Jump to content

Fikse bulk i munning på hagle?


Recommended Posts

Heisan, har akkurat kjøpt meg brukt en Baikal SS (12/76) med løse choker.

 

Beklageligvis er det slik at den ene choken går tregt å få skrudd ut og inn (veldig tregt). Dette skyldes at munningen ikke er helt rund, så den kniper over choken fra første mm når en skal sette den i.

 

Det er tydelig at hagla en eller annen gang har fått seg en kakk der fremme, så nå lurer jeg på hva som må til for å få løpet rundt nok til å slippe choken ut og inn uten å knipe?

 

Noen som har gode fremgangsmåter på lur?

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jeg vel nedsablet som vanlig, men hvis bulken er helt ytterst i munningen, og det er lett å se hvilken vei løpet er ovalt fungerer kanskje samme metode som retting av mindre bulker på biler? Dvs gratismetoden jeg har brukt, muligens ikke etter læreboka, men det fungerer. En trebit spikkes til noenlunde riktig skapelse og brukes som dor. Et passelig kakk med hammeren og så prøve choken, nytt kakk og prøve en gang til. Litt sånn øyemåls-metode, men det vil neppe skade gjengene dine om ikke annet. Aner ikke hvor hardt et hagleløp er å rette, men det er gratis å prøve :) Og du er selvfølgelig sikker på at det ikke er gjengene som er problemet??

Link to comment
Share on other sites

I styringen helt ytterst (har problem med å få presset choken ned til der gjengene begynner inne i løpet, og må skru baklengs til jeg kjenner klikket når det glepper over før jeg kan entre gjengene).

Motstanden er forøvrig lik hele veien ned.

På det høyre løpet skrur jeg choken inn og ut med fingrene, og bruker ikke nøkkelen før det skal strammes til litt. På det venstre løpet er det hard skruing hele veien ned.

 

Vi snakker ikke om noen synlig bulk her, heller mere noe som ikke er sylindrisk (om dere skjønner).

 

Jeg ser for meg at det er svært lite som skal til før choken går fritt, men her er det ikke mye plass å gjøre det på (gjengene for choken er jo ikke langt unna munningen).

Link to comment
Share on other sites

Fattern hadde ei Baikal hagle, som han bulket selv litt lenger bak enn på på haglen din, en gang han trynte skikkelig. Han slumpet til å ha arbeidsplassen sin på ett maskinverksted og kunne bruke både dreiebenk og universalfres der. Han målte seg fram og dreide seg en sylinder i stål akkurat de korrekte dimensjonene. Og så presset han den gjennom løpet fra kammersiden ved hjelp ev en lang stang , masse olje og en hammer. Bulken kom ut den og sønnen min bruker denne hagla nå.

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å si hvordan nettopp denne bulken skal angripes, men generelt for en bulk i pipa: En får laget seg en glatt dor noen hundrededeler under pipas diameter. Men mulighet for å sette på skaft eller forlenger. Denne doren bør herdes, ellers kan ting skjære seg, bokstavelig talt. Ved å føre fram denne doren (som er lett avrundet foran, og samtidig penne på bulken med en liten kulehammer fra utsiden, så vil en snart kunne føre doren igjennom. En "dent raiser" som Morten Vinje skriver om vil selvfølgelig være fin til formålet, men jeg tror at det funker best i sammen med penning.

Link to comment
Share on other sites

Niks, det går trang fra før choken entrer pipa, d.v.s. at jeg må bruke (en god del) makt for å få choken til å entre pipa (ligger og napper på chokens gjenger med en raspende lyd mens jeg trykker/skrur choken ned til der pipas gjenger begynner).

 

Det er ikke tvil om at pipa er urund i munningen (hvor lang innover pipa er urund, vites ikke, men det er jamnt akkurat like ille hele veien så jeg setter pengene på kun munningen).

Link to comment
Share on other sites

Enig med Snapphane - han har beskrevet den gode, gamle, ekte håndverksmessige måten å gjøre det på. En hammer med messinghode egner seg godt. Når doren er inne (ha olje på), begynn å penne på siden av bulken (litt før den, faktisk) og jobb deg innover mot midten av den mens du bytter ofte fra side til side og ikke helt inn mot midten før du kjenner bolten er løsere. Da penner du forsiktig helt rundt til bolten slipper uten nevneverdig motstand. Da prøver du choken igjen og gjentar siste del av behandlingen ved behov.

 

Ikke bland inn gjengetapper og denslags før munningen er rettet - jeg tror nemlig også, av det du beskriver, at det kun er munningen som er bulket. Blir det nødvendig etterpå, er det så sin sak, men IKKE først! En gjengetapp eller tilsvarende vil ikke presse ut noen bulk - den vil fjerne gods, og det gjør du ikke så lenge det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...