Jump to content

håndkikkert 3-5.000


Luriz

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på utkikk etter en ny håndkikkert jeg skal bruke til gaupejakt og kikke på rådyr/elg/rev osv på jordeskanten i høstmørket.

Trenger da "grei" optikk som gjør at jeg kan spotte gauper i fjellhyller på 3-600 meter og med "grei" lysåpning.

Vekt og størrelse er ikke viktig.

Jeg vil ha en 10X42-56 tror jeg.

Har kikket litt på Nikon Monarch men greier ikke bestemme meg.

Hva mener dere er mest kikkert for pengene og hvorfor?

Kan gjerne kjøpe fra utlandet hvis det er mye billigere.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd begge de nevnte endel. Har sjøl en Nokon Monarch 8.5 x 56, og har testet den opp mot Vortex. De er veldig like optisk, men liker best Nikon, for Vortexen hadde smalere synsfelt og var veldig nøye på at en måtte ha rett vinkel og øyeavstand for å se klart i den. Men da var den klokke klar å se i, å veldig god i dårlige lysforhold. Prøv/test disse 2, å se hva som passer dine øye og syn best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt litt og kommet frem til at jeg antaglig ikke trenger 56 lysåpning.

Når jeg tenker på det jeg skal bruke den til så blir det å se på dyr fra stuevinduet og da trenger man vel ikke så stor utgangspupill i kikkerten siden pupillen i øyet mitt ikke er så stor den kan være hvis jeg hadde vært ute i mørket?

Og blir det får lite lys for å telle taggene på storoksen på jordeskanten så får jeg ta frem Fenix tk70 lykta å blende han...

Er dette riktig?

Heller da mot monarch 10x42 eller Morarch X 10,5x45.

Hva er forskjellen på disse og Er det verd 1700 kroner å gå for X modellen?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du vil merke så stor forskjell på dem, men vær obs over at det er nokså vanskelig å holde en 10x stille når du står. Og synsfeltet er nokså begrenset dersom du leter etter noe. Spesielt hvis holdet blir litt kort (f.eks. 100 til 200 meter). Man er da tjent med en kikkert med litt mindre forstørrelse. 7x synes jeg blir litt lite, mens 8x er passelig for min bruk. Men det er jo lettere å se en beitende elg enn en gaupe som ligger og drar seg...

Link to comment
Share on other sites

Jo, det ser ut til at du har rett HunterBoy! Da jeg kjøpte den gav jeg vel 4700kr mener jeg, men det var før det ble så populær som den har blitt. Da er den vel kanskje litt utenfor målgruppen hvis ikke trådstarter er interessert i å gjøre slik som jeg alltid gjør og bruke litt mer enn først planlagt på alle kjøp... :lol:

 

Import er jo absolutt et godt alternativ for å få prisen litt ned!

Link to comment
Share on other sites

Ser dere også anbefaler Opticron Imagic.

Hvordan er denne i forhols til rett øyevastand og vinkel?

Jeg bruker Briller og Linser og vil da selvfølgelig ha en kikkert som det går ann å se med briller i.

PGA dette utgår dermed å kjøpe en "gammek" zeiss e.l netopp fordi at de er vanskelig å bruke med briller.

Men nå til dags så får man vel ikke kjøpt kikkerter der det ikke er regulerbare "øyemuffer" slik at man ser med briller også.

Er det noen som veit om en forhandler som har Monarch (Mikon), Vulture (Vortex) og Imagic (Opticron) på lager slik at jeg kunne reist dit og sett forskellen på de og hvem jeg liker best?

Jeg bor ved Kongsberg men kan da godt kjøre 8-10 mil for å få prøvd disse mot hverandre.

Ellers ender jeg ofte opp slik som 300 win mag og sprekker budsjettet bra innen jeg er ferdig og fornøyd.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

I siste "Jeger" er det test av håndkikkerter for bruk i skumring.

 

Nikon Monarch 8,5x56 vurderes som best i prisklassen under 5 000,- og betegnes som et røverkjøp. Veiledende pris er 4 790,-.

 

Skal man litt ned i pris, er nok Vortex Vulture 8x56 et godt kjøp. Den vurderes i hvert fall som et knallkjøp og betegnes som "Krystallklar nykommer". Koster 3 295,-, veiledende.

 

Dette var en skumringskikkerttest, men vil jo anta at de mindre utgavene ikke er noe ræl heller! :) Skal man ikke postere på bøen eller har behov for denne størrelsen er det sikkert greit å gå ned et hakk eller to. I hvert fall om man skal rusle i fjellet etter rein, feks.

Link to comment
Share on other sites

3-5000 er en prisleie man må være litt forsiktig i, mye lureri og billig drit som selges som bra varer. Men Nikon monarch er ett greit valg, men xxl har solgt de betydelig billigere enn hva som har vært hentydet tidligere i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Har Nikon Monarch 8,5 x 56. Hatt den 2-3 år nå - solgt det andre. (Tidligere hadde jeg en leupold 8 x 45 i 5-6000 kroners klassen). Nikon kikkerten ligger på 2000-3000.

 

Jeg bruker min til all hjortejakt - også i brattlia. God å se i. Tror aldri jeg kommer til å kjøpe noe dyrere/ annet for å se bedre i mørket (nattjakt etter hjort). Zeiss Victory 8 x 56 er usignifikant(?) bedre. Ser jeg ikke det jeg skal se i dn kikkerten, er det i alle fall ikke skytelys...LØP OG KJØP sier jeg. :P

 

PS 8 x36 varianten er også et bra valg hvis en ønsker en mer kompakt kikkert til jakt i dagslys.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...