Jump to content

Trenger ditt tips! 9,3x62


Hveberg

Recommended Posts

Hei! Jeg har gått til anskaffelse av en 9,3x62, og jeg er ute etter en kikkert med lav forstørrelse siden den kun blir brukt elgjakt der jeg går som hundefører. Jeg er mest gira på en kikkert med 30 mm rør.

 

Det er 2 kikkerter som har fått min oppmerksomhet, det er Meopta Meostar R1 1-4x22 og Zeiss Duralyt 1.2-5x36.

 

Jeg er takknemlig for tips og de erfaringene dere deler med meg!!

 

- Hveberg

Link to comment
Share on other sites

Synes victory serien 1,5-6x42 med godt synsfelt er grei.

Har også vurdert swarovski 3-9x36 z3 for å få en høyere forstørrelse, men da på bekostning av synsfelt. Har sett brukt victory serie helt ned i duralyt priser.

Leopold siktet er også helt greit, men optisk syns jeg zeiss er kvassere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei på deg :) Jeg har en duralyt 3-12x50 på min 9,3.. Problemet med duralyten til ditt bruk (og mitt) er at trådkorset er for tynt og syns for dårlig mot mørk skog. Jeg vurderer derfor selv en Aimpoint eller en EoTech. En leopold med grovt, evt opplyst retikkel er nok også en het potet i ditt tilfelle. Og ha alltid med rødpunktsikter med i vurderingen når det kommer til raske skudd i skogsterreng. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Er i samme situasjon som deg var akkurat å kikket på den nye leu vx6. 1-6*24 m lys. flott og lett kikkert. men den nærmer seg swaro i pris 11 er veil pris. Veldig bra øye av stand. Syntes det er litt trangt mellom korset og doten som på swaroen. ønsker litt mer luft, men det er smak og behag. Kommer slikt retikkel med tida, men mye av serien er forsinket fra usa.

Link to comment
Share on other sites

Bruk en god kvalitet 1-4 eller 1,5-6 kikkert med tykt retikkel, lys er en fordel.

Zeis, Svarowski, Doctor, Meopta eller Schmidt & Bender er de jeg foretrekker. De er alle av god kvalitet. IOR er god optisk, men de jeg har er for tynn i retikkelet, og lyset er for svakt. Har de endret på det er det en OK kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Docter 1-4xtjueånoe med grov medforstørrende retikkel på min 9,3. brukte en 2-7x32 billigkikkert tidliger. Er kjempefornøyd med doctor'n. God øyeavstand, riktig høyde pga lavere montasje og klar og fin.

Hvis jeg vet jeg skal sitte på en post hvor det blir lengre hold tar jeg en annen rifle med 1,5-6x42 kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Nikon Monarc Gold 1,5-6x42 ??

Hadde en slik på en 338 Winmag for noen år siden, og mener å huske at dette var mye sikte for pengene.

God optisk, rikelig og konstant øyeavstand (10 cm / 4"), 30 mm rør, 100% repeterbarhet og tydelig ikke medforstørrende #4 retikkel.

4299.- hos XXL ser jeg...

 

http://www.nikonhunting.com/products/ri ... narch_gold" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Det er 2 kikkerter som har fått min oppmerksomhet, det er Meopta Meostar R1 1-4x22 og Zeiss Duralyt 1.2-5x36.
Du gjør ingen feil ved å velge en av disse. Forstørrelsen er etter min menig perfekt, men det er mange andre merker/modeller som gjør jobben.

 

Egentlig synes jeg det er synd at ikke flere lager 1,2-5x sikter. Docter hadde en før, men jeg tror de har sluttet med den.

 

Generelt er et godt råd å kjøpe brukt.

Link to comment
Share on other sites

Amatør.

Kjenner du eksakt øyeavstand på Docter siktene?

Ser ikke annet enn at det står "lang øyeavstand" på nettsida til Winge, og jeg sliter med å finne opplysninger om dette andre steder?

Og hva med "the sweet spot", altså hvor nøye er disse siktene med plassering av øyet?

 

Er selv i markedet for et nytt sikte til min 375 Ruger, og Doctor ser interessant ut, men disse to nevnte forholdene er kritiske for meg og mine skjeve hornhinner :?

 

(Hveberg, håper det er ok at jeg slenger inn et par spørsmål i tråden din :) )

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Kahles 1,5-6x42 på min 9,3. Medforatørrende retukkel. Den er ok, men synes korset blir litt knapt på liten forstørrelse. Er også ute etter en løsning for å få en annen kikkert montert lavere, for kjappere skudd, men jeg vet ikke hvor realistisk det er siden det er okularet som er begrensningen. Tips?

Link to comment
Share on other sites

Er også ute etter en løsning for å få en annen kikkert montert lavere, for kjappere skudd, men jeg vet ikke hvor realistisk det er siden det er okularet som er begrensningen. Tips?
Kjøp et kikkertsikte med mindre okular.

 

Eller sett på en kolbekammforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

Man må ikke sage i stokken for å fohøye kolbekammen, Det finnes slike som kan kneppes på. Riserva har flere. Både med og uten patronholder, flere farger og fler høyder:

6094-1124-View.jpg

Har derverre ikke sett noen slike i norske butikker.

 

Akah har også en variant, En slik har jeg kjøpt hos børselars:

media_24046.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...