Jump to content

Standplassleder?


joakim88

Recommended Posts

Hva vil dette si? Er det sånn at man må kurses i hue og ræva for at det skal være greit å skyte uten at det er en fastsatt dag med åpen bane?

 

Er med å trener skiskytter gruppa i nærmiljøet og har ofte ansvar for skytetreninger aleine, både innendørs og på ute baner. Men noen mener at alle som skal ha ansvar for noe slikt må være en såkalt "standplassleder".

 

men har enda ikke møtt på noen som kan fortelle meg hva en standplassleder har av oppgaver, eller hvordan man blir det.

Link to comment
Share on other sites

Oppgavene til en standplassleder er følgende:

Man må være ledende på å komme på plass og ta stand.....voff :lol::lol:

 

Spøk til side. Hvis dere klarer å avvikle skytetrening med den metoden dere bruker i dag uten at noen blir skutt, hva er problemet?

De andre greiene er sånn DFS-tull :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke Skiskytterforbundets reglement i noen særlig grad, men det er tildels store, forbundsmessige forskjeller på formalia, herunder "standplassledelse". Hvis dere skyter på leid bane, kan det tenkes at den klubben dere leier bane av hører til ett forbund som har utdanningskrav til standplassleder.

Link to comment
Share on other sites

Standplasslederens oppgave er å være leder på standplassen. Han/hun skal kommandere ladning, ild og stans (dvs når våpen kan lades, når det skal skytes og når skyting skal opphøre). Standplasslederen kommanderer også anvisning av skivene. Den aller viktigste oppgaven til standplasslederen er å visitere våpen (sjekke at kammer og magasin er tomt) før skytterne forlater standplassen. Dette er meget viktig for å unngå enhver mulighet for vådeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Den aller viktigste oppgaven til standplasslederen er å visitere våpen (sjekke at kammer og magasin er tomt) før skytterne forlater standplassen. Dette er meget viktig for å unngå enhver mulighet for vådeskudd.

 

Og for at alle skyttere skal føle seg trygge på banen. Det er fint om standplasslederen er litt streng på at alle våpen skal visiteres før de vendes vekk fra skivene.

 

I "mitt" skytterlag er eneste kravet til standplassleder at han/hun er medlem av skytterlaget.

 

c",)

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Standplassleder har mange viktige oppgaver.

Det viktigste av alt er att "alle" bærer og håndterer våpen på en slik måte att alle føler seg trygg. Dette er opp til hver jeger og skytter å følge.

Det er ikke kjekt å minne jegere og skyttere på at våpen "alltid" skal bæres med munningen opp. Det burde nå være unødvendig.

Og at at vi alle skal behandle våpen som om det er "ladd" Denne regelen er ufravikelig.

En god standplassleder vil sørge for at alle skal føle seg trygg på skytebana.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Er med i en jeger- og fiskerforening der alle standplassledere har kurs i jobben som skal gjøres. Det gjør at det som skal skje på standplass er kjent og drillet inn både hos skyttere og standplassledere. Jeg tror det er med på å skape større ro og trygghet på standplass. Vi har fått flere tilbakemeldinger på at det er greit å komme på denne banen å skyte. Det har vært fylkesinstruktøren for rifleskyting som har vært og holdt kurs og oppdatering hvert 5. år. Nå har foreningen forøvrig egne instruktører som kan utdanne egne standplassledere.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss så har nesten alle standplasslederne gått trenerkurs gjennom nsf, men det er ikke noe krav tror jeg?

Det viktigste er vel å kunne være tydelig på hvordan ting skal foregå på standplass med tanke på sikkerhet..

Men vi som standplassledere måtte ha vandelsattest fra politiet med tanke på juniorskyttere..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det virkelig så enkelt, altså?

Jeg er medlem i et lokalt skytterlag og håpet å kunne bruke skytebanen utenom vanlige 'åpningstider' for å eksperimentere litt med litt lengre hold, og var under den oppfatning at jeg måtte ha et slikt kurs på papiret før jeg regnes tilregnelig til å bruke mitt eget våpen under slike omstendigheter.

 

Er det bare å hamre løs, så lenge jeg heiser varselflagget?

Link to comment
Share on other sites

Neppe bare å hamre løs som du skriver, en skytebane er godkjent for de hold som det er bygd for, hvis du skal skyte på andre hold (lengre) er du på en måte utenfor banens godkjenning. Videre skal d være bekjentgjort når det foregår skyting på banen.

 

Men det kan godt hende at din langholdsskyting likevel kan gjennomføres, dette forutsetter at "farlig område" ikke endres som følge av din skyting, dette må da avtales med skytterlaget og evt foregå i den tiden det er "skytetid".

 

Årsaken til dette er at almenheten skal vite når d er skyting og hva som er farlig område.

 

I mere grisgrendte strøk av landet vil dette som oftest la seg ordne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men vi som standplassledere måtte ha vandelsattest fra politiet med tanke på juniorskyttere..

Det er ikke samband mellom det å. Være standplassleder, og vandelsattest. Med mindre man skal ha ett nært ansvarsforhold til enkelt personer som er mindreårige. Dette er en vurdering den som er ansvarlig for dette i klubben skal ta.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...