Jump to content

Graviditet og pistolskyting?


skog

Recommended Posts

Min eks kone skjøt pistol under graviditeten med den første jentungen. Etter hvert merket hun at ungen skvatt til for hvert smell, da var hun ca 7 måneder på vei, og da sluttet hun. Den jenta liker ikke å skyte, så jeg tror ikke skyting under graviditet er gunstig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei, har en veninne i klubben som er gravid (femte måned). Fikk i dag spørsmål fra henne om jeg tror skytingen kan påvirke fosteret på en farlig måte (smell, gasser, et cetera). Hva tror dere?

Stopp med engang, femte måned er slik jeg forstår det da hørselen begynner å utvikkles i forsteret (selv om hørselen til barenet ikke er nok utvikklet til normalt å ta skade før fra sjette måned, er det ingen grunn til å ta unødige sjangser).

 

Foster er ikke godt nok beskyttet mot høye lyder som skuddsmell, så jeg anser det for uforsvarlig at mor og forster er utsatt fra skuddsmell fra femte måned og ut.

 

Krav til personlig "bly" hygiene bør også skjerpes vesentlig under svangerskapets gang. (= vask av hender og annsikt før man tar på lepper eller i noe man skal drikke eller spise av).

 

Hun bør trene på luftbanen til fødselen er overstått.

 

P.s. Ønsker henne lykke til videre med svangerskapet.

Link to comment
Share on other sites

Man er fremdeles utsatt for blyeksponering selv om man skyter luft. Hvor mye avhenger av en rekke forhold som baneforhold, eksponeringstid, blyhygiene mm. Skyter man lite er nok eksponeringen så liten at man trolig ikke trenger å bekymre seg i forhold til fosteret men ta forhåndsregler hvis man ikke velger å ta pause. Ville tenkt meg veldig godt om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale å avstå fra skyting når man er gravid og til en viss grad også når man ammer.

Man blir utsatt for toksiske gasser og akustisk traume som også rammer fosteret.

Det er mye vi vet om fosterutvikling og mye vi kan resonnere oss frem til (mulig hørselskade utifra når indreøret utvikles etc). Likevel er det mye mer vi ikke vet om fosterutviklingen.

 

Det kan godt hende at fosteret ikke tar skade av at mor skyter litt i ny og ne, men er du villig til å ta sjansen? Du vil ikke kunne vite med sikkerhet at det ikke var skytingen/blyeksponering som var årsaken dersom du får et barn med medfødte misdannelser. Sannsynligheten for at du vil bebreide deg selv resten av livet er derimot stor.

 

Å avstå er en liten pris å betale for å få et frisk barn. Fosterutviklingen er en svært sårbar prosess som ikke trenger ekstra utfordringer (det er allerede en uendelig mengde ting som kan gå galt i et normalt svangerskap).

 

Det samme kan forsåvidt sies om å drikke alkohol i svangerskapet. Det går sannsynligvis bra, men hva om det ikke gjør det i ditt tilfelle?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...