Jump to content

strømming mot sau.


Tikka92

Recommended Posts

Er ikke sikker på om det er min. alder før man strømmer. Hvilken hund er det?

Jeg har ventet med min, grunnet ønske om at hun skal ha noen loser først og ikke bli klauvilt skremt....

Men hun er livredd sau etter å stukket snuten i stømgjerdet noen ganger........

Blir 2 år i februar og vil strømme til sommeren.

Jeg ville kontaktet lokal jeger forening, om de ikke har så er det sikkert i fyleslaget.

Link to comment
Share on other sites

Eg klarar ikkje å sjå at ''ulldottane'' er plagsomme, kvart lam som vokser til, er jo fleire kjempegode middager :D Og det går jo ut over deg sjøl viss du ikkje er villig til å strømmer hunden, sia det kreves sauerenhetsbevis for å få lov å jakte i enkelte områder!

Link to comment
Share on other sites

Du bør holde hunden borte fra sau til dere har gjennomført aversjonsdressur.

 

For sikkerhets skyld anbefales det å vente til hunden har passert året, men det er ingen krav.

 

"Uttalelser som at når hunden er gammel nok til å jage, så er den gammel nok til å strømmes", bør du overse.

De fleste med litt erfaring, vet at enkelte hunder kan bli noe spesielle i forbindelse med sine to første pubertetsperioder, spesielt den perioden som inntreffer ved 8-10 måneders alder.....

 

Om uhellet er ute, og dere får behov for å strømme før 1 års alder, så ta kontakt med en seriøs dressør.

Denne vil ta forbehold om å se hunden og dens mentale tilstand før det avgjøres om hunden blir ansett som moden for aversjonsdressur.

Det kan også tenkes at instruktøren vurderer hunden slik at den gjennomgår aversjondressuren, men at den ikke får beviset, eller får et tidsbegrenset bevis, om instruktøren anser at hunden er i en fase hvor det kan forventes snarlige endringer i dens modenhet.

Link to comment
Share on other sites

De fleste (jeg sier ikke alle) som driver avresjonsdressur mot sau/rein setter en nedre grense på 9 mnd. Da er de over valpestadiet og er som juniorer å regne.

Vi har strømmet våre jamthunder mot å jage sau...og det gikk helt fint med den eldste inntil i sommer. Den var testet og godkjent i 4 år. Har aldri jaget sau etter strømming...inntil under jakta i høst! Uten elg i området og med jamtvenninnen som sto å losa på sau (også strømmet og godkjent) så gikk det galt, og jaktinstinktet våknet. Sammen ble de kaos! Vår hund skal strømmes igjen til sommer`n, men kan aldri mer slippes om det er sau i området. Så man kan aldri stole 100% på hunden til tross for bevis.

Link to comment
Share on other sites

Hele opplegget med aversjonsdressur av hund på sau, er laget så NJFF, kan tjene enda noen kroner! Bare tull hele greia!

 

Jeg har hatt 2 NEG og 5 Jamter, som alle har vært sauerene i innhegning, men som jager sau ved første anledninge utenfor gjerdet! Nå har ikke alle revet sau, men 1 NEG og 2 jamter har revet sau, og begge har vært "sauerene"!

 

Eneste instruktørene og lokalforeningene i NJFF som har utbytte av dette. Ingen hunder, selv om dem er strømmet aldri så mye, er sauerene! Mine jager hvertfall sau, så fort dem er utenfor hegnet! Inne i hegnet, så står dem ved siden av meg og ser på sauen...

 

Jeg jakter noen ganger i offentlig regi, og er derfro avhengig av bevis på mine! Ellers hadde jeg aldri i verden kasta bort penger på dette!

Link to comment
Share on other sites

Strøm funker etter min erfaring. Har funket på de fuglehundene vi har hatt. Tok re-strømming i sommer på min vorsteh tispe, da de krevde der jeg jakter, og er flere år sida hun var sist. Og hun reagerte ikke. Det kryr av sau rundt jaktkoia også, og hun har ikke mye lyst å springe etter dem. Så min erfaring er at det funker.

Link to comment
Share on other sites

Hele opplegget med aversjonsdressur av hund på sau, er laget så NJFF, kan tjene enda noen kroner! Bare tull hele greia!

 

 

Jeg jakter noen ganger i offentlig regi, og er derfro avhengig av bevis på mine! Ellers hadde jeg aldri i verden kasta bort penger på dette!

 

Bruk av strøm, til dressur av hund er furbudt iflg Norsk lov , men mattilsynet har gitt NJFF dispans til å drive med aversjons dresur. Så at det er laget for å tjene penger blir litt feil fremstilling.

 

Verdien av et slik bevis, ligger hos de fleste kun mtp å få tilatelse til å jakte.

Verdien er der i teorien, men ikke i praksis.

 

Dvs, for å få jakte enkelte plasser, MÅ du ha beviset. Har du beviset, har du lov å jakte, men det er ikke ensbetydende med at hunden din ikke tar sau. Men da har du ivertfall fått tillgang på jakta. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har selv 2 hunder, og eldste mann ble strømmet i vår. Instruktøren som har holdt på i en mannsalder sa at hvist hunden var moden til å jage så var han moden til å strømmes, tenker det skulle stemme bra. Min kar var da 9 månder, og holder seg veldig langt unna sau i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Hele opplegget med aversjonsdressur av hund på sau, er laget så NJFF, kan tjene enda noen kroner! Bare tull hele greia!

 

Jeg har hatt 2 NEG og 5 Jamter, som alle har vært sauerene i innhegning, men som jager sau ved første anledninge utenfor gjerdet! Nå har ikke alle revet sau, men 1 NEG og 2 jamter har revet sau, og begge har vært "sauerene"!

 

Eneste instruktørene og lokalforeningene i NJFF som har utbytte av dette. Ingen hunder, selv om dem er strømmet aldri så mye, er sauerene! Mine jager hvertfall sau, så fort dem er utenfor hegnet! Inne i hegnet, så står dem ved siden av meg og ser på sauen...

 

Jeg jakter noen ganger i offentlig regi, og er derfro avhengig av bevis på mine! Ellers hadde jeg aldri i verden kasta bort penger på dette!

 

Så når ting ikke funker for DEG, er alt bare tull :?::roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jo selvfølgelig strømme han ettersom han blir gående my løs i skog og fjell. Selv om jeg egentlig ikke liker at hunden har det ubehagelig... Liker det ikke, men man SKAL strømme den. Huske da onkel hadde bjeffahalsbånd på engelsksettern sin. Stakkar fikk en støkk og ga aldri lyd fra seg deretter... Sa ikke fra om noe i etterkant. Er redd for at strømminga også kanskje kan ha en negativ bivirkning på hunden. Ivertfall om den strømmes for ung.

Link to comment
Share on other sites

Har ei Beagletispe, som jeg jeg tok med til strømming i sommer. Den var da 16 mnd gammel. Det var litt stri bust og høy haleføring først. Da fikk hu ei lita karamell. Etter fjorten dager var vi tilbake, og hu vill ha meg og instruktør mellom seg og sauene,så da fikk hu bevis. Flere ganger i høst var hu i kontakt med sau under harajakt, og hu tok tydelige omveier for å slippe unna di :lol: . Må sjekke til sommeren igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hele opplegget med aversjonsdressur av hund på sau, er laget så NJFF, kan tjene enda noen kroner! Bare tull hele greia!

 

Jeg har hatt 2 NEG og 5 Jamter, som alle har vært sauerene i innhegning, men som jager sau ved første anledninge utenfor gjerdet! Nå har ikke alle revet sau, men 1 NEG og 2 jamter har revet sau, og begge har vært "sauerene"!

 

Eneste instruktørene og lokalforeningene i NJFF som har utbytte av dette. Ingen hunder, selv om dem er strømmet aldri så mye, er sauerene! Mine jager hvertfall sau, så fort dem er utenfor hegnet! Inne i hegnet, så står dem ved siden av meg og ser på sauen...

 

Jeg jakter noen ganger i offentlig regi, og er derfro avhengig av bevis på mine! Ellers hadde jeg aldri i verden kasta bort penger på dette!

 

Så når ting ikke funker for DEG, er alt bare tull :?::roll:

 

 

 

Nei, men da man har prøvd 7 forskjellige hunder på dette, så har man vel en viss erfaring, og derfor kan man kanskje uttale seg om sine meninger?? Selv i kammerherrenes moralske høyborg.... femismiletegn, femismiletegn, femismiletegn......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...