Jump to content

S&W bare skrot??? ;)


Wikingen

Recommended Posts

S&W er ikke hva de engang var, sies det, og det har de muligens heller aldri vært?

 

Så ymse med S&W, kvaliteten har variert, selv om dette gjennom tidene har vært oppfatet som en kvalitetsmerkevare, da i relasjon til andre mindre kvilitetstyngede merker, trolig. Trenden til å produsere så billig som mulig setter sitt preg også her.

Det finnes mye som er verre enn S&W, likevel.

Link to comment
Share on other sites

Websiden til en som virker særdeles oppegående;
Kikket litt på disse sidene og fant overhodet ingenting som underbygger utsagnet ditt i sitatet over. Fant derimot veldig mye som indikerer det stikk motsatte av "oppegående". Ligger tusener på tusener av sider a la denne på nettet......

For meg fremstår denne figuren som en surpromp med slett kompetanse på det han skriver om..... muligens en som er litt hevngjerrig på Smith & Wesson fordi han f. eks. har jobbet der og fått sparken? I tilfelle ikke så rart, for han fremstår jo som komplett ubrukelig.

 

Når det gjelder kvaliteten på S&W produkter er det selvsagt lov å ha meninger. Faller produktene kvalitetsmessig igjennom, velger man enkelt og greit noe annet. Slik virker markedskreftene.

 

S&W har få eller ingen unike produkter slik at produkter med tilsvarende egenskaper kan leveres av flere andre aktører - det er kundens privilegium å velge.

 

Nå er det slik at S&W's primære marked er "duty & defence" og det er bare en beskjeden andel som eksporteres, mulig under 10%. Derfor virker det for meg som de har truffet bra på forholdet pris / kvalitet tatt i betraktning at de klarer seg godt i et marked hvor mange har gått dukken.

 

Til vårt hjemlige behov som primært er konkurranse og trening skulle man gjerne sett at kvaliteten generelt hadde vært bedre; ikke bare på S&W's sine produkter men generelt - og helst uten økt pris.

 

Sammenligner man kvaliteten på en S&W revolver og f. eks. en Korth eller Freedom Arms, ser man normalt forskjeller men det gjør man til gangs i sammenligning av pris også.

 

Sammenligner man er S&W 1911 mot en Les Baer..... stor kvalitetsforskjell og stor prisforskjell.

 

Sammenligher man ern S&W M&P med en Glock..... ubetydelig prisforskjell, men er egentlig disse produktene sammenlignbare?

 

Når man først er i gang, kan man jo gjerne sammenligne i-Bolt mot Blaser og Sauer etc....., men hva er egentlig poenget?

 

o.s.v, o.s.v,....

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si at artikkelen på chuckhawks sammenfaller mye med min egen oppfatning av S&W, men så ble jeg i likhet med artikkelforfatteren lynende forbannet på dem i 2000 når de solgte sjela si til Bill Clinton.

 

Det nyeste våpenet jeg har fra denne produsenten er en snub nose revolver jeg kjøpte ny rett før nyttår 2000.

 

Etter det har jeg rett og slett holdt meg borte fra nye S&W, det er få produkter de har som ikke kan erstattes med tilsvarende fra andre produsenter og håndvåpen med nøkkellås nekter jeg plent å kjøpe. Eldre produkter har jeg imidlertid ingenting i mot. Jeg har hørt ymse om kvaliteten på produktene deres de siste 10 årene, men de selger såvidt jeg vet fremdeles en god del våpen til politiet så kvaliteten på disse våpenene bør i alle fall være tilfredsstillende.

 

Jeg har prøvd de nyere M&Pene deres men når det gjelder plastpistoler har jeg nok med å kjøpe inn Glocker og XDer og når det gjelder AR-15 rifler bygger jeg dem heller selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 686 med rammemontert tennstift, lås og mim-deler. Bruker originalslagfjær sammen med returfjær fra Wolf. Holder greit tieren på presisjonsskiva med S&B 158 grains SP-ammnuisjon. Det eneste jeg ikke liker er at forrige eier har kastet nøkkelen. Har den med på hytta innimellom, og det hadde vært gull å kunne låst den all den tid jeg ikke har noen safe på hytta.

 

Nyere modeller av 686 har også mulighet for å bytte forsikte da dette sitter i et langsgående spor og er festet med splint. Skulle ønske de hadde valgt samme løsning på på 629 Classic, litt enklere å skifte på dem.

 

OT:

Mht til utskiftbare forsikter, så er Ruger konge, men har ikke opplevd det helt store ha-begjæret med Ruger sine revolvere. Liker SRH i .460 pga av fargen på stålet og tønne uten "flutes", men ville helst hatt den i .44 Magnum. Prøvd SBH en gang, men synes det gikk ene evighet fra jeg trakk av til hanen nådd frem til tennhetta.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Om S&W er skrot..... Tja, da er det iallefall MANGE gode skyttere som bærer med seg skrot rundt i feltløypene... Og ser vi på resultatlistene er det jaggu mange som hevder seg der også med S&W..

 

S&W har vel levert endel revolvere med dårlige pasninger her og der, men kjøper man en rimelig revolver (som jo S&W er) er man vel klar for å jobbe litt med den for å få den "perfekt" Vil man ikke jobbe med våpenet men kjøper, legger man på endel tusenlapper og kjøper noe annet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

En ting er vel at alt man kaller dobbel action revolvere i dag (untatt bore thrue (?) patentet) var det Colt og ikke Smith som oppfunnet og var først ute med.

Kvaliteten på Colt vz. Smith revolver har vært diskutert opp og ned på hundrevis kanskje tusenvis av sider/bøker og artikeler.

Big bore DA revolver, New Service 1898, mens Smiths New Centry / Triplock 1908. 10 år før.

Full lugg,

L rammen til Smith er en kopi av Colts I / E ramme. (ca. 30 år etter)

Første moderne snubene, første 357 Mag. "snubb" osv...

Alltid Colt først!

 

Men Smith har stort sett funnet opp (untatt 45 Colt), de fleste revolver patronene som lever godt i dag.

 

Er Smith bare skrot ?

Nei, det er det nok ikke, men de er det mest populære merke i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Et utmerket valg, om jeg må få si det selv! Jeg har en M27 selv, og kvaliteten er det ingenting å utsette på. Min er en eldre utgave med nedfreste kammer, og nettskjært topstrap/siktelinje. Presisjonen er meget, meget god. Står ikke tilbake for hverken Korth eller Manurhin.

Men, jeg må si meg litt enig med at kvaliteten på Smith ikke er helt som før. Ikke missforstå, de er driftsikre og de går godt, men de er blitt litt "røffere". Det er nok ikke så mye hands on nå som før. Men slik er det nok hos de fleste våpenprodusentene.

Skulle jeg kjøpe meg en ny revolver idag så hadde jeg ikke hatt noen betenkligheter med å kjøpe en smith.

 

Om S&W er skrot - så er skrot for meg!

 

Har en M&P 9mm og skal snart investere i en S&W .357 mod 27 classic. Det gledes! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har også en S&W M&P 9mm

Denne har gått rundt 2000 skudd uten en eneste klikk eller funksjonsfeil.

Meget fornøyd med pistolen!

Eneste som er å nevne er at den er kresen på ladningene som brukes i forhold til presisjon.

Mulig det er skytteren som er problemet ? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...