Jump to content

Presse nye hylser


spissmus

Recommended Posts

Må ihvertfall neck size dem. Tidligere har jeg alltid kjøpt jaktmacht amo, å ladet på hylsene etter dem i 6,5 x 55. Jeg skyter og jakter med 375 H&H, og der når jeg kjøper helt nye Reminton hylser, må jeg hel presse det før bruk første gang. Husker første gang jeg kjøpte nye hylser og skulle lade, så virker de godt til passet, men kulene ramlet ut etterpå når de skulle i amo boksen etter å kommet ut av ladepressen, og til lagring. Tror det er lurt å presse de før første gangs bruk ja!, og tror det aller lureste er å helpresse sånne "rå" hylser. Det er litt tungt og irriterenede å sitte der med feks 100 hylser med tennhetter i som bør helpresses, etter at halsen var litt for rom til å holde på kulene.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å kamre hver hylse da, men som det sies, det tar neppe særlig mye lengre tid å presse alle sammen.

 

Et tips: Hvorfor kjøper du ikke bare en pakke med ferdig ladet match-ammo med den hylsetypen du vil ha og skyter det i børsa di? Gjennom skytterlaget ditt koster de neppe mer enn ca 7 kroner pr skudd. Vi selger 6,5x55 Norma rekrutt til 2,50 pr skudd til våre rekrutteringsskyttere, "seniorskyttere opp til og med 20 år får kjøpe dem for 3,50. Andre skytterlag har sikkert andre variasjoner, men neppe noe som koster MER enn 7 kroner.

 

Da har du ferdig skyteformete hylser når du er ferdig med det, og kan med stor sikkerhet bare necksize videre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte kjøpe trenings ammo, men pga tid og tilgang til skytebaner i Oslo (har ikke bil) så kjøpte jeg hylser. Å presse på kveldstid etter lesing koster meg lite, som jeg skal få til neste uke.

 

Må bare få i gang litt testing av Sierra 85gr til mikkel jakta.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier bare å dra ekspander-knappen gjennom nye hylser. De skal ha riktige mål fra fabrikk bortsett fra evt. bulker og urund hals. Man må selvsagt sjekke at man ikke får en lot der kulene sitter dårlig, slik som nevnt over. Så lite bearbeiding av hylsene som mulig er en fin regel.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått mange svar men jeg skriver allikevel: Når jeg har kjøpt nye hylser (375 H&H og 300 wsm for eksempel, visste ikke at det finns noen som kjøper nye 6.5x55 hyls :P ) har jeg bare presset halsen. Bulk hyls blir gjerne ... ehh .. bulkete :oops: i halsen. Det er bare å kjøre den litt i eksmpanderdien, behøver ikke helpresse eller smøre. Det er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Presse nye hylser skal være unødvendig.

For å være sikker så prøv to ting. Kamre et par hylser. De skal gå lett inn i kammeret.

Prøv å sette en kule i hylsen med fingrene. Du skal ikke kunne sette kulen i hylsehalsen med fingrene.

Dersom hylsene består testen så er det bare å lade opp.

Unødvendig pressing reduserer levetiden på hylsene.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte 500 winchester hylser til .300 win mag, og av de er det mange som har blitt kassert pga skade på hylse hals, nesten samtlige er skjeve i halsen og det er stor variasjon på vekten og volumet i hylsa.

 

Da tror jeg du har vært veldig uheldig. Jeg har enda ikke måtte kassert noen av hylsene på grunn av skjevhet eller andre skader. De som har bulk i hals / ujevn, de kjøres kjapt igjennom pressa og er like fin som de andre.

Link to comment
Share on other sites

mulig, men jeg sorterer hylsene etter vekt så de blir så jevne som mulig. skjevheten i halsen fikses i fresen og hette lomma freses også. tok alle hylsene. lyman hettelomme fresen ble festa til Hilti'en og fresen har en 3-way cutter :wink:

ett par av hylsene kan vel tenke meg at ca 3-5 av hylsene har hatt sprekk nedover langs halsen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper også kun Winchester hylser til mine tre riflekaliber..har heller aldri måtte presse di ved førstegangs lading.

Er forresten meget fornøyd med Winchester hylsene, som jeg til min 30-06 (som jeg bruker mest) har ladet 7 ganger nå uten antydning til sprekker eller andre skader =) ..men har selfølgelig trimmet dem et par ganger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...