Jump to content

nøyaktighet på dreibenk., hva er rimelig å forvente....


Recommended Posts

Noen børsemakere der ute?

Jeg sliter litt med å få jusert en gammel dreibenk. jeg har arbeidsstykket oppspent i en 3 eller 4 bakkers chuck og det nærmeste jeg kommer ser ut til å være ca 0.1-0.15 mm kast.

 

hva kan man forvente av en gammel sliter?

anyone??

 

Harrison.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg jobber på et mekanisk verksted (som også har to børsemakere ansatt) og vi har alt av utstyr, både nytt og gammelt, cnc-styrt og manuelt. 0,1 -0,15 i kast på en gammel chuck er ikke mer enn normalt. Vi bestilte og fikk i hus en presisjonschuck ( Dia Ø305 chuck) til vår største manuelle benk her i januar, den var lovet å skulle ha rundløpsnøyaktighet på 0,02mm eller bedre og det holdt den akkurat. En standard chuck skulle da ha rundløpsnøyaktighet på mellom 0,04 og 0,07mm (Bison chuck). Vi har byttet ut vår chuck fordi den hadde et kast på 0,2mm.

 

Tror ikke du skal være så missfornøyd med rundløpet i den gamle Harrison benken jeg. Om du har bakkskive til benken har du jo mulighet til å justere deg inn i 0 med klokke hvis du er avhengig av bedre rundløp. En annen mulighet som vi bruker mye er å kjøpe bløte stålbakker og sette inn i chucken. Da kan du dreie disse riktig mens de står i chucken.

 

Til deler det er ekstreme krav til presisjon på bruker vi hylsechucker i de nyeste styrte maskinene, der er vi nede i under 0,005 i rundløp når utstyret er nytt. (nøyaktigheten dabber fort av også ved helt vanlig bruk i disse maskinene og må fornyes årlig)

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis kastet er "til samme siden" hver gang, så kan du jo prøve å justere selve chuken eller bakkene.

Hvis dette ikke hjelper, kan det være at spindellagrene er slitt, og da kan det være nesten umulig å få noe rett.

Men, send pm til LongRange her inne, hen jobber med slike ting til daglig (når han ikke er opptatt med mas fra den plassen jeg jobber på... 8) ).

Link to comment
Share on other sites

Noe av dette kan du kansje rette ved hjelp av sigarettpapir mellom spindel og chuck. Gammelt triks :)

 

Kan lege til at jeg har en benk på jobben som dreier fler gjenger på tommen enn det man girer gjengesaksen til. Det var sinnsykt kjekt når jeg skulle gjenge en demper..!!! Så litt slinger er tydeligvis vanlig.... *snufs*

Link to comment
Share on other sites

Var utrolig stor variabel... Er nok noen lagre eller tilsvarende som er ødelagt. Jeg har jobbet mye i slike maskiner tidligere (både manuelle og CNC) og i manuelle opererte jeg ofte med +/- 2 hundredeler... Dette forutsetter selvsagt at maskinen er bra vedlikeholdt og at den er i orden... Jeg ville sjekket lagrene til chuksen og sett til at bakkene er 100% i senter.. :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan skjekke spindellagerene på følgende måte:

 

Sett benken i et lavt gir og sett opp en magnetfot med måleur på toppen av chucken (sveiv frem vogna og sett foten på toppsleiden eller noe sånt).

Bruk en passe lang 2"x4" e.l. (1,5m) mellom vangene og chucken og "løft" chuken mens du ser hvor mye utslag du får på måleuret.

Utennavn-2.jpg

Der skal ikke være slakke i lagerene, dvs at du greier å tvinge måleuret flere hundredeler alt etter hvor mye du tar i,

men det du skal sjekke er om du får utslag på måleuret før du må begynne å ta i. 0.01mm er ok, alt over på en så liten spindel er mer enn tillatt innenfor lagerspec.

Det er jo en bra benk du har der og jeg synes det er rart at du ikke får rettet opp innenfor en hundredel med bakkskiva (4- bakker), den er jo helt uavhengig av om chucken er i senter ift spindelen.

 

Om du har for mye kast med 3-bakk skiva så er dette lett å trikse til ved å slipe litt av innsiden på bakkene (den som kniper mot arbeidsbiten). Viss du har aksielt kast så kan du prøve med shims mellom chuck - spindelplan.

Link to comment
Share on other sites

Du kan skjekke spindellagerene på følgende måte:

 

Sett benken i et lavt gir og sett opp en magnetfot med måleur på toppen av chucken (sveiv frem vogna og sett foten på toppsleiden eller noe sånt).

Bruk en passe lang 2"x4" e.l. (1,5m) mellom vangene og chucken og "løft" chuken mens du ser hvor mye utslag du får på måleuret.

Utennavn-2.jpg

Der skal ikke være slakke i lagerene, dvs at du greier å tvinge måleuret flere hundredeler alt etter hvor mye du tar i,

men det du skal sjekke er om du får utslag på måleuret før du må begynne å ta i. 0.01mm er ok, alt over på en så liten spindel er mer enn tillatt innenfor lagerspec.

Det er jo en bra benk du har der og jeg synes det er rart at du ikke får rettet opp innenfor en hundredel med bakkskiva (4- bakker), den er jo helt uavhengig av om chucken er i senter ift spindelen.

 

Om du har for mye kast med 3-bakk skiva så er dette lett å trikse til ved å slipe litt av innsiden på bakkene (den som kniper mot arbeidsbiten). Viss du har aksielt kast så kan du prøve med shims mellom chuck - spindelplan.

 

supert!! takk for svar. Jeg ser at det er 3 bakkers chucken som er litt sliten. skal pusse bakkene litt for å se om det hjelper. Jeg har byttet til en 4 bakkers chuck og med iherdig justering er jeg ganske så fornøyd. Noe annet er jo om jeg trenger å opere i 1/1000 deler for en amatør?

 

harrison

Link to comment
Share on other sites

Noen hundredeler slakke i lagrene forårsaker vanligvis ikke kast, ihvertfall ikke mye (som 0,1mm) når man drar chucken rundt for hånd da spindelen vil ligge på "bunn" i lagrene pga vekten sin, og ikke kaste vilt rundt, men likevel enkelt og verdt å sjekke. Husk at en par hundredelers slakke med 2tom4 metoden kan også være at maskinen gir litt etter når du løfter.

 

Hvis måleuret går gradvis opp jo mer du tar i, så er det flexing. Hvis måleuret går opp til et punkt og stopper på omtrent samme sted gjentatte ganger så er det slark. Hvis du lurer på hvor mye du skal ta i: tenk på hva spindelen veier og se for deg at du løfter den.

 

Ta av alt av chuckser og mål om det er noe kast direkte på spindelen. Inspiser anleggsflater på chuckser og på spindelen, her skal det være rent og skadefritt. f.eks hakk kan lage forhøyninger som forårsaker kast, disse kan fjernes med fil eller bryne FORSIKTIG. Hold alltid anleggsflater rene. Hvis du finner noe, utbedre og se om det hjalp.

 

Hvis det ikke er noen kast, slakk eller skader i spindel har du en god benk med en litt sliten chuck som vi kanskje kan forlenge levetiden til, hvis vi kommer frem til det kan jeg lage en liten guide.

 

Når du sier bra nok med 4 bakker, hvor mye er det?

 

Hydrox; se om noen drev i drevkassen har blitt byttet om på. Hva slags merke maskin er det? at en maskin plutselig dreier 22 gjenger på tommen istedenfor 20 virker ikke som slitasje.

Link to comment
Share on other sites

En må selfølgelig justere kraften på stokken etter proporsjonene på maskinen, men det er veldig vanskelig å forklare hvor mye som skal til. Ca sånn passe ;)

 

Viss du har en eksentrisk del oppspent i bakkskiva så får du kast om det er slakke i lagerene. Det dreia partiet blir heller ikke rundt.

Er det symmetriske deler så merkes det lite av evt lagerslakke, men litt harde kutt kan føre til ovalitet og lite nøyaktighet.

Link to comment
Share on other sites

Viss du har en eksentrisk del oppspent i bakkskiva så får du kast om det er slakke i lagerene. Det dreia partiet blir heller ikke rundt.

Er det symmetriske deler så merkes det lite av evt lagerslakke, men litt harde kutt kan føre til ovalitet og lite nøyaktighet

 

Bra forklart!

 

Fiksing av 3 bakket chuck kan være flere ting, kommer an på typen kast og blir aldri 100% bra. en gammel chuks som denne kan ha bakplaten montert på en diameter og ikke en kon, da er oppretning av radiell kast greit. Drei ned diameteren på bakplaten, bor hull til settskruer i chuckskroppen og finstill til den er sentrert før du trekker til monteringsskruene.

 

Det går litt på fantasien løs:)

 

Harrison: Kom på en ting til i farta; mange emnebolter er ofte urunde og noen ganger lit skakke, Drei en litt fin aksling eller bruk noe som er ferdig rett og rundt (som noe son er slipt) til å sjekke kast i chucksen din.

Link to comment
Share on other sites

Viss du har en eksentrisk del oppspent i bakkskiva så får du kast om det er slakke i lagerene. Det dreia partiet blir heller ikke rundt.

Er det symmetriske deler så merkes det lite av evt lagerslakke, men litt harde kutt kan føre til ovalitet og lite nøyaktighet

 

 

Bra forklart!

 

Fiksing av 3 bakket chuck kan være flere ting, kommer an på typen kast og blir aldri 100% bra. en gammel chuks som denne kan ha bakplaten montert på en diameter og ikke en kon, da er oppretning av radiell kast greit. Drei ned diameteren på bakplaten, bor hull til settskruer i chuckskroppen og finstill til den er sentrert før du trekker til monteringsskruene.

 

Det går litt på fantasien løs:)

Harrison: Kom på en ting til i farta; mange emnebolter er ofte urunde og noen ganger lit skakke, Drei en litt fin aksling eller bruk noe som er ferdig rett og rundt (som noe son er slipt) til å sjekke kast i chucksen din.

 

Det er et poeng.

Jeg målte på en messingbolt som var skakk.... Det hjalp jo ikke stort.

Med 10 minutters oppspenning i en 4 bakkers chuck er jeg under 0.1 som var det jeg håpet på..

Spørsmålet er jo, hva er godt nok? Det er noen som opererer med tusendeler i serieproduksjon.

Kan vel neppe forvente dette av en dreibenk fra 60 åra som kommer fra en nedlagt yrkesskole. Sikkert noen sløve elever som ikke klarte å stoppe maskinen før arbeidsstykket traff sleiden...

 

Det vil si, spørsmålet blir kanskje.. En hobbymekaniker som lager sine egne deler, vil han komme til kort med nøyaktighet på rundt 0.1mm?

 

/Harrison

Link to comment
Share on other sites

og enda et spørsmål..

(En dåre kan spørre mer en 10 vise kan svare :.)

 

.. finnes det noen gode dreiebøker på norsk? Jeg kom over pensumboka fra vk1 (dreining fresing,honing og sliping) Den var en tragedie...gjerne en med små tips og hint fra noen med erfaring, ikke klipp og lim fra produktblad som denne læreboka er god på. Det var 350 kroner ut av vinduet..

 

 

harrison

Link to comment
Share on other sites

astrup.no

 

Ellers kan du jo øve deg på kosteskaft i tre. Noen sier sikkert at det er drepen på en dreiebenk, men koster man all spon opp og smører vangene på nytt går det helt fint.

 

Det var litt med tanke på å kjøre noen tester på å gjenge en bolt i 12mm med gjengestigning 1.75. Det var forøvrig det som startet det hele at jeg ikke fikk spent opp riktig.

girkassa er i tommer så det var litt styr med å få dette til å passe i mm stigning på gjengene. Nå ser det ut til å stemme ihvertfall. Jeg spente opp et alurør med tape rundt og en tusj i stålholderen.

 

Det var her noen passende plastikkbolter kommer til nytte for å kjøre noen gjengetester..

 

normal_IMG_0870.JPG

Link to comment
Share on other sites

og når jeg først er igang med å ta bilde..

 

normal_2012-03-14a.jpg

Denne girboksen skapte endel hodebry siden det er i tommer..

normal_2012-03-14b.jpg

Men det finnes mulighet til å omregne i en tabell.

 

normal_2012-03-14c.jpg

og her, faktiske bilder av den dreibenken jeg jobber på. 3 bakk chuck setter i spindelen.

Måtte bytte av drev på venstresiden for å få endret fra tommer til metrisk på girboksen.

 

/harrison

Link to comment
Share on other sites

Verkstedhåndboken er gull. Der står det masse rart om gjenger, toleranser, maskinering, maskinelementer, fysikk, mekanikk, hydraulikk etc. Ikke verdens mest komplette oppslagsverk, men den er bare på 200 sider eller noe.

 

Når du bruker en vanlig 3 bakker skal man egentlig prøve å dreie alt i en oppspenning uansett, men det er ikke noe minus hvis det løper rundt 0,1mm.

 

Hvis det ikke er mulig å komme under 0,1mm i en bakkskive er det noe galt.

 

Hva slags måleutstyr måler du kast med?

Link to comment
Share on other sites

Verkstedhåndboken er gull. Der står det masse rart om gjenger, toleranser, maskinering, maskinelementer, fysikk, mekanikk, hydraulikk etc. Ikke verdens mest komplette oppslagsverk, men den er bare på 200 sider eller noe.

 

Når du bruker en vanlig 3 bakker skal man egentlig prøve å dreie alt i en oppspenning uansett, men det er ikke noe minus hvis det løper rundt 0,1mm.

 

Hvis det ikke er mulig å komme under 0,1mm i en bakkskive er det noe galt.

 

Hva slags måleutstyr måler du kast med?

 

Billig analogt ur fra biltema + tilsvarende billlig skit fra chester (england)

Husk dette er hobby :-) Kjøper ikke en superklokke til mer enn prisen av dreibenken før jeg

vinner i lotto.

 

 

harrison

Link to comment
Share on other sites

Verkstedhåndboken er gull. Der står det masse rart om gjenger, toleranser, maskinering, maskinelementer, fysikk, mekanikk, hydraulikk etc. Ikke verdens mest komplette oppslagsverk, men den er bare på 200 sider eller noe.

 

Når du bruker en vanlig 3 bakker skal man egentlig prøve å dreie alt i en oppspenning uansett, men det er ikke noe minus hvis det løper rundt 0,1mm.

 

Hvis det ikke er mulig å komme under 0,1mm i en bakkskive er det noe galt.

 

Hva slags måleutstyr måler du kast med?

 

Du har ikke noe ISBN på verkstedhåndboka? LItt usikker på hvor jeg kan finne en.

 

harrison

Link to comment
Share on other sites

 

 

takk da var den bestilt.

nå har jeg snart norges største samling av mer eller mindre dårlige bøker om dreiing så jeg får håpe denne er bedre.

sånne hobby bøker om dreiing på engelsk er ikke spesielt bra. har sikkert 10 liggende dvs bortsett fra de som kom ut før krigen

(fra south bend)

 

harrison hobbydreier

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...