Jump to content

Carl zeiss classic diavari 3-12*56 m lys retikkel 60


Browningmaxus

Recommended Posts

Kampanje på winge våpen i skrivende stund, får no Zeiss classic diavari 3-12*56 m lys til 9490,-

Noen som har denne som kan fortelle meg om de er fornøyd,da jeg bestilte en. Blir jo litt nervøs

når jeg ikke har kikka i den å har svidd av nesten 10 høvdinger... :forvirra: Håper noen kan komme med

det de har av erfaring her om denne. skal brukes på alt fra skumringsjakt på rev til rådyrjakt og toppjakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Se om du får tak i siste Vapentidningen på Narvesen. De tester denne kikkerten opp mot "konkurransen" med veldig bra resultat.

 

Har ikke eid en Classic 3-12x56 selv, men har hatt Classic 2,5-10x50 samt har en Victory i samme størrelse. Ved sammenlikning så man dassrulleffekten i Classic'en fra ca. 3 og ned til 2,5. Ubetydelig om man uansett bruker mer forstørring, men problematisk om man bruker den mye i tett skog og egentlig kanskje burde hatt en 1,5-6x42 i stedet. På skumringsjakt er vel ikke det et stort problem, ei heller toppjakt. På rådyrposter med dyr som kommer fort forbi er det kanskje noe annet. Opplevde selv i høst en knallfin bukk som passerte meg på en 5-6 meters avstand, men som jeg ikke fikk skutt med 3-12x56'en ettersom jeg ikke rakk å se hvilken del av dyret jeg siktet på.

 

Rent optisk er Classic'en svært bra synes jeg (har p.t. 3 Victory'er å sammenlikne med) og til XXL (og nå Winge) sine priser er Classic et skikkelig godt kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Konkluderer Vapentidningen at Classic 3-12x56 er like bra som tilsvarende Victory i dårlig lys ?

 

I den "gamle" testen i dette bladet var det tre stk som fikk full score på egenskaper i skumring : Zeiss Victory, Swarovski PV samt Zeiss Diavari Z.

Kan Classic direkte sammenlignes med Diavari Z ?

Link to comment
Share on other sites

Har da kjøpt Vapen tidningen å kan lese følgende : Kikkerten har eksistert lenge, å har aldri vært bedre. Bra belysningsenhet

for nattejakt med perfekte lysmuligheter. Hele kikkerten er gjort med tanke på jakt i mørke å det merkes fra bildekvalitet

til lystransmission. Dessuten har siktet testens beste motlysegenskaper sammens med søstersiktet victory.. Pris de opplyser

der er 15600 svenske kronor...

 

kan jo skrive litt hva de sier om noen andre kikkerter i stortesten også :winke1:

 

Burris fullfield E1 3-9*50 : Mye for pengene 3800,- sek

 

Helia cbx 3-12'56 Beste lystransmission 16490,- sek

 

Schmidt & Bender klassik 2,5-10*56 Mye for pengene 12900,- sek

 

Swarowski Z4i 2,5-10*56 beste bildekvalitet og 10 poeng på skumringsegenskaper 17500,- sek

 

Swarowski Z6i 2,5-15*56 bra allround 24200,- sek

 

Trijicon accupoint 2,5-10*56 beste belysning 10800,- sek

 

Zeiss duralyt 3-12*50 mye for pengene 9900,- sek

 

Har iallefall oppdaget at svenskene må blø når de skal kjøpe kikkert, med tanke på deres grunnlønn kontra ola normanns :roll:

 

Anbefaller å kjøpe siste våpentidningen. står mye om mange gode å ikke fullt så gode kikkerter som kanskje er nyttige for folk

som er på leting etter ny kikkert...

Link to comment
Share on other sites

Da blir det en slik på meg også, til bruk under bøjakt på hjort. Liker kombinasjonen av medforstørrende retikkel 60 og lysprikk.

Hyggelig å konstatere at de tradisjonelle våpenbutikkene er såpass konkurransedyktig som i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha en men siden sidene til Winge er så fulle av umoral at arbeidsgivers moralfilter blokkerer får jeg vente til de åpner i morgen. Det andre problemet ordner seg sikkert (egentlig er det sterkt overdrevet men artig å spøke med :) )

 

Til den prisen, en tusenlapp mer enn en Meopta kan det ikke være annet enn et røverkjøp.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har testen fra vapentidningen... Hvordan kommer Classicen ut ift Victory med tanke på skumringsegenskapene? Husker begge fikk 10/10 i den gamle testen. De 6-7000 ekstra man må ut med for Victryen er jo da bortkastet dersom man kun skal sitte og gnu på åta, som meg :)

Classic og Victory kommer 100% likt ut på score bortsett fra at Classic får et poeng mindre enn Victory på tunnel-/dorulleffekt. Begge får da 10 på skumring sammen med Swaro Z4 2,5-10x56 og Kahles CSX. Mao er Classic en grei kikkert (noe jeg egentlig har ment lenge etter å ha eid noen 2,5-10'er) ;)

 

... er nesten litt lei for at jeg ikke trenger en slik kikkert om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Classicen har for meg en fordel kontra tilsvarende Victory som er viktigere enn dassrulleffekt på lav forstørrelse: Classicen har 120cm justeringsområde kontra 100cm på Victory. Skal man skyte litt langhold og eventuelt montere targettårn er Classicen et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ikkje minst... Åssen blei resultatet av tenkepausen din Chiefen, blir det lågtflyging ein periode framover :lol: ?

 

Jeg er nok fritt villt en stund, har bestillt en tuba type Zeiss 6-24x56 med lys, håper bare jeg kommer meg hjem før den dukker opp på posten og/eller kontoutskrift :winke1:

 

Og det skumle er at jeg mener å ha bruk for den og en sånn 3-12.....

Link to comment
Share on other sites

ha ha jalla??????????? En av de beste i følge vapentidningen? En av 90 tallets beste kikkerter som er forbedret mye idag. Jalla? :lol:

 

Har funnet ut en ting på kammeret :Om du har en svinedyr Swaro er det alltids en eller flere som mener alt mulig negativt, har

du Blaser, Sauer, Sako eller uansett hvor dyr rifle, er det jaggu noe dritt det å i følge enkelte...

 

Konklusjon : På kammeret er det om å gjøre å ikke være enige om noe som helst virker det som! 8)

Link to comment
Share on other sites

Så en som skrev at det var noe dritt å se gjennom en Swaro Z6... (bare et eksempel) da blir det mere usakelig en å diskutere meninger spør du

meg... Har selv ikke noe favoritt merke å er inneforstått med at folk må få like sitt merke. Men Merker jo veldig godt at enkelte

kun skal ha en ting... da blir det vanskelig å diskutere når de har bestemt seg på forhånd...

 

Mener ikke å svartmale alt å alle her inne. Mye bra som er skrevet også!!

 

Men artig å lese tråder er det jo amatør (som jeg ikke helt tror er en amatør) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

OT: amatør (altså ordet) har nok fått en litt negativ betydning i dagligtale. Den egentlige betydningen er derimot noe helt annet. Her fra wiki:

" Amatør (av fransk  amateur, «en som elsker», fralatin  amare (verb) og amator (substantiv) betegner en person som gjør noe fordi en liker – eller elsker  – å gjøre det. Dette til forskjell fra en profesjonell , eller en som ønsker å bli profesjonell, som gjør noe med det formålet å tjene på det"

Link to comment
Share on other sites

10k for Zeiss' jallamodell? Jøsses. Er jo ikke langt opp til Victoryen påXXL.

Jeg har en håndfull Victoryer og Swaroer selv, men mener fortsatt at en Classic 3-12x56 med retikkel 60 til under 10k er et vanvittig godt kjøp. Jeg har to Victory 3-12'er samt en Z6i 2,5-15x56 (siden i går...) og har likevel lyst på en slik Classic.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Til info koster et slikt sikte omkring 1 600 - 1 800 Euro i Tyskland, hvor de faktisk produseres...

 

1 652 Euro her feks:http://www.sportwaffen-schneider.de/product_info.php/cPath/531_557_564/products_id/8031

 

En får det sikkert billigere andre steder, men det var nå et eksempel. Det viser jo i grunn at XXL kjører veldig lave priser. 1 652 Euro er etter dagens kurs 13 300,- norske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er nok bare hardt å innse at de ekstra kronene du brukte ikke har stor betydning i praksis :mrgreen: Har sammenliknet min classic med kameratens victory fl flere ganger, sist på måneskinnsjakt på hjort sist periode. Hans var bittebittebittelitt klarere enn min. Verdt 10000kr mer, det synes ikke jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Trur ikkje du forstår kva eg meiner. Eg har ikkje noe dyrt sikte selv men synes det så utruligt dyrt ut med ei håndfull zeiss og swarovski. Men meiner at folk må få bruka pengane sine på det som dei vil. appropo dyrt kikkersikte så lurer eg på å skifle ut det eg har med ett meostar 7x56 lys Har hørt at fast forstørring fungerer bedre enn dei med variable når det blir skikkeligt mørkt. Bakdelene er selvsagt der også da, nemlig fast forstøring.

Link to comment
Share on other sites

Fast forstørring skal være bedre i mørket ja, så på ei bøbørse er ikke det dumt. Prisene på classic i norge gjør at dette blir beste kjøp i mine øyne. Vet at mange sammenlikner classic med meoptasikter, men det blir litt feil i mine øyne. Det de har felles er mye sikte for krona, men zeissen har bedre egenskaper synes jeg. En zeiss diatal i 8x56 må være en god "nattkikkert", synd de er vanskelig å finne brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...