Jump to content

Erfaringer med dobbeltrifler


blundby

Recommended Posts

Da starter jeg en ny tråd om dobbeltrifler (ikke anvendt fysikk). Tenkte jeg skulle spissformulere tittelen litt. Tråden er ment for å utveksle ulike erfaringer med dobbeltrifler av alle slag.

 

Jeg er ikke interessert i synsing rundt dobbeltrifler, kun erfaringer med dobbeltrifler.

 

Starter med meg selv:

 

Jeg har kun erfaring med Krieghoff B5 i 500/416 NE. Den har nå gått rundt 100 skudd.

 

681176561946.jpg

 

681555159840.jpg

 

20120218163644.jpg

 

20120218163705.jpg

 

Samskyting: Samskyter og samler godt (ca 40mm på 100m (109 gr H1000 410 gr Woodleigh). Samme resultat med 400 gr Hornady... Den virker ikke kresen.

 

Funksjon: Romslige kammere. Smeller hver gang og hylsene detter ut (ikke ejektor). Litt trang åpning når brekker våpenet, kunne tenkt meg litt mer å gå på med hensyn til hurtig omlading.

 

Skyteopplevelse: Ekstremt lettskutt våpen. Synes stokken er litt kort (jeg er 190) og vil etterhvert legge på 2-3 cm kappe. Peker naturlig, raskt tilbake på blinken etter første skudd (men må ha godt tak med venstrehånda). Et godt steg over 375 som jeg har skutt mye med i rekyl, men ikke noe problem å håndtere. Tror alikevel jeg ikke skal gå mye opp i rekyl før presisjonsskyting på mindre figurer blir vanskelig. Å skyte stående og presist nok på korte hold tror jeg bør gå med vesentlig kraftigere kaliber.

 

Har ikke skutt bevegelige mål enda og lite stående (mest sittende). Har vel egentlig bare vent meg til våpenet og testet ut presisjonspotensialet.

 

Montert aimpoint Micro H1 (2moa). Henneberger montasje. Sitter lavt og jeg skyter såpass godt med det at jeg mener 150 meter er grei rekkevidde på storvilt for meg.

 

Så langt svært fornøyd med børsa.

 

Ulemper: Ukurant kaliber (37 kroner hylsa) og tungt (over 4.5 kilo).

 

Fordeler: Tja... i Norge er det vel egentlig ingen, men jeg har det vesentlig artigere på banen med dette våpenet enn andre.. I afrika (jeg tror jeg bare kommer til å jakte bøffel) vil jeg nok ha mer enn nok av både punch, presisjon og pålitelighet. Heh, kanskje PPP burde være et motto for jegere!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har pdd ingen dobbelrifle i jaktvåpen garderoben, men jeg har testskutt noen på bane.

Disse har jeg prøvd: 9,3x74R, 375 flanged og 470 NE og synes sistnevnte var litt i overkant når det gjaldt bivirkninger. Jeg fikk skikkelig vondt i hodet etter 10 skudd, noe som følgte meg hele natten over.

 

Den gang jeg testskjøt 470'n hadde jeg forøvrig ingen kjennskap/erfaring med grøvere ammo enn 30 06, så min uvitenhet kan ha mye med bivirkningene å gjøre.

Jeg har forøvrig mulighet til å testskyte en 475 No2 NE, men har ikke benyttet meg av denne sjansen ennå...

 

Hva skal jeg med en dobbel ?? Dette har jeg igrunn ikke noe godt svar på, men jeg har alltid vært fasinert av s/s dobbelrifler og dems osende historie. "Det ultimate tykkhud våpenet" har i mine øyne alltid blitt dratt mot klassiske dobbeltrifler. Jeg har både cape og water bøffel høyt på ønskelisten. Flodhest henger også høyt, og jeg mener en god dobbelrifle ville være min aller beste venn når dagen kommer og en av disse treffer kornet !

 

Når det gjelder kalibervalg, så har jeg etter mye hjelp her inne samt selvstudie funnet ut at 450 NE 3 1/4" er det mest ønskelige. Kaliberet faller på en måte mellom 375 H&H og 470 NE. En flott, klassisk rett B5 patron med rett og slett tilstrekkelig punch !

 

Selv synes jeg Verney Carron Azur er en flott dobbelrifle, og jeg liker dem med bokslås og klassisk utseende. Verney Carron produserer heldigvis dobbelrifle i mitt ønskede kaliber :)

 

AzurSafari_display.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to dobbeltrifler.

Den ene er i kal 30-06, et Heym gevær. Ser at det har vært diskutert om det må være krage-hylse på dobbeltrifle kaliber for å sikre at hylsene kommer lett ut av kammeret.

Min erfaring med Heym geværet, er at jeg aldri har hatt problemer med å få ut hylsene, selv om det ikke er krage hylser. Det er ejektor på geværet, og 30-06 hylsene har alltid "hoppet" ut uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Tråden er ryddet for off topic.

 

Her har trådstarter satt rammene for hva som skal diskuteres.

Tråden er ment for å utveksle ulike erfaringer med dobbeltrifler av alle slag.

 

Jeg er ikke interessert i synsing rundt dobbeltrifler, kun erfaringer med dobbeltrifler.

 

Da holder vi oss til tema :!:

Link to comment
Share on other sites

Heym geværet jeg har er SS. Har kun åpne sikter og disse siktene er mer likt pistolsikter. Altså kornstolpe som er rektangulær. Baksiktet er ikke helt flatt på toppen, men har litt V profil over selve spalten (skuret). Dette er etter min mening det beste jeg har sett av åpne sikter på geværer, og er lett å finne siktebildet med.

Presisjonen på dette geværet er jeg selv meget imponert over. Samskytingen ser ut til å være (ca) lik på både 60 og 100 meter bare jeg selv gjør jobben. Normalt hvis jeg selv som sagt gjør jobben, kan jeg skyte ned mot mellom 10 og 5 cm samling på 100 m.

Geværet gå også bra med all ammunisjon jeg har prøvd. Dvs også med orkjellige kulevekter. Faktisk så har jeg fått dårligst presisjon med de patronene geværet var innskutt med fra fabrikken: 180 grain TUG.

Link to comment
Share on other sites

Har ei Chapuis UGEX (selger'n sa i alle fall det) selv om det på kolben under kappa står RGEX. Kaliberet er 7x65R og frøkna er enkel og trivelig å skyte med. Nesten uansett hva jeg putter i henne så er treffpunkt med førsteskuddet det samme. Venstre varierer litt. 170 Oryx treffer 6cm unna, litt opp til venstre. Det "værste" jeg har putta i henne var noen hjemmeladde 170 grs Sakokuler som traff 12-15 cm til venstre med andreskuddet. Bygde om fra to til enkel avtrekker fordi jeg liker det best. Samtidig ble mekanismen tatt godt hånd om av børsemakeren og den har rene fine avtrekk på ca 1,2 kg på begge mekanismene. Har Eramatic 9G svingmontasje med 30mm ringer og en S&B 1,25-4x kikkert samt montasje for Docter Sight i samme sving. Sistnevnte er favoritten i skogen. Blir dessverre alt for lite brukt på jakt, men har da vært med på noen elger og en rev.

 

dobbel-11.jpgdobbel-10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en av de første Krieghoff Classic som kom til Norge, fra tidlig produksjon før BIG-5 kom. Den er i 9,3x74R, og har regulerbar samskyting, og er lett å få til å samle med det du vil. Presisjonen i hvert av løpene er også meget bra. Treffpunkt og samskyting reagerer minimalt på skytestilling. Den har heller ingen problemer med varmskyting. For å kunne utnytte børsa bedre på mindre vilt på lengre hold, fikk jeg hakemontert en Zeiss Victory 1,5-6x42.

 

Først trodde jeg at de tidlige produserte Classic var spesielt omsorgsfullt produsert og regulert, med etter hva jeg leser oppfører de fleste Krieghoff Classic seg slik.

 

Min erfaring er at min DB-rifle ikke er et spesialvåpen, men et allround-våpen. Den er et presisjonsvåpen fullt på høyde med enkeltskuddere, kombier eller drillinger. Den skyter like gode samlinger som ei normal boltrifle, og er like uberørt av varmskyting. Videre har den db-riflas fordeler av at man alltid får tid til to gode skudd på dyret. Og med kikkertsiktet avmontert har man et fortreffelig kortholdsvåpen. Ellers er den selvsagt ei perfekt hundeførerbørse. Og så har den jo ballanse, stil og sjel.

Link to comment
Share on other sites

De fleste storviltjegere vil vel som meg vanligvis ikke skyte på over 150 meters hold. Innenfor den avstanden ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet enn Krieghoffen min. Med mindre det er jævlig vær da, spørs om jeg har hjerte til å slepe med med den dyre børsa ut da...

Link to comment
Share on other sites

Min Classic er like fin etter 15 års flittig bruk, i regn og drittvær. Jeg bruker bare Ballistol, innvendig og utvendig, på stål og tre. Den beskytter veldig bra. Men det er selvsagt veldig viktig å tørke bort alt vann etter endt jakt, og legge på ny Ballistol etterpå.

 

Du nevnte at B5'en er tung. Den har en stokkbolt som veier 265 gr. for å gi mere tyngde m.t.p. rekyl. Jeg kjøpte B5-stokk til 9,3en min, og syntes den ekstra vekten var unødvendig. Jeg bruker en standard stokkbolt, og fikk dreiet en bussning i lettmetall for å fylle tomrommet etter B5-bolten. Like sterkt og veier bare 70 gr. På den måten kan du få ned vekten med 195 gr.

Link to comment
Share on other sites

jeg har kjøpt o/u fabarm asper i kal 30.06. jeg venta i flere mnd på montasjer til kikkert, så jeg har ikke skutt mye med min. jeg har hatt en favorittladning til 30.06 i mange år, og det er 200gr oryx, med 54gr norma 204krutt. den ser ut til å samle godt i fabarmen også, men jeg er litt bekymret om den er litt for heftig ladd. den har alltid gått godt i mine boltrifler, men mener dere at den er for kraftig for dobbeltén??tror ladeboka står med max ladning på 52, eller53gr. jeg vil ikke starte en stor krangel som det blei i den forrige. dette er bare noe jg lurer på om min dobbeltrifle. jeg prøvde allt annet jeg hadde av fabrikk patroner, f.eks lapua,remington sp, federal fusjon, og div andre hj.ladde. tror ikke jg hadde valgt 30.06 igjen til dobbeltrifle, men denne fikk jg kjøpt "brukt", den var ikke skutt med, til 10 000 under nypris.

Link to comment
Share on other sites

Rhino: Skyt i vei, så lenge hylsa ikke kleber eller viser andre trykktegn er det greit. 30-06 er ikke så veldig høy i trykket, omlag som 7x65R.

 

Jeg kunne godt tenkt med en dobbel i 30-06 til jaktfelt, små- og middelsviltjakt, og masse morroskyting. Mengder med kuler og ladedata å velge i. Ofte er utdrageren på brytvåpen med rillepatroner kraftigere enn på boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

tusen takk for svar. dette har jeg fundret mye på. men hylsa kleber ikke, og de skvetter ut som ingenting med ejektoren. jeg har vel bare 10-20skudd med den siden jeg fikk den, men har ingen trykktegn, og en kompis med ett ladeprogramm på pcén sa det samme som deg. da har jeg igjen bare å skyte inn den nye kikkerten, foresten en bushnell elite 6500 1,5-6x33, som jeg tror er en fin elgkikkert for moderate hold. jeg fikk med montasjer til doctersight, og den er innskutt. da kan jeg sjangle mellom disse to alt etter som jg syns passer. har jo skjønnt at en sånn o/u som jeg har ikke er regnet for "orndentlig" dobbel, men denna pakka tiltaler meg veldig.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som et bra våpen. Det er litt rart at dobbeltrifler "må" være sideliggere når en ser hvilke våpen som dominerer i trap/skeet etc. Kanskje litt trangt å lade nederste løp hurtig men det er vet jeg ikke noe om. 30/06 er jo det mest allsidige kaliberet som finnes!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skøyt 24 skudd med 500/416 på lørdag. Samler ca 2 tommer fra benk på 100m med 109.5-110 grain (kruttmåleren min er ikke helt presis) H1000 bak 410gr Woodleigh. Ingen endring i spredning eller treffpunkt ved 1.5 grain økning i ladning men jeg synes den virker litt "sintere" (skal ligge rundt 2400 fps). Til presisjonsskyting sittende og knestående tror jeg ikke jeg mestrer mer rekyl enn det (får til, men krevende å gjøre kontrollerte avtrekk). Stående i t-skjorte er det ikke noe problem og jeg forstår at 500+ er helt greit dersom en kun skyter stående.

 

I tillegg til litt mer krutt forsøkte jeg nå å bare halvpresse (kammerene er like i diameter så det går bra) mest for å redusere belastning på hylsene. Jeg må plukke ut hylsene av kammeret (de faller ikke ut helt av seg selv men det er ingen motstand/ klistring). Presisjon/treffpunkt så ut til å være uendret fra helpressing.

 

For å oppsummere:

 

Jeg har noen erfaringer som strider med informasjon jeg har om dobbeltrifler fra før:

- Det skal være mye styr med å få til samskyting og samlinger (400 grain Hornady og 410 grain Woodleigh bak 108-110 grain H1000 går likt), helpressing og halvpressing ser heller ikke ut til å spille noen rolle. Børsa fremstår altså som lite sær i forhold til ammunisjon.

- Presisjonen skal være laber sammenlignet med boltrifler. Børsa samler ca 60mm 5 skudds samlinger på 100m noe som vel er omtrent som for de fleste boltrifler?

- En må la børsa hvile etter 2-3 skudd for å unngå treffpunktendringer. Ser ikke ut til å være tilfelle med børsa mi.

- Kulene krysser på 50 m ettersom børsa er regulert for det holdet. Ikke min, den krysser et sted mellom 100 og 150 meter.

- Et minus med K-b5 rifla mi er at den åpner i liten vinkel slik at den er trang å omlade hurtig, vet ikke om det er tilfelle for andre fabrikkater?

 

Ellers lurer jeg på om de fleste helpresser eller kun halvpresser dobbeltriflene sine.

 

Og jeg vil anbefale aimpoint micro til dobbeltrifler. Det virker for meg optimalt for våpen med praktisk rekkevidde på 0-150 meter. Nå må jeg bare lære meg å skyte hurtig med børsa som en hagle på korte hold. Blir sikkert endring av LOP med litt større rekylkappe etterhvert (jeg peker litt høyt).

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som tror at en dobbeltrifle skal krysse på et eller annet punkt. Dette medfører ikke riktighet, "reguleringsdistansen" har bare med siktene å gjøre. Løpene skal være regulert slik at de skyter paralellt, kulebanene skal ikke krysse i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

De få dobbelriflene jeg har sett har da endel større avstand fra senter til senter i kammerenden enn foran!

Det sier vel meg at kulebanen er nødt til å krysses. Men om det skjer på så langt hold at det ikke har noen praktisk betydning

har jeg ikke nok erfaring til å utale meg om :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du dette fra Pripyat? Har du regulert mange dobbeltrifler og vet hvordan dette gjøres?

 

 

Litt overrasket over at dette er nyheter for deg Morten, da du jobber såpass mye med dobbeltrifler.

 

 

http://www.gunandgame.com/forums/powder ... ation.html

 

 

 

". Now the barrels are shooting side by side and at the same elevation, the ribs can be installed and the barrel set is carded (all the excess solder removed) so the barrel set can be polished and rust blued, as the barrel regulation is completed. Then the final sights are installed and here is where the confusion starts, this is also called regulation but it is not the same a s the barrel regulation it is only filing the sights to point to a point exactly between the groups from each barrel, and dead on at a GIVEN RANGE. Those two last words make people think that is the only distance that a double rifle is accurate, when all it means is the rifle shoot dead on at that distance for ELEVATION, but the bullets still hit side by side. Most doubles will have at least one “FLIP-UP” back sight for a longer distance. The center line in each flip up sight are all in line! If the bullets actually crossed then these flip up sights for down range shooting would be useless. This is why the gun rag writers are guilty of saying in print that those flip-ups are only there for decoration. Nothing could be farther from the truth. The fact is the barrels shoot parallel. With a big bore double the standing rear sight is usually cut for 50 yards, and lighter doubles like those for deer type hunting the standing rear sight is cut for 100 yds. And the flip-ups of both are cut for progressive longer ranges, and they work if you have the proper load that shoots to the regulation built into the barrels.

 

"

Link to comment
Share on other sites

De få dobbelriflene jeg har sett har da endel større avstand fra senter til senter i kammerenden enn foran!

Det sier vel meg at kulebanen er nødt til å krysses. Men om det skjer på så langt hold at det ikke har noen praktisk betydning

har jeg ikke nok erfaring til å utale meg om :smile:

 

The reason the barrels have to be converged is because of a thing called BARREL TIME, which is nothing but the time the bullet is traveling down to bore to the muzzle. This because the barrels are tied together they recoil differently than a single barrel does. For instance when you pull the trigger on the right barrel it recoils back, up, and to the right. This is because the right barrel is to the right side of the central axis of the rifle, causing it to move to the right, and above the horizontal axis, which causes it to also recoil up, and because of the reverse thrust of the rifle recoil back. The left barrel does exactly the opposite. When you take the barrels off the rifle, and lock the lumps in a padded vice, with the sights lined up of a bull’s eye, then look through the barrels the right barrel will be pointing to a spot on the target that is below the bulls eye, and on the left side of the aiming point, and vice-versa for the left barrel. This is must because when the primer is hit, the sights are aligned on the aiming point on the target but not the barrel. By the time the bullet exits the barrel it is pointing at a place on the target that is just on it’s own side of the aiming point on the target. This is why you must use a proper load or it will not shoot to regulation, because regulation depends on the bullet weight, and speed, and barrel time, and the amount of recoil so that it exits the muzzle at the proper time to print properly on the target.

Link to comment
Share on other sites

Senter av hver pipe ved baskyle og ved munning er forskjellig. Dermed må de siste 3. del av pipene justeres slik at de skyter så parrallellt som mulig, Dette gjøres manuelt så 100% er ikke mulig. Men teknikken som utføres er at man har en kile ved munning som man trekker utover, slik at skuddene krysser. Deretter justeres kilen innover slik at for hver skyting da presses pipene fra hverandre inntil hver pipe skyter så tett som mulig på ønsket distanse. Var med på et tilfelle der kunde ville ha samskyting på 300 meter. Dette lot seg gjøre men var serdeles vanskelig og kostet firmaet betydelig i regulering.

 

Dette er i hvertfall slik Purdey H&H, Boss gjør det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også forstått at idealet er "paralell to infinity", men at det ikke lar seg gjøre i praksis. Er det riktig at en ved å øke hastigheten forårsaker tidligere kryssing og ved å redusere den senere kryssing? Har lest det på accurate reloading forumene og det hørtes logisk ut, men noen som har testet det ut?

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at den ikke skal krysse, hvis treffpunktene er for langt fra hverandre øker du kruttmengden for å forsøke å bringe treffpunktene nærmere hverandre. Hvis rifla krysser så reduserer du kruttmengden til den ikke gjør det lenger. De respektive treffpunktene skal ligge side-ved-side, men ikke " hull i hull ".

 

Mange refererer til reguleringen av siktene når de snakker om regulering og dette skaper nok litt forvirring, hvis løpene uansett krysser banen til hverandre hadde det ikke vært noe poeng i 200-500 meters ekspress-siktene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor denne nedlatende tonen ovenfor alle andre enn dobbeltrifle-eiere? Folk både med og uten denne typen våpen kan vel sitte på kunnskap som andre kan ha nytte og glede av? Erfaring er ofte viktig, men teori er det som ligger til grunn for den. Erfaring uten teori er "blind".

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, jeg skjønner idealet er "parallell to infinity", men det finnes nok ingen dobbeltrifler som etterlever det...

 

Jeg lurer bare på om noen har erfaringer med om det faktisk er slik (som det står rundt omkring på nettet) at det er så enkelt som å øke/senke hastighet for å justere regulering på ulike hold. Tipper virkeligheten kan være mer komplisert enn teorien her men...

 

Jeg har enda ikke selv eksperimentert med ladninger veldig ulike det Krieghoff ga meg. Tenkte på å skyte 450 grain Woodleighs (istedenfor 410) og lurer på om jeg kan forvente reguleringsproblemer tilknyttet redusert hastighet sammenlignet med lettere kuler...

Link to comment
Share on other sites

håper ikke du sikter til meg, men for meg så forstod jeg det som om du sitter på en fasit som er anerledes enn den jeg har erfart, uten at det er en fasit. Jeg har sett en del reguleringer av dobbeltrifler, og sett hvordan de blir laget. Og jeg har aldri hørt snakk om at de skal skyte parrallellt. Man skal ikke skyte hull i hull, men ønsker "snake eyed" Og du påstår også at de ovenfornevnte firmaer ikke vet hva de gjør, i og med at de gjør det på den måten jeg har beskrevet. Da blir jeg nødt til å spørre om referanse.

 

Jeg tror nok ikke poenget med flip up sights er for at pipe nr 2 skal nødvendig vis treffe der. Man må tenke på hva en Dobbeltrifle egentlig er. Det er nemlig en dobbelt rifle. i praksis to separate våpen bygd inn i et. Man kan presisjonsskyte med en pipe, Men samskytingen er på en gitt distanse.

 

Regulering av en dobbeltrifle har med regulering av pipene og gjøre, altså varme opp lodningen slik at man kan justere pipene og samskytningen. Deretter må man justere siktene slik at den man skyter der hvor en sikter.

Link to comment
Share on other sites

håper ikke du sikter til meg, men for meg så forstod jeg det som om du sitter på en fasit som er anerledes enn den jeg har erfart, uten at det er en fasit. Jeg har sett en del reguleringer av dobbeltrifler, og sett hvordan de blir laget. Og jeg har aldri hørt snakk om at de skal skyte parrallellt. Man skal ikke skyte hull i hull, men ønsker "snake eyed" Og du påstår også at de ovenfornevnte firmaer ikke vet hva de gjør, i og med at de gjør det på den måten jeg har beskrevet. Da blir jeg nødt til å spørre om referanse.

 

Jeg tror nok ikke poenget med flip up sights er for at pipe nr 2 skal nødvendig vis treffe der. Man må tenke på hva en Dobbeltrifle egentlig er. Det er nemlig en dobbelt rifle. i praksis to separate våpen bygd inn i et. Man kan presisjonsskyte med en pipe, Men samskytingen er på en gitt distanse.

 

Regulering av en dobbeltrifle har med regulering av pipene og gjøre, altså varme opp lodningen slik at man kan justere pipene og samskytningen. Deretter må man justere siktene slik at den man skyter der hvor en sikter.

 

Jeg referte til 8x75RS, ikke til deg.

Vær nå litt forsiktig med å tillegge meg utsagn jeg ikke har kommet med da Morten. Jeg har aldri sagt at produsentene du nevner ikke vet hva de gjør, men tolkninger og oppfatninger kan nok variere fra person til person. Poenget mitt er at Snake-eyed jo nettopp er at de treffer paralellt på samme mål, ideelt sett med tilnærmet samme mellomrom som det er mellom de to pipene, og dette er tiltenkt. En dobbeltrifle er ideelt sett ikke ment å reguleres til å gå hull i hull, men nettopp snake-eyed, dvs at de ikke krysser. Innsnevringen i løpene kommer av barre-ltime som trekker løpene andre veien når de avfyres.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at den ikke skal krysse, hvis treffpunktene er for langt fra hverandre øker du kruttmengden for å forsøke å bringe treffpunktene nærmere hverandre. Hvis rifla krysser så reduserer du kruttmengden til den ikke gjør det lenger. De respektive treffpunktene skal ligge side-ved-side, men ikke " hull i hull ".

Oi, skulle ønske at praksis var så enkel gitt. Min lille skjønne franske mademoiselle har i alle fall ikke lest og forstått den der 8) For en sjelden gangs skyld så skulle jeg faktisk ønske at den skjønne unge damen jeg har i mitt hus var litt mer knipen med de lange slanke beina sine. Jeg ga henne et nytt leie av tre da de utvendige former på hennes gamle ikke falt meg i smak. Det likte hun ikke og spredte villig vekk sine lange slanke så lenge hun lå der. Litt ymse hvor mye hun sprikte selvsagt, avhengig av hva hun ble budt, men alltid langt mer enn i den gamle tresengen. Vel tilbake i sitt gamle leie kniper hun som forventet av unge skjønne damer, men da liker ikke jeg å holde rundt henne :mrgreen:

Rart med det, men vi gamle gubber har nå oftest et fullstendig motsatt syn på og ønske om beinføringa til damer og dobbeltrifler :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, veldig bra analogi! ;)

 

Pyrip kan du ikke droppe spekulasjonene dine i denne tråden og holde deg til den du startet selv, du var jo lenge flink til det. For meg virker du skråsikker i forhold til temaer du ikke har erfaring med og det er provoserende for flere enn meg. Jeg er ikke elitistisk men du vet hva denne tråden er tiltenkt og det er ikke dobbeltriflesynsing...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan vi utvikla ladninger til dobbelt rifle drillingen.

Det første var kontroll skyting med regulings lotten , som ble levert med børsa. 200 patroner. CDP 196 grains.

Blink to klistre lapper på 100 meter en for høyre og en for venstre løp. Da finner en fort ut om børsa krysser eller ei.

Regulingslotten var som den skulle. Hvis ikke hadde børsa reist ned igjen til ULM. Kjøp aldri en dobbelt rifle / dobbelt rifle drilling uten min 100 patroner av regulerings lotten.

Skal børsa leveres med kikkert sikte – skal den reguleres med kikkert sikte..

Går børsa i hytt og pine med reguleringslotten send hele greia ned igjen.

Den neste ble da å forsøke å dublisere regulinges lotten med 196 grain oryx med samme skudd intervall ca 5- 7 sek. ( mener jeg å huske). Det var rett og slett enkelt.

Satte opp 4 skudd par med forskjellige N160 ladinger. 67 grains traff best. 812 m/s

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt skrive ei lang avhandling om det jeg, gjerne i samme stil som tidligere innlegg. Tror imidlertid det er litt på siden av tråden og de fleste ville nok gått lei etter testladning nr 100 med 175 grs Swift A-Frame etter at jeg satte på hemgjort kålbe (den passa meg forresten helt perfekt og hun ble en drøm å skyte raske dobbeltskudd med). Knipe vil hun ikke, teorier eller ei. Jeg kunne lade så diverse dataprogrammer blinka rødt som på en amerikansk actionfilm. Ingen trykktegn og 10-12 cm horisontal spredning, eksakt samme høyde uansett utgangshastighet og trykkendringer. Etter like mange testladninger med 160 grs A-Frame og eksakt samme resultater, ga jeg opp Swift og gikk over til andre kuler og vekter, kruttsorter og vekter, grains og gram, fp/s og m/s, COl og nesten Cal.

 

Ingen kom nærmere hverandre enn 10 cm. Sako aldri under 20 cm. Gud vet sikkert hvor mye jeg har skutt opp, både i krutt og penger, men jeg har ingen kontakt med han så jeg vet hedigvis ikke. Jeg vet bare at om jeg hadde kjøpt meg splitter ny dobbeltrifle justert for egenprodusert ladning evt med justerbare piper, så hadde det vært ekstrem god butikk selv om jeg ikke regner et øre i forbrukt tid (den var faktisk bestilt også, men den "tålmodige" venter jo ikke hvor lenge som helst). Så fort den originale stokken ble satt på igjen var spredningen 4 cm i horisontalplanet og 2 cm i vertikalpanet, nesten uansett hva hun ble fôra med. Det har vært tårer og tenners gnissel, fortvilelse og forbannelse og etter hvert en viss oppgitthet, for originalstokken passer meg dårlig. Med andre ord har det vel ikke vært helt vellykket. En litt interessant registrering forresten, er at alt jeg har lada med som har vært innenfor vettuge hastigheter og trykk, så har førsteskuddet for alle ladninger samlet vært som på en snusask (sånn omtrentlig i alle fall)!

 

Det viktigste, dog: Den har gitt meg fantastisk mange timer på laderommet og skytebanen i vill forventning om endelig å ha "truffet blink", ufattelig mye spennende stunder og artige minner. Tanken om at en viss man kunne latt meg se ut som andre folk, slik at jeg kunne brukt henne som hun var originalt og hatt et kjempeverktøy til all den jakta jeg bedriver, ligger jo nær. Da hadde jeg imidlertid gått glipp av alle disse stundene, noe som ville vært et tap for sjela. Dessuten så har jeg som tidligere nevnt ikke noen kontakt med vedkommende og ser derfor ut som jeg gjør. Skitt au, det ser ikke ut som om noen vil kjøpe henne heller, så da får vi det vel som de fleste andre her i verden. Et samboerforhold fylt av "ups and downs", men gamle og trauste som vi etter hvert har blitt (også en snerten Chapuisfrøken kan bli traust med det treverket jeg utstyrte henne med) finner vi vel ut at vi vet hva vi har, men ikke hva vi får og så lar vi det fortsette i den gamle tralten. Akkurat som med alle dere som har ei kjærring som dere ikke er så overvettes fornøyde med etter hvert, men som dere ikke har ork til å bytte ut 8) Slikt no har jo ikke jeg dratt i hus, bare ei gammal kjærring som jeg presenterer som elskerinna mi så folk skal sperre opp øya :mrgreen:

 

Alt dette er faktisk praktisk egen erfaring med dobbeltrifler, noe dyrekjøpt og forbitrende, annet spennende og utfordrende. Alt har imidlertid vært lærerikt og vel verdt å ha som ballast, tross alt!

Link to comment
Share on other sites

Nå fikk jeg meg en god latter igjen :) Livsvisdom av ypperste klasse!!

 

Purdey hvaslags erfaringer har du med samskyting og presisjon i eldre britiske dobbeltrifler? Går de like bra som nyproduserte "moderne" børser?

 

Ellers har jeg sett litt forumchatter om Baley Bradshaw som produserer falling block dobbeltrifler i garasjen et sted i USA. De ser faktisk fine ut, og falling block konseptet virker jo funksjonelt: Kompakt og solid.

 

http://africanxmag.com/the_double_falli ... _rifle.htm

Link to comment
Share on other sites

Ja det er når man begynner å lade og regulere at det virkelig er morro med DB-rifle!

 

Men det er mange myter ute og går, og det later ofte til at de fleste skyter for få skudd under utprøving av ladninger eller reguleringer. Husk at der er to individuelle løp med individuell presisjon. Er ikke presisjonen i hvert løp god er det ingen ide å snakke om samskyting. Og hvis man ikke skal regulere løpene, men kun laborere ladninger opptrer presisjon og samskyting som to variabler på en gang når man prøver forskjellige ladninger. For å lykkes må beste presisjon i begge løp gi beste samskyting, det er det som gjør det hele vanskellig.

 

Men med regulerbar samskyting slik som på Krieghoff Classic kan man først finne en ladning som samler godt i begge løp, for så å justere samskytingen sammen.

 

Ellers er det ikke så dumt å ta en passer og konstruere to sirkler med f.eks 50mm diametrer med samme avstand mellom senter som senteravstandene mellom løpene. Da ser man hva man kan oppnå med 50mm presisjon og paralelle kulebaner. Husk også på at løpene ikke skyter lengre unna hverandre enn senteravstanden mellom løpene på alle avstander inntill det doble av kryssningsavstanden, pluss max spredning i samlingene fra begge løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...