Jump to content

Hydraulisk skyteforming


Bamrud

Recommended Posts

Jeg har tatt opp igjen et aldri så lite 308x1,5" prosjekt som har tatt så alt for lang tid.

 

Ser for meg at hylsebearbeidinga vil bli så mye enklere om jeg får skyteforma hylsa jeg skal bruke før kapping og fresing/dreiing av hylsehals.

Kalibret er enkelt og greit en kort .308" Vi har jo før 7,62 kort, 7,62 lang og 30-06 long rifle, så denne lille villkatten vil fint passe inn i mangfoldet. Selve kreasjonen er gammelt nytt, men kan fint bli et godt substitutt som en fattigmanns 30BR.

Kammeret som er i denne aktuelle pipa er trang. Det er kun et ordinært 7,62x51 kammer som er kortet ned ca 12mm. Det er da lett å tenke seg at hylsehode på den kortere hylsa vil få det trangt i det gjenværende kammeret. Det fungerer med flunk nye 308win hylser uten at de kleber seg helt fast etter skyteforming, men langt fra tilfredstillende. Derfor er 22-250 hylser bedre egnet til dette prosjektet siden hylsehode på -250 hylsa er drøye 1/10 mindre i diameter enn 308'n.

 

22-250_-_308x1%2C5.jpg

22-250 hylse som er formet i en nedkortet 308win fl-die og en fullkommen 308x1,5" med 150grs kule.

 

Problemet (om en kan kalle det "problem") er at siden -250 hylsa er temmelig kòn, vil den bli endel kortere etter skyteformingen. Noe som resulterer i kortere hylsehals enn det jeg anser som akseptabelt. Det hadde vært helt konge å fått skyteforma hylsa før kapping.

For mange år siden da jeg hadde stor interesse av villkatting lekte jeg litt med tanken om å lage et "system" som skulle muligjøre hydraulisk skyteforming av hylser direkte i helpresser-dien. Dette stoppet seg selv da jeg aldri fikk behov for dette.

Nå er tida inne for å plukke frem ideen på nytt. Derfor denne tråden.

 

Jeg har forøvrig tenkt å gjøre dette enklere enn den opprinnelige tanken jeg hadde tidligere. Jeg tror det blir enklere å ha et kammer til å skyteforme hylsene i .. også ved hjelp av hydraulikk i form av en væske under høyt trykk direkte ned i hylsa.

 

Jeg er meget interessert i ei utskutt eller ødelagt 308win pipe hvor kammeret er intakt. Det er kun kammeret jeg skal benytte til dette.

Eventuelt om en velvillig sjel som er innehaver av en 308win kammerbrotsj som kan låne den bort. Det siste alternativet er vel så bra siden kammeret kan brotsjes i en aluminiumsblokk med mulighet for enkel låsing av hylsa i kammeret. :)

 

Vel da har jeg luftet noen tanker. Mer om prosjektet kommer senere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål om kalibervalg er aldri idiotisk å diskutere Chiefen. :)

Men valget ga seg selv med ei eksisterende 308win pipe som utgangspunkt, uten å kamre på nytt .

 

Gode innspill Lars_o.

Det er allerede kortet ned en helpresserdie for hylseforming. Jeg har studert den om det finnes en løsning for å montere selve hydraulikk-innretningen på toppen av den.

Egen hylseholder uten hull i midten må jo også lages.

Link to comment
Share on other sites

Litt hurtig krutt, dasspapir og bivoks eller stearin i tuppen; du har skyteformet ørti hylser før du er ferdig med hylseholderen...

 

Har et emne liggende som jeg ikke helt vet hva skal bli; egentlig var planen 7,62x39 bare for å se hva denne gjør i et skikkelig løp og med .308-kuler, men det er så mye artig en kan finne på...

Først får jeg finne en donorbørse; mini-mauseren går til skrot neste gang det trenges plass i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne se for meg å gjenge inn en stang i toppen av body-dien som passer med innvendig diameter på hylsen og går ned i hylsen, fylle hylsen med vann og så presse den på vanlig måte. Utfordringen blir kanskje å få det tett mot hylsehalsen, men det burde gå fint hvis den er stor nok slik at hylsen også blir presset mot dien. Pressingen kan da justeres med hvor langt ned i hylsen stanga går. Hylsen må da kappes delvis, slik at den går i dien, og slutt-trimmes etter forming.

 

Hmm, har skikkelig lyst på å skaffe meg dreiebenk for å kunne leke med slike prosjekter jeg også. :)

Link to comment
Share on other sites

Hornady’s Hydraulic Case-Forming Dies

Har du tittet på noen av disse ?

Ja, jeg har funnet Hydraulic Case-Forming dien fra Hornady etter litt søk på nettet. Enkelt og greit system, men det blir ikke aktuelt å kjøpe noe ferdig. Enten blir det å "mekke til noe sjæl" eller å være for uten.

 

Litt hurtig krutt, dasspapir og bivoks eller stearin i tuppen; du har skyteformet ørti hylser før du er ferdig med hylseholderen...

Jeg har skyteforma noen forskjellige kalibre med krutt og kule i en eller annen form såpass mye at jeg vil prøve noe nytt. :)
Link to comment
Share on other sites

Hva slags dier bruker du til denne saken? Nedkortet 308? Da skal jo hylsa presses ned like mye ekstra som kammeret krever, eller stopper hodet hylsa fra å presses skikkelig? Kanskje en small base die ville fungert for 1. gangs forming? Man klarer jo å presse om 30-06 til 240Wby.

 

Hydraulisk forming burde være en enkel sak å ordne. Avhengig av diene du bruker kan det være mulig å lage en plugg som går inn i toppen og tetter OK innvendig i halsen. Men en egen stasjon laget fra kammerenden på en gammel pipe er vel å foretrekke, kjenner du noen med dreiebenk skal det være en grei skuring å lage. Man må bare korte ned kammeret litt og dreie/brotsje munningsenden sylindrisk på halsdiameter.

 

Minner meg om min lille ekskursjon inn i berdan-primernes verden, da lagde jeg en hydro-punch av et gammelt luftgevær.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått sett nærmere på det utstyret jeg allerede har til hylseforming av denne lille trenullåtten.

Det vil være å tro på julenissen at noen vil tilby meg ei vrakpipe eller å låne bort en kammerbrotsj til dette. :mrgreen: . Så jeg må nok finne på noe ut av kalibreringsdien jeg har til disp. Det hadde vært bedre å fått formet hylsa i ett kammer, men skyteforming med krutt og annet søl er utelukket i dette prosjektet.

 

Jeg har som sagt kortet ned en fullsize .308win die. Justeringskruen som holder utstøterpinnen på toppen av denne dien har jeg fra før av borret opp og gjenget til M8 . Det er fordi jeg har dreid en kon bolt med gjenger M8 som fungerer som ekspander/dor ved hylsekonverteringen i samme prosjekt. Denne justeringskruen kan jeg tre nedpå halsen på 22-250 hylsa når den er i full lengde. Ser for meg om at jeg dreier en liten fas på ca 20grader innvendig i denne skruen vil den tette som en kupling mot den opprinnelige skulderen på hylsa. Innvendig av justeringskruen har jeg flere muligheter til å skru på noe på toppen som tetter innvendig i hylsehalsen.

Det blir vanskelig å illustrere hva jeg mener uten noen form for tegneprogram, så jeg legger ved et par bilder til de som kanskje forstår mine tanker rundt dette. :)

Die_og_22-250_hylse.jpgTetning_av_hylsehals_.jpg

 

Som "underdel" og mothold for hylsa kommer jeg til å enten ta en aksling som bores opp og gjenges til 7/8" , eller at jeg bruker ei lita blokk av stål som bores og gjenges til å skru dien ned i.

Bunnen på hylsa som skal "skyteformes" skal være 7mm utenfor helpresserdien for at den skal kamre i det aktuelle kamret den er beregnet for etter skyteforming. Dermed er avstanden fra enden av dien til støtbunnen i motholdet satt, og prosjektet skyter fart. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sans for konseptet, men jeg lurer på om du lager deg flere problemer enn nødvendig. Hvis et er slik at 308 nesten går, burde det være mulig å knipe inn den lille tieren på en eller annen måte. En 308 small base-die burde kunne klare dette, hvis ikke kan det hende at en eller annen sylindrisk pistol-die passer?

Link to comment
Share on other sites

Hvis et er slik at 308 nesten går, burde det være mulig å knipe inn den lille tieren på en eller annen måte.
Nope! Man får ikke klemt inn hylsehode på ei hylse. Ikke engang om fullsize dien heter "small base" . Ei small base die bumper bare skulderen litt og gir en ekstra klem rundt trykkringen og ned til og med hylsehode.

 

Det er dessuten oppe å vedtatt at det skal benyttes 22-250 hylser. Ikke blir det mer problematisk eller mer hylsejobb med det heller. Det eneste som jeg ser som en ulempe er at 250 hylsa blir en del kortere etter skyteforming på grunn av at den er mer kon i kroppen en det 308 hylsa er. Så det er derfor jeg har begynt å "sudle" litt med denne tanken om å skyteforme den før kapping - uten engang å ha børsa innenfor rekkevidde.

 

Jeg har kommet litt lenger med prosjektet i dag og fått prøvd et første spede forsøk. :) Fant en fin bit i passende lengde med 50mm sekskant som var helt perfekt som mothold. Den står støtt på alle underlag og kan settes i skrustikka om det blir nødvendig. Sekskanten passer som sagt rett i bakkene på dreibenken så den ble borret og gjenga i benken. Dybden ble tilpasset dien (+de 7 millimeterne ekstra) og er flat i bunnen.

 

På toppen av dien hadde jeg et messingarrangement som dessverre ikke helt holdt mål, men *noe* skjedde i alle fall.

Bilder sier mer enn temmelig mange ord, så det kommer noen fargefotografier etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke alltid å være sånn at en skal legge ut kun det som er perfekt. :mrgreen:

Viser derfor her mitt første forsøk som ikke ble helt som det skulle.

Jeg har altså ei messingstang som var dreid til sugetilpasning i hylsehalsen og gjenget for å passe i toppen av dien.

Røret inn til hylsa var innvendig 4,7mm og sylinderen 15mm. En tilsvarende messingdor ble tilpasset sylinderen med o-ringer og fungerte som stempel. Brukte kjølevann som hydraulikkolje.

Det som skjedde når jeg slo til med "slegga" var at messinggjengene ga seg og at det lille røret som var tilpasset hylsehalsen utvida seg slik at den ikke passer i flere hylser. :shock: Spruten sto flere meter ut fra overgang stål/messing.

 

Utstyret jeg brukte:

Fors__1.jpg

 

Men nå har det seg slik at jeg har fått tilbud om å låne en 308 brotsj. Noe jeg selvsagt slår til på. :D

Ser ikke bort fra at det vil komme flere erfaringer med hydraulisk skyteforming etterhvert i denne tråden. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
On 2/17/2012 at 10:39 PM, Chiefen.v-2 said:

Litt hurtig krutt, dasspapir og bivoks eller stearin i tuppen; du har skyteformet ørti hylser før du er ferdig med hylseholderen...

Høres ut som du har gjort dette før? Hvilke krutt og mengde vil du anbefale til skyteforming av hylser uten kule? Jeg har N350 liggende om det kan brukes? Skal prøve å lage 6,5 Creedmoor av .22-250 hylser for en kompis som ikke lader men er skeptisk til å sitte å presse de så vil heller skyteforme uten kule.

Link to comment
Share on other sites

Ja. En dose N310 var det jeg brukte. Nøyaktig ladning må jeg lete i notater etter men mener å huske 15 grains og godt stappet med papir lagde fine 458Lott hylser av 375hh hylser.

Har også skyteformet Grendel-hylser men har ikke notatene lengre. Det var garantert N310 som ble brukt der og.

 

Tror ikke ladning betyr så mye, det blir ikke noe trykk å snakke om. Har du N350 er det bare å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...