Luriz Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Hei. Jeg er på utkikk etter en ny håndkikkert jeg skal bruke til gaupejakt og kikke på rådyr/elg/rev osv på jordeskanten i høstmørket. Trenger da "grei" optikk som gjør at jeg kan spotte gauper i fjellhyller på 3-600 meter og med "grei" lysåpning. Vekt og størrelse er ikke viktig. Jeg vil ha en 10X42-56 tror jeg. Har kikket litt på Nikon Monarch men greier ikke bestemme meg. Hva mener dere er mest kikkert for pengene og hvorfor? Kan gjerne kjøpe fra utlandet hvis det er mye billigere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joggen Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Nikon monarch eller Vortex er gode alternativer i den klassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linka Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Kan anbefale vortex vulture 10x56 (jaktfall.no)bruker denne til hjort/rådyrjakt i skumring å mørket og revejakt på natt.Utrolig god og prisen er ikke noe å si på. kr3495 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luriz Posted February 22, 2012 Author Share Posted February 22, 2012 Takker for svar så fort. Er det noen som har prøvd disse to med hverandre? Hvem er best i mørket og hvem er klarest i dagslys? Noen som veit forskjellen på monarch og monarch X? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joggen Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Har prøvd begge de nevnte endel. Har sjøl en Nokon Monarch 8.5 x 56, og har testet den opp mot Vortex. De er veldig like optisk, men liker best Nikon, for Vortexen hadde smalere synsfelt og var veldig nøye på at en måtte ha rett vinkel og øyeavstand for å se klart i den. Men da var den klokke klar å se i, å veldig god i dårlige lysforhold. Prøv/test disse 2, å se hva som passer dine øye og syn best. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ctm-4 Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Kjøp deg en brukt zeiss... Di finnes til 5000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbarosso Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 Monarch 8 x 42 er litt nettere enn 56 mm utgaven, og det er greit å kunne stikke den i brystlomma hvis det regner vannrett. Valgte denne foran Opticron Imagic. Er uansett veldig fornøyd. Og den bør man få under tre tusen. Så det er mye "bang per buck". B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t-erwibe Posted February 23, 2012 Share Posted February 23, 2012 prøv å titte inni en opricron hr wp, de får du i 8 eller 10 x 42. synes optikken der er meget god, billig er de også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luriz Posted February 23, 2012 Author Share Posted February 23, 2012 Jeg har tenkt litt og kommet frem til at jeg antaglig ikke trenger 56 lysåpning. Når jeg tenker på det jeg skal bruke den til så blir det å se på dyr fra stuevinduet og da trenger man vel ikke så stor utgangspupill i kikkerten siden pupillen i øyet mitt ikke er så stor den kan være hvis jeg hadde vært ute i mørket? Og blir det får lite lys for å telle taggene på storoksen på jordeskanten så får jeg ta frem Fenix tk70 lykta å blende han... Er dette riktig? Heller da mot monarch 10x42 eller Morarch X 10,5x45. Hva er forskjellen på disse og Er det verd 1700 kroner å gå for X modellen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbarosso Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 Tror ikke du vil merke så stor forskjell på dem, men vær obs over at det er nokså vanskelig å holde en 10x stille når du står. Og synsfeltet er nokså begrenset dersom du leter etter noe. Spesielt hvis holdet blir litt kort (f.eks. 100 til 200 meter). Man er da tjent med en kikkert med litt mindre forstørrelse. 7x synes jeg blir litt lite, mens 8x er passelig for min bruk. Men det er jo lettere å se en beitende elg enn en gaupe som ligger og drar seg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HunterBoy Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 har jo denne også da... http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=30263324" target="_blank Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300 win mag Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 Får svare som jeg alltid gjør på spørsmål om kikkert i denne prisklassen. Kjøp Opticron Imagic 10x42 og jeg tror du vil bli godt fornøyd. Det er i allefall jeg og de jeg kjenner som har denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HunterBoy Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 koster ikke den ca 6500kr da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
su_permann Posted February 24, 2012 Share Posted February 24, 2012 Kjøpte Opticron Imagic BGA SE 8x42. Kanon god kikkert, med optikk opp i mot de beste. Lest mange tester på den, og den er meget god. Betalte 3500 inkl frakt og tollavgift frå www.binoculars-uk.co.uk. De har også 10x42 Meget god handel. Og veldig flinke på service.. Svarer fort på mailer og er meget hjelpsomme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300 win mag Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Jo, det ser ut til at du har rett HunterBoy! Da jeg kjøpte den gav jeg vel 4700kr mener jeg, men det var før det ble så populær som den har blitt. Da er den vel kanskje litt utenfor målgruppen hvis ikke trådstarter er interessert i å gjøre slik som jeg alltid gjør og bruke litt mer enn først planlagt på alle kjøp... Import er jo absolutt et godt alternativ for å få prisen litt ned! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luriz Posted February 27, 2012 Author Share Posted February 27, 2012 Ser dere også anbefaler Opticron Imagic. Hvordan er denne i forhols til rett øyevastand og vinkel? Jeg bruker Briller og Linser og vil da selvfølgelig ha en kikkert som det går ann å se med briller i. PGA dette utgår dermed å kjøpe en "gammek" zeiss e.l netopp fordi at de er vanskelig å bruke med briller. Men nå til dags så får man vel ikke kjøpt kikkerter der det ikke er regulerbare "øyemuffer" slik at man ser med briller også. Er det noen som veit om en forhandler som har Monarch (Mikon), Vulture (Vortex) og Imagic (Opticron) på lager slik at jeg kunne reist dit og sett forskellen på de og hvem jeg liker best? Jeg bor ved Kongsberg men kan da godt kjøre 8-10 mil for å få prøvd disse mot hverandre. Ellers ender jeg ofte opp slik som 300 win mag og sprekker budsjettet bra innen jeg er ferdig og fornøyd.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoKo Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Hei Var det noen her som hadde Nikon Monarch 3 10x42 her? Vurderer en slik, har testet en 8x42 og var fornøyd med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
drever69 Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Er godt fornøyd med min vortex vulture 8x56 men bare brukt den i jakta i år så tiden vil vise,god i skumringen syntes nå jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jamez Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Zen-Ray ED2 (eller den nyere ED3) er et hot tips. Utrolig valuta for penga og veldig populære kikkerter. Jeg har en 8x42 ED2 selv som er ypperlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 I siste "Jeger" er det test av håndkikkerter for bruk i skumring. Nikon Monarch 8,5x56 vurderes som best i prisklassen under 5 000,- og betegnes som et røverkjøp. Veiledende pris er 4 790,-. Skal man litt ned i pris, er nok Vortex Vulture 8x56 et godt kjøp. Den vurderes i hvert fall som et knallkjøp og betegnes som "Krystallklar nykommer". Koster 3 295,-, veiledende. Dette var en skumringskikkerttest, men vil jo anta at de mindre utgavene ikke er noe ræl heller! Skal man ikke postere på bøen eller har behov for denne størrelsen er det sikkert greit å gå ned et hakk eller to. I hvert fall om man skal rusle i fjellet etter rein, feks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Noen som har vært borti Steiner kikkertene i denne prisklassen? Fikk en 8x42 i gave som jeg er godt fornøyd med (men ikke testet Vortex/Opticron/Nikon) http://www.dinkikkert.no/kikkert/steine ... k-pro-8x42 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AkE Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 3-5000 er en prisleie man må være litt forsiktig i, mye lureri og billig drit som selges som bra varer. Men Nikon monarch er ett greit valg, men xxl har solgt de betydelig billigere enn hva som har vært hentydet tidligere i tråden her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OptiBond FL Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 Har Nikon Monarch 8,5 x 56. Hatt den 2-3 år nå - solgt det andre. (Tidligere hadde jeg en leupold 8 x 45 i 5-6000 kroners klassen). Nikon kikkerten ligger på 2000-3000. Jeg bruker min til all hjortejakt - også i brattlia. God å se i. Tror aldri jeg kommer til å kjøpe noe dyrere/ annet for å se bedre i mørket (nattjakt etter hjort). Zeiss Victory 8 x 56 er usignifikant(?) bedre. Ser jeg ikke det jeg skal se i dn kikkerten, er det i alle fall ikke skytelys...LØP OG KJØP sier jeg. PS 8 x36 varianten er også et bra valg hvis en ønsker en mer kompakt kikkert til jakt i dagslys. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blaser_308 Posted October 1, 2012 Share Posted October 1, 2012 test i siste bladet av Jeger. Nikon gikk vel av med seieren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoKo Posted October 2, 2012 Share Posted October 2, 2012 Står det noe om hvordan Nikon? Monarch finnes som bårde 3 og 5 som jeg kjenner til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts