Jump to content

Remington 700 XCR Compacr Tactical - presisjonsproblem?


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Har en remington 700 XCR Compact Tactical i .308win som jeg kjøpte butikkny for 2-3 år siden.

 

http://www.remington.com/products/firea ... tical.aspx

 

Saken er den at jeg aldri har fått skikkelig presisjon med jernet. Har forsøkt 5-6 typer fabrikkammo i 150 180 gr, og får ikke bedre 3- skudds samlinger i benk enn ca 30-35 mm. Har også nå nettopp byttet kikkertsikte, og akkurat samme presisjon. Den sprer i hele ti-eren liksom.

 

I dag på skytebanen vekslet jeg mellom S&L 97 DL i 6,5 x 55 og ovennevnte våpen. Med S&L fikk jeg jevnt over 3-skuds samlinger s-s på under 20mm, den beste på 11,5mm (150gr fabrikk Lapua Mega) (måler med skyvelær og trekker fra .264 tomme).

 

Hvor begynner jeg for å få bedre presisjon i Remington 700- en??

 

Remingtonen har glassfiberskjefte med en aluminiumbeddeblokk, og ellers et tykt og relativt tungt løp. Mener dette våpene burde kunne prestere bedre enn 35mm samlinger.

 

Skal jeg:

 

1) Foreta noen form for ytterligere bedding av våpenet?

2) Rette låskassen og klakker??

3) Løpet som er rufste (er skutt forsiktig inn, og pusset etter hver bruk)

 

Forslag og erfaringer mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Slet også veldig med å finne noen god ladning i min 700sps i .308. Fant ut at den likte relativt spreke ladninger, fikk den aldri til å gå noe særlig med fabrikkammo.. Fikk den faktisk ikke til å gå med ei eneste kule med vv-140krutt, men etter at jeg gikk over til vv-150 begynte rifla plutselig å samle. Fant flere godladninger med blant annet lapua scenar kuler i forskjellige kulevekter.

 

Etter at jeg skrudde på en S&L demper virker det som om presisjonsproblemet er eliminert (i takt med løpssvingningene). Rifla spiser nesten alt av ammo, og de vertikale og horisontale forskjellene er mye mindre mellom de forskjellige typene ammo. Hadde jeg vært deg tror jeg faktisk at jeg ville forsøkt å sette på en demper i første omgang, men det kan selvfølgelig være helt andre grunner til presisjonsproblemet ved rifla di.

 

Dersom du lader selv og noen gulladninger kunne være av interesse, send PM! :)

Link to comment
Share on other sites

Pr. i dag har jeg ikke ladet noe selv. Kjøpte inn alt av topp ladeutstyr (Redding Big Boss Pro Pack), div. krutt, kronograf etc. for ca. 4 år siden, men har aldri kommet i gang...men en dag...

 

Drar på banen 3-4 ganger/ år for å plinke selv på papp på ulike avstander, og tar ellers de obligatoriske 40-50 skuddene ifm. skyteprøven. Ellers går det mest i jakt. Skyter ca. 200 skudd med storviltkaliber i året.

 

Mulig jeg forsøker med demper ja. Det verste våpenet spiste i går var Norma Trainer. Federal Fusion 165gr og Norma Oryx 180gr samler jevnt over på 1,5 tomme. Helmantlet Remington 150gr like så.

 

Nokså homogene grupper, men spredningen er for stor. Frustrerende når en skyter vekselvis med S&L 97DL i 6,5x55 standard løp, og gruppene med dette våpenet er knapt halvparten så store. Min S&L liker ellers dårlig Norma Jaktmatch 120gr (Fogel). Norma Oryx 150gr og Lapua Mega går imidlertid glimrende.

 

Er det noen som vet om der er noe poeng å bedde et B&C skjefte (glassfiber) som alt har en alu beddeblokk?? Kan moment på skjefteskruene ha noe å si på et system som dette?? (Er vel 7 Nm nå).

Link to comment
Share on other sites

Dette høres ikke bra ut. Jeg har en VSF med alublokk i stokken. Det var romslige marginer i blokken, og løpet kom i kontakt med stokken når jeg brukte demper. Men presisjonen var likevel god. Likevel beddet jeg alublokken i hele låskassas lengde og et par cm inn på løpet, slik at løpet ikke har kontakt med stokken når demperen er montert. Presisjonen ble mulig ennå bedre, det er skytteren som er problemet- ikke børsa. Når hele kassa er beddet, trekker jeg skjefteskruene til rimelig hardt. En del løp vil ha en 50-100 skudd før de virkelig begynner å samle.

Det første jeg ville gjort var å bedde børsa, legg et A4 ark firedobbelt mellom løp og forskjefte når du bedder, da er du sikret perfekt løpsplassering i skjeftet for all fremtid. Så kommer nok presisjonen også tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har samma rifla selv i .308Win. Er fortsatt i ladefasen med å finne optimal ladning til langholdskyting. Den er ikke akkurat en AI-AWM, men presisjonen til jakt og gongskyting er det ingenting i veien med her. Heller bare at skytteren må bli flinkere. :) Å bruke masse penger på å "fikse" rifla tror jeg ikke er løsningen. Selg den heller og invester i en dedikert benkrifle eller kjøp en billigere Varmint/SPS model og start fra scratch..

 

Har du prøvd å lade egen ammunisjon f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville absolutt prøvd å bedde rifla før jeg ga den opp. Jeg har selv opplevd at å bedde rifla kan forbedre presisjonen drastisk.

Og et rufsete løp trenger ikke å være upresist. Den ovennevnte rifla som ble beddet, hadde et vanvittig ujevnt løp, men skjøt bittesmå samlinger når jeg gjorde jobben min.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har fått beddet rifla, samt at børsemaker har kronet den på nytt - han syntes kroningen var litt "rufsete". Ellers har han sett over rifla nokså raskt og ellers ikke funnet noe spesielt mistenkelig. Han sa ellers at løpene av og til kan være noe rufsete på disse våpnene - det er vel det en i daglogtalen omtaler som Remchester løp?? Han mente det neste i så fall var å skifte løp.

 

Okke som, rifla er ikke det gran bedre enn tidligere. Har nå pusset den veldig grundig siden jeg testet den, og skal gi den en sjanse til på banen før jeg konkluderer endelig med status.

 

Hvordan er det med "garanti" på en remingtonrifle som ble kjøpt ny hos en ellers oppegående forhandler på slutten av 2009? Hvor dårlig må et våpen av denne typen (.308win) prestere før det blir snakk om noe garanti/ reklamasjonssak?? Blir jo uansett en noe subjektiv vurdering da uansett - hjorten hadde sikkert daua - har i alle fall daua 2 x med dette våpenet så langt...

 

Se på amerikanske forum at mange oppnår meget gode samlinger med dette og tilsvarende våpen fra Remington - noe som er kjekt for dem, og ekstra irriterende for meg som har endt opp med et tilsynelatende "mandagsvåpen". Liker ellers rifla, men ikke når den ikke samler "godt nok". Dette er et våpen med en listepris på ca 15-16.000.

Link to comment
Share on other sites

Mitt suger ja, men ser vel ikke helt hvorfor XCR i seg selv skulle medføre dørligere presisjon enn ellers... Ellers ligner jo våpenet mye på 700 police og 700LTR.

 

Jeg kommer ikke til, og kan uansett ikke kvitte meg med våpenet sånn det er nå (hvis det viser seg at det har stabilt dårlig presisjon),- da jeg finner det direkte uetisk overfor en mulig kjøper å selge et våpen som samler så rævva dårlig.

 

Blir vel til at jeg jakter med "sprettert" i år da,...ehhh 6,5 x 55 var det visst det var ja...

Link to comment
Share on other sites

Hei

Tror du kommer til kort vis du prøver å reklamere på 30-35 mm samling. Jeg har to Remingtoner. En 700 ADL og en Seven XCR. ADLen prøvde jeg maaange ladninger og forskjellige kuler før jeg gjorde det enkelt og brukte Scenar og 160 krutt. Nå går den på 20-25 mm.

Seven har jeg bare skutt Norma Jaktmatch og den går på klistrelappen. :-)

Det er hvis jeg gjør jobben min. Gjør du din?

Begynn og lad og gjør det enkelt. Forandre en og en ting av gangen. Bestem deg for kule og krutt, så begynner du med forskjellige kruttmengeder.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg i allefall funnet ladningen som passer best i rifla mi. 44gr Norma N-11 bak en 168gr SMK. Standard Lapuahylse og CCI 200 hette. Kronografert til ca 777m/s. Prøv dette før du avliver rifla:)

 

BTW: Ladningen ovenfor er basert på hva som står på krutteska og er for min lot 0,9 gr under maks.

 

PS: COL 71 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...