Jump to content

Benelli M2 Tactical - lovlig?


Ullsokk

Recommended Posts

Hei :wink:

 

Er det noen som vet om det er mulig å få tak i Benelli M2 Tactical her i landet? Eller er det bare Field-versjonen med meterslangt løp som er godkjent? Jeg kan ikke finne den omtalt i det hele tatt på noen norske nettsider, nettbutikker eller prislister. Primærbehovet er egentlig banebruk, men det blir jo fort nødvendig med noe som er godkjent til jakt for å få godkjent erverv. Og markedsføringen er jo ikke akkuratt veldig rettet mot jegere på denne her. Kan det f.eks. komme inn under "våpen av militær karakter"?

 

Det er jo både våpenloven, jaktloven, div. forskrifter, rundskriv og hvem vet hva som regulerer hva som er greit :roll:

 

Litt (kanskje relevante?) spesifikasjoner:

Halvautomatisk, 5+1 patroner

Løp: 18,5" (46,99 cm)

Total lengde: 39.75" (101 cm)

 

Jeg trodde det var en nedre grense på hvor kort hagla og løp kunne være men jeg klarte ikke finne dette. Kjenner noen til dette?

"pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet" er forbudt. Betyr det at alle pistolgrep er forbudt? Hva legges i frittstående? Har prøvd å søke på dette uten å komme til noen entydig konklusjon.

 

M2TacticalComforTechGhostRing.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den nåværende våpenloven sier at totallengden må være minimum 840 mm og løpslengde 400 mm.

Grepet på den modellen som du har bilde av er ikke det som kalles for frittstående pistolgrep. Magasinstørrelsen er også innenfor det lovlige. Hagla er med andre ord lovlig i Norge som jeg kan se.

 

Men om du skal bruke den til å skyte lerduer eller flukskyting så vil jeg ikke anbefale modellen med riflesikter med skur og korn. Da er det mye bedre å gå for field-modellen.

 

Edit: PS.Det korteste løpet på Field-modellen er på 53,34 cm. Rundt halvparten av en meter. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Her er den seneste tråden som kommer inn på "frittstående pistolgrep". Les og gjør deg opp en mening sjøl. Den entydige definisjonen er det POD som ruger på.

viewtopic.php?f=3&t=66862

 

Hvis du får tak i den med helt pistolgrep og driver støkkjakt - løp og kjøp. Ut over det er det ikke det helt store poenget.

 

Begrepet "våpen av militær karakter" forvanskes av diverse avarter som folk slenger om seg med. Dette går ikke på utseendet, men på mekanismen og muligheten for enkel modifisering til helautomatisk ildgivning.

Uheldigvis kan det bli slik at "militær utsjånad" (så irritert at jeg sklir over i sidemål), sniker seg med i en eller annen regel i nær fremtid.

 

Så lenge Benelliene som avbildet er over minimumslengden er de lovlige - i alle fall den første. Og med magasinsperre til 1 skudd i kammeret og 1 skudd i magasinet, så er den sannelig lovlig på jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke kravet til magasinsperre opphevet?

Mente at jeg leste det ett eller annet sted, noen som vet?

 

Du kan kun bedrive jakt med 1+1 patroner, altså en i magasinet. Om du ikke putter mer enn én patron i så er det moralsk sett OK, men om du møter på onkel eller oppsynsmann så kan det være at han vil du skal ha sperre i. Da er det kjedelig om du ikke har det..

 

Største lovlige mag.kap. i dag er 5+1.

Link to comment
Share on other sites

Hei ullsokk..hvis løpslengda ikke går under 40 cm og våpenet ikke under 84 cm og magasinkapasitet ikke overstiger 5 skudd...da er den lovlig.

 

At den ikke står listet ilag med snøftebørsene hos de kjedelige jaktforretningene, er at det enda ikke er så vanlig med sånne slughagler her til lands, men de er lovlige.

 

Dette med militær karakter pga den sort matte finishen og kanskje de gode ghost ring siktene kan man heller synse ned et annet sted som feks på det sorte brødknivskaftet til bestemor. Hvis alt skulle synses bort til militær karakter, da hadde alle våpen til praktisk skyting også vært forbudt. Kanskje kommer AR børsene i fremtiden kun i monte carlo jaktstokk i tre.

 

Bare ta å bestill den du :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...