Jump to content

Tyngere kuler?


Fozzy357

Recommended Posts

  • 5 months later...

Slo til med 153 grain støpte kuler over vv 340 3,6 grain.

Fikk masse "nøkkelhull" Hadde en COL på 27,88. Hastigheten var i snitt på 945fps.

Burde jeg øke COL? Minske mengde krutt?

Krympinga er .375. Diameter på kulene er .355,5.

 

Har økt COL til 29,11, men har ikke prøvd disse ennå.

Forslag ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Er det fremdeles 9mm du snakkar om? 153 gains er vel litt i tyngste laget i 9mm. Hvis du får nøkkelhull så kan det tyde på at kulene er så lange at dei ikkje blir stabilisert. Prøv med lettare (og dermed kortare) kuler. F.eks. 124 grains.

 

Husk at du treng ikkje krympe kulene i 9mm nåkke særlig. (Dei har ikkje krymperille og vil derfor bli deformerte hvis du krymper hylsa inn i kula.) Du skal berre presse inn hylsa slik at ho blir heilt rett igjen. (Fjerne trompet-tuten.)

Link to comment
Share on other sites

Slo til med 153 grain støpte kuler over vv 340 3,6 grain.

Fikk masse "nøkkelhull" Hadde en COL på 27,88. Hastigheten var i snitt på 945fps.

Burde jeg øke COL? Minske mengde krutt?

Krympinga er .375. Diameter på kulene er .355,5.

 

Har økt COL til 29,11, men har ikke prøvd disse ennå.

Forslag ønskes.

 

Har du slugget løpet ditt? Hvis du har underdimensjonerte kuler, vil de ikke stabiliseres uansett. Jeg fikk også ustabile kuler når jeg ikke oppdaget at kuletanga jeg brukte var "misaligned" (forferdelig når man bare husker det engelske ordet :oops: ). Ihvertfall var de to kuletanghalvdelene ikke riktig i forhold til hverandre, slik at jeg fikk to halvdeler som var litt forskjøvet. Perfekte kule-siluetter på 10 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt 158grs kuler i flere nimillimetere uten problemer, så jeg tror ikke det er kulevekta som er problemet (det er forresten lengden som generelt spiller en rolle mhp ustabilitet). Som 700 ADL allerede har påpekt, tror jeg problemet kan skyldes at disse kulene antakelig er mindre enn løpet - derfor bør det slugges. I tillegg er gjerne pistolkamre noe romslige, og med patrona "skramlende" rundt inni kammeret, vil problemet forsterkes ved at kula entres en tanke skjevt i bommene, og dermed har du presisjonsproblemer.

 

Vær ekstremt observant når du lader så tunge kuler i knøttsmå hylser. Begynn forsiktig og jobb deg opp i ørsmå trinn, for når ladningene begynner å gå mot maks, fyker trykket rett til værs selv med den minste lille variasjon. Settedybden er en vanlig felle å gå i, og ikke under noen omstendighet bør du nærme deg null i avstand mellom kuleskråning og kule. Dersom kula skal settes dypere, vær samtidig raus med kruttet som dermed må ut av hylsa; reduser i godt monn og jobb deg oppover igjen - og det gjør du hver gang settedybden endres - ikke stol på hverdagslogikk når du driver med dette - det har du ikke marginer til.

 

Det beste er å finne ei brukbar settedybde først, holde deg til den, for så å eksperimentere forsiktig oppover med kruttvekta. Bytter du krutt, begynner du på nytt. Bytter du settedybde, begynner du på nytt. Husk å inspisere hylsene grundig under utvikling av ladninger. Følger du disse grunnreglene er du rimelig trygg - men glem aldri at så små patroner er noen kilne rakkere å utvikle ladninger til.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at friflukt er noe mindre kritisk (men vennligst ikke tolk "noe mindre" til "overhode ikke") for blykuler enn for mantlede, så her ville jeg nok prioritert hylsevolum foran settdybden. Men ikke surr med null friflukt med mindre kulene dine er av usedvanlig jevn kvalitet, hvis ikke ber du om ujevnt trykk og forkilinger fra h*lvete.

Link to comment
Share on other sites

Er nesten rørt over all gode svar jeg har fått :) Takker og bukker!

 

Har nå økt lengden til 29,15mm. Dette er det lengste som er mulig pga. smøre rilla på kula.( Bruker kun Alox)

Noen sier at kula bør ligge på/mot rillene, andre sier at det bør ikke pga. presisjon... og noen sier at trykket øker voldsomt pga. kula ligger på rillene.( jeg tror på det).

 

En kan jo bli sprø av hele "Friflukt" circuset :roll:

 

Skal prøve 3,3grain og 3,4 grain i morra.

Twist rate er på "polygon" er 250mm, og det er et raskere løp en den "vanlige bly " som er på 450mm.

Har begge løp , men lange kuler krever raskere twist.

 

Jeg får ønske all en God Jul! og kommer tilbake med info asap.

Link to comment
Share on other sites

Ikke stress over dette med riflestigning, du er langt innenfor uansett. 1:450mm skal holde for kuler med over 20mm lengde, 1:250mm burde stabilisere kuler på godt over 35mm. Få du urunde hull er det nok støpefeil eller diameter som er problemet, spesielt om du bruker så rask stigning som 1:250.

 

Når det gjelder lengde/friflukt er det ingen enkle svar. Man kan ofte få god presisjon med kort friflukt, men det er alltid unntak. Det største problemet med blykuler og kort friflukt er at med en del kuledesign vil små ujevnheter påvirke totallengde/friflukt ganske merkbart. Og forskjellen på en kule som ligger ann mot bommene og en som kiler seg fast i de er ikke alltid så stor.

Jeg blåste et bowlingpin-stevne på nettopp det, 115grs SWC satt så de subbet bommene. Og det gikk som det måtte, mitt i en stage sto alt pøkk fast. Kunne bare glemme å få den patronen ut med et ladegrep, måtte sette sleiden mot en benk og virkelig trykke på for å få løsnet f*enskapet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Ikke stress over dette med riflestigning, du er langt innenfor uansett. 1:450mm skal holde for kuler med over 20mm lengde, 1:250mm burde stabilisere kuler på godt over 35mm. Få du urunde hull er det nok støpefeil eller diameter som er problemet, spesielt om du bruker så rask stigning som 1:250.

 

Når det gjelder lengde/friflukt er det ingen enkle svar. Man kan ofte få god presisjon med kort friflukt, men det er alltid unntak. Det største problemet med blykuler og kort friflukt er at med en del kuledesign vil små ujevnheter påvirke totallengde/friflukt ganske merkbart. Og forskjellen på en kule som ligger ann mot bommene og en som kiler seg fast i de er ikke alltid så stor.

Jeg blåste et bowlingpin-stevne på nettopp det, 115grs SWC satt så de subbet bommene. Og det gikk som det måtte, mitt i en stage sto alt pøkk fast. Kunne bare glemme å få den patronen ut med et ladegrep, måtte sette sleiden mot en benk og virkelig trykke på for å få løsnet f*enskapet.

 

På Brian Enos sine sider så finner en info om at lange, ikke nødvendigvis tunge kuler, krever skarpere stigning

Jeg prøvde i dag en blanding av: 152grain støpt kule over 3.6 grain Vitavuri.

Med "polygon" løp så var disse kulene de mest presise jeg har sett i løpet av 30 år.

Når jeg bytta løp til "vanlig", så slo de samme kulene inn sidelengs :roll:

 

Tydeligvis så er en skarp stignigen det en trenger for Lange/Tunge kuler.

 

COL er 28,98mm. nesten null koning da jeg bruker bevelbase kuler og minium crimp. Dillon 550.

 

Skal prøve 50 av disse i morra, for å bekrefte presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

I dag så var det -4 og test skuddene gikk bare sånn passe. :cry:

Prøvde da winchester 115 grain til 1,40,- skuddet. Masse rekyl men, mye presisjon!

Sitter her og er rimelig fortvilet, da billig skudda har en spredning på 50mm. og mine har 80-120mm.

 

Virker som hastighet er tingen.

Så når jeg får mine støpte 152 grain kuler opp i 1100fps, burde faktor kravet (162pf)være i orden.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ligger kula mot riflinga (bommen) i løpet vil du få en rask trykkøkning da kula ikke vil bevege seg før trykket har bygget seg vesentlig opp. Det er anbefalt å ha en liten avstand (friflukt) slik at trykket skal bygge seg jevnt opp mens kula forlater hylsa og gjennom løpet. Dette gir "en god start". Ladeboken forklarer dette bedre enn jeg har gjort...

 

Tyngre kuler vil gi mer rekyl om de kommer ut i samme hastighete som en lettere kule i samme hastighet. Rekylen avgjøres av blandt annet kulevekt og utgangshastighet (+våpenets vekt ++).

I 9mm er det vanlig med kulevekt på 115 og 124 grain. Subsonic ladninger er ofte brukt sammen med tyngre kuler som 158 grain. Jeg har ikke merket noe presisjonsforandringer med tanke på tyngre kuler i 9mm med min pistol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte dem hos en skytterkompis, som hadde kjøpt dem hos Rafdal & Kvale utenfor Haugesund. Prisen var Kr 0,70/stk. Den ene innehaveren er jo en hyppig gjest på diverse pistol-NM (liten spinkel mann i shorts) og kan sikkert overtales til å ta med et kvantum til et slikt arrangement.

 

Eventuelt kunne vi jo samarbeide om en bestilling? Jeg kjøpte bare ei eske, for å prøve. Og det ga mersmak!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kan tyngere kuler i en 9mm, øke presisjonen? Da det blir mindre rekyl.

 

Det neste blir 180 grains . .

Eller kanskje 200 grains. . . (de gir neppe rekyl i det hele tatt) :mrgreen::mrgreen:

 

Pressisjonen,,, den må du fortelle os om når du har testet :lol:

Som vanlig fra trigger: bedtreviter med spydigheter... Du må ikke ha en mening om alt trigger!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I .38 så er lett kule "et must" for lav rekyl, i 9mm tung kule....?

Det er nok rekylopplevelsen som er forskjellig med tung kule, man får rekylen fordelt over lengre tid. Det går rett og slett treigere. Det synes vertfall jeg ikke er noen fordel.

Skjønner at man kan få"gode ideer" har hatt de i bøtter og spann selv, men som regel havner man tilbake til start.

153gr kule i 9mm er jævlig tungt, kan ikke se noen fordeler her til feltskyting.

Min erfaring med slike prosjekter er at man er litt for nær grenseland til tilfredsstillende funksjon og presisjon med slike ladninger, og en dag står man der med funkfeil og forbanner de gode ideene.

Til konkurranseskyting mener jeg man kommer best ut av det med en kulevekt som er i nærheten av standard for kaliberet, fleksibiliteten er størst da, både med hensyn til kruttype, settedybde og funksjon.

Men morrofaktoren av å få til noe sært skal man ikke underslå, men det tar lett fokus bort fra det man egentlig vil-å skyte best mulig.

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke å se "spydigheter" når en spør om hvordan testskytingen gikk og hvilken samling du oppnådde ....

 

Hersketekknikken din med å kalle meg "bedreviter" funker ikke,,, ikke på meg i alle fall. . .

 

Et lite snev av paranoia?

Vi skal ha det hyggelig og gøy her :!::!:

At du får litt refs (som alle får her) må tåles.

Link to comment
Share on other sites

Men morrofaktoren av å få til noe sært skal man ikke underslå, men det tar lett fokus bort fra det man egentlig vil-å skyte best mulig.

 

hmmm. synes nå morrofaktoren nesten er det viktigste jeg da- selv om å skyte best mulig også er morro!

 

og fozzy- triggern får vi bare la være, han hører ikke på fornuft uansett.

 

jeg synes absolutt det er positivt at du poster resultatene dine om dette, jo flere vi er som gjør noe, og dele erfaringene våre, jo tryggere er nestemann ut.

Link to comment
Share on other sites

Slettet unødvendig sitering. Kjell Olav

Takker for støtta!

 

Lada nå COL 29.3mm over 3,9 N340 (147/152 bevelbase, Lyman støpetang), med en hastighet på 980fps.

Disse gikk hull i hull(40-50mm/25 meter) med en rifle stigning på 1/10,og rekylen var veldig myk!

MEN blying var helt idiotisk! Måtte pusse etter 10-15 skudd :cry:

Her må jeg forske på legering og/eller smøring.

 

Har vondt for å tro at jeg får samme presisjon med lavere hastighet.

 

Men nå er det faktisk -5 grader, så kanskje 3,5 hadde gjort samme nytta ved + 15 grader :?:

Vi får se til sommeren.

 

Kommentarer ønskes :!:

Link to comment
Share on other sites

jeg har også dårlig erfaring med 9x19 og blykuler i 1:10 stigning.

skal ærlig innrømme at jeg ikke orker å fundere over hva som får en 9mm til å fungere med bly, hittil har jeg unngått bly og brukt belagt/mantlet fra 115 til 158grs. med dagens priser er det kanskje på tide å begynne å støpe..

Link to comment
Share on other sites

Kjære Fozzy 357.

 

Er det ikke på tide du slutter med å øse eder å galle over Triggerhappy.

 

Som mange andre her inne ønsker jeg et hyggelig Kammer med en god kammeratslig tone, ikke den drittslengingen du holder på med.

 

Har du glemt hvordan du lovpriste svarene han gav deg tidligere :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du ønsker å spille robin hood, og forsvare stakkars trigger, så bør du se hva guttungen har prestert av innlegg til mange hyggelige skyttere, før du påtar deg rollen som fredsmegler.

 

Hva den gutten har klart å fylle inn boksen min med, hadde de fleste funnet særdeles usmaklig.

 

Jeg prøver å få frem ladedata/diskusjon på et normalt, hyggelig og saklig nivå.

Jeg har fått mange hyggelige PM fra mange skyttere som setter pris på mitt arbeid.

Vi som er seriøse skyttere, bytter gjerne info om ladninger/løps lengder/riflestigning/COL og mengde/type krutt.

Dette er grunnet 2 ting: det første og viktigste er sikkerhet.

Det andre er presisjon.

 

Jeg ser frem til dine bidrag..

 

Hvis du føler at Triggerhappy er en gutt som blir mobbet av meg, må jeg nok be deg se litt tilbake på hva gutten har gulpet opp til mange andre her på forumet.

Det er desverre slike som skremmer nye folk i fra å skrive innlegg.

 

Det jo litt artig da at du som er grønnskolling her, sier at jeg driver med drittslenging, og da presterer du å starte dine få innlegg med akkurat å gjøre det samme????

 

Som jeg har nevnt utallige ganger før: Vi skal ha det lærerikt, hyggelig og tåle litt kritikk her.

Da blir "Kammeret" et sted hvor vi høster lærdom og munterhet.

 

Velkommen skal du være "hoodrobin" fra Mysen :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...