende beskjed fra en-eller-annen om at pussesnor er fandens verk. Selv tror jeg det ligger noe i det.

Link to comment
Share on other sites

Dårlig kroning ordner seg selv over tid, om det haster kan en pusse med en dårlig pussestang fra munningen, snu bronsebørsta akkurat i munningen,
Det du mener er riktig måten: er å kjøre børsten helt ut,før du fører den inn igjen? Altså ikke kjøre den inn igjen før du har fått den helt ut. Forstår jeg deg rett? :?:

 

 

Jeg mener det rette er å kjøre børsten helt igjennom, skru den av, dra pussestaven tilbake; altså å kun pusse en vei (fra kammerenden).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...