Jump to content

viltåker


cita

Recommended Posts

Hva slags vilt er det tenkt å fore? Rådyr og elg er glad i kløverrik, ung eng som ikke er gjødsla med kunstgjødsel. sår du en sånn økoblanding med erter, vikker, kløver m.m. får du en åker som tiltrekker seg hjortevilt, men også masse duer! Plasseringa av åkeren er også av betydning, både med hensyn til hva slags vilt man vil fore, og at man ikke lokker viltet til å krysse trafikkert veg for å komme til maten.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

viltåkeren min så har jeg 70 mål med erter. Både rådyr og elg koser seg der. Tilogmed grevlingen. Og utover så blir det ofte bra med duer der også. Formargkål er vel noe av det bedre man kan ha tror jeg. Når de drev med mye ku rundt her for mange år siden, så var det mye formargkål rundt på gårdene rundt her. Et år så var det 27 elg i drevet. tøt ut elg over alt. Hadde kvote på 7 elg. var unnagjort før 11 den første dagen. Så de er veldig glad i det

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt raps, rødkløver og formargskål. Alt er bra men kålen er jo den som gir mest mat for pengene/innsatsen.

b8sioo.jpg

 

Jeg eksperimenterer nå med å skal etablere villeple-hage rundt om på gamle åkerlapper og drenerte myrer. Målet er å få en viltåker som ved siden av å produsere viltfor, også skal være flerårig og kreve lite vedlikehold. Har pratet med alt fra Gartnerhallens Eliteplantestajon til en professor på Botanisk Museum for å finne en art som er robust, hurtigvoksende og blir stor. Jeg endte opp med villeplearten Antonovka. Dette treet brukes ofte som stamtre til poding av andre eplesorter. Men dersom man ikke poder treet blir det mye større og vokser raskt.

Er helt i startgropa enda, så jeg vet ikke hvordan dette ender, men skal komme med tilbakemelding dersom det blir suksess! (-og blir det fiasko hører dere ingenting

 

Ellers har jeg lest at en stor andel av rådyrets naturlige viltbeite består av Geiterams, en plante som også er flerårig. Denne vokser jo overalt langs veier, mye pga vegvesenet dreiv og planta dette.

21j84mg.jpg

Kommer nok til å teste ut denne arten også.

 

Ellers er det mye å lese om viltåker i dette forumet:http://forum.robsoft.nu/viewforum.php?f=39

Link to comment
Share on other sites

Holder dere viltåkrene inngjerdet om sommeren eller har dyra fri tilgang hele året?

 

Å plante epletrær som viltstelltiltak høres igrunnen spennede ut, når de først er etablert er de jo tilnærmet vedlikeholdsfrie.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge Dagbladet er siste skrik på forskningsfronten at 4 daglige enheter alkohol bare er sunt! Kan ikke skjønne at det skulle være annerledes for hr.& fru Elg :lol:

 

Men fra spøk til revolver så er meningen å få fram vinterepler som ikke detter før etter frosten. Det er jo da dyra trenger tilskudd i kosten. Gjæringsprosessen går også dårlig når gradene begynner å bli blå!

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 years later...

Plukker opp denne tråden igjen :)

 

Vi har planer om å så en viltåker til våren for å gi rådyra noe mer å beite på, særlig utover høsten. Så her kommer noen kjappe spørsmål:

 

1) Hvilke planter egner seg for formålet?

2) Hvor mye vil det koste, la oss si 10 kilo?

3) Egner en hogstflate seg som viltåker?

 

Håper på svar!

 

Kjetil

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Jeg betalte 800 kroner for:

 

- 40 kg gjødsel

- 10 kg viltåkerblanding

- 1 kg formargkål

- 1 kg hvitkløver

 

Er helt fersk på dette viltåker greiene. Men har du sjekket ut denne tråden?

 

viewtopic.php?f=21&t=39638

 

takk for god hjelp :winke1: men hvor langt er det du kommer med 10 kg med den viltåkerblandingen? og er det en spesiell grunn til at du supplerer ekstra med hvitkløver og formargkål?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...