Jump to content

Kano, kajakk eller liten båt?


Münsterjeger

Recommended Posts

Har et ønske om å komme meg litt ut i oslofjorden til høsten for sjøfugljakta.

Hva er da best? Å snike seg rundt holmer og skjær med kajakk eller kano? Eller å putre ut til en øy å gå i land? Dette kan jeg også gjøre med kajakk eller kano.

 

Jeg har sett på noen av disse billige kajakkene til 5000. Charger tror jeg dem het. Er det brukbart?

 

 

 

P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd alle tre metodene, og syns nok at kano egner seg minst på fjorden.

Mye vindavdrift gjør den vanskelig å håndtere. særlig alene.

I robåt sitter du med ryggen mot fuglene, og går nok gllipp av en del skuddsjangser på den måten.

med motor gr du glipp av alle skuddmuligheter nærmere land en tre kilometer. det gjør i praksis mye av Oslofjorden ujaktbar.

Kajakk er blitt mitt foretrukne framkomstmiddel, og da gjerne en litt stødig havkajakk.

Jeg bruker Hasle Expedition, men det finnes jo mange andre som egner seg minst like godt.

Charger har jeg ikke vært borti, men på prisen høres det ut til å kunne være en såkalt hyttekajakk?

Er det en sit on top eller mer tradisjonell utgave med sittebrønn?

Jeg har laget et stativ til børsa av en plankebit og fire biter rundstokk som holder børsa passe fast. stativet fe3stes under strikkene på fordekket, børsa sikres med line oog så er jeg jaktklar.

Naturligvis med spruttrekk og redningsvest! Det går fint å skyte fra kjaakken både med rifle og hagle, men rifleskuddene er bare presise om du kjører kajakken på grunn først. Så blikkstille er fjorden som regel ikke...

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en Robson Charger er dette en elvekajakk og ubrukelig til ditt formål. Kjøp en stor havkajakk av plast.

 

Har lyst til å rpøve dette selv også i høst. Har stort bare padlet elv, og da har man liksom litt annet å tenke på enn matauk...

Link to comment
Share on other sites

Ignorer mitt forrige svar... Sit on top er bare til kosepadling i varmt og smult vann etter min mening. Det kan vel ikke oslofjorden i oktober karakteriseres som.

 

Havpadling kan være farligere enn elvepadling etter min mening, så mine tips er:

 

Bruk gode klær som holder deg varm om du går rundt

Tren på selvredning og rulle

Sjekk at du greier å komme deg ut av båten om du går rundt (Enkelte har druknet hengende opp ned)

Gå kurs

Kjøp vingåre - enorm forskjell å padle med

Link to comment
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg at dette må investeres litt kroner i.

Da får det heller bli neste år, så jeg ikke kaster bort penger på ræl... ;)

 

 

er selv i tankeboksen for ca det samme, og min konklusjon har endt på en litt dyrere kano, ser ut at det blir å gå for denne kanon som alms.no har til 12-13 000 kr.... denne kan da både, ros, padles, seiles og brukes motor på, bra plass til både folk, bagasje og vilt, pg den er støddig, var å kikket på den og den var vledig lett og fin med tanke på å ta den med.

Link to comment
Share on other sites

hvor og under hvilke forhold man skal bruke båten er viktig.

Sit on top kan godt brukes i fjorden. Men krever selvfølgelig riktig bekledning. Våtdrakt er nok et must.

Ellers er det alltid i så liten båt smart å kle seg så en tåler et bad. et skift i vanntett sekk er også en god ide.

Kano gir større fleksibilitet enn kajakk når det gjelder å ha med seg fler, men tar lettere inn vann og er generelt mer utsatt for vind og sjø.

Har sett Haslepakker for rundt 11.000, og det er jo mye brukt på Finn.

 

Jeg ville heller ikke ha satset på en elvekajakk i fjorden.

men til å smygjakte oppover ei trang elv derimot...

Link to comment
Share on other sites

Har skrevet litt om dette tidligere, men ser ut til at bildene var lagret på sluttstykket viewtopic.php?f=20&t=778#p5079

Kano er helt ubrukelig til sjøs etter min erfaring. Mye vindavdrift, tåler bølger dårlig. Sit-on-top er ikke for jakt. Du trenger enten en robåt eller en god havkajakk. Jeg elsker jakt fra kajakken! Har bare brukt hagle, men vurderer å ta med 22-250'en nede i brønnen.

Du må tenke sikkerhet. For min del er det tørrdrakt som gjelder, er så heldig at min gamle mor kjøpe en slik til meg. Verdt pengene! Før jeg fikk meg tørrdrakt brukte jeg våtdrakt, går jo det også, og hadde med en foret kjeledress i et av de vanntette skottene. Men det er kjiiiiipt å bli blaut når det er sludd i lufta!

Det er for øvrig utrolig spennende å smygjakte rundt holmer og skjær med kajakken :D

Edit: Det er morro å fiske fra kajakken også! Tok denne utenfor Lillesand i går, tre dagers kajakktur med telt, makrell, krabber og sol. Deilig!

normal_kajakk%C3%B8rret.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...