Jump to content

Cut Shells


Xesray

Recommended Posts

Har opplevd fenomenet ved et uhell, da en gammel papp- patron ble litt vel fuktig og revnet bak forladningen. Resultatet ble bomskudd på en orrhane. Etter det gjorde jeg noen forsøk med avskårne hylser, men fant ut at det var for upålitelig. Noen ganger åpnet stjernebretten seg helt eller delvis, med elendig presisjon som resultat.

Link to comment
Share on other sites

Men å kutte patronene slik at frontdelen med hylse og alt trykkes igjennom løpet kan da slettes ikke være ufarlig..

Hadde du spurt meg i går formiddag ville jeg sagt meg helt enig, men nå? Tja. Mannen har absolutt erfaringen på sin side, han har åpenbart også tenkt mer over problemstillingen enn meg.

 

En haglepatron er ikke spesielt hard om den ikke er komprimert av krympen, så det er godt mulig at dette går uten å øke trykket til farlige nivåer. Det aller farligste er vel faren for at hylsekroppen blir liggende igjen i løpet ved neste skudd.

 

Men jeg tror likevel ikke at jeg vil gjøre det i mine våpen uten en veldig god grunn. Det er og blir en nødløsning.

Link to comment
Share on other sites

At hylsekroppen kan bli sittende fast i løpet er helt rett, ellers så har jeg som nevnt ikke hatt noe problemer med det.

Det skal sammtidig sies at jeg aldri har prøvd med noe annet enn leirduepatroner av bly, men det har blitt endel skudd....

Kun en gang har hylsekroppen satt seg fast.

Ser på videoen at han ikke skar hele hylsen. Jeg skar den helt av ca midt på forladningen.

For gudsskyld kontroller at ikke noe sitter i løpet før neste skudd testes, ellers så kan du få litt trykk vansker i løpet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ok..

 

Slike Waxslugs merker jeg ingen forskjell på. Heller mindre rekyl.

Skjønner ikke helt hvorfor.

Bruker billig leirdue ammo. Men morro er det. :)

 

@Marcel,

bruker du leirdue ammo med stål hagl? Har du voks på toppen av patrone ? Har du forsøkt å lukke med stjerne brett?

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var nærmest obligatorisk for enhver ung hagle skytter å eksperementere med "skerri patron"..?

 

Myten jeg fikk høre fra min bror (som muligens hadde fantasien på sin side), var at dette var noe politiet i USA brukte mot bilvindu slik at hagl ikke spredte seg før de traff ruta.

 

 

Godt mulig det er lurt å tenke seg om to ganger nå som det gjerne er stål hagl i patronen.

Link to comment
Share on other sites

Leirdue ammo med stål ja.

Med voks på toppen.

 

Har prøvd bare slik.

2hgscas.jpg

 

@Marcel,

er dette rullekrymp på toppen?

 

Jeg har ikke rullet eller gjort noe annet enn å skjære bort toppen med bretten.

Slik at det står igjen litt kant ned i patronen.

Men er ikke noe forskjell i rekyl om det er som bilde 1 eller 2.

Bilde til høyre står bare ikke wadden i patronen. Glemte å sette den i når jeg tok bilde.

Bare kappet hele toppen litt over wadden..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...