Jump to content

Skjevt borret montasjehull Sauer 200 str


Lars_o

Recommended Posts

Skal montere kikkert på Saueren, og ved prøvemontering av skinna så viser det seg at hullene foran på kassa er boret skjevt. Er eneste måten å få fikset dette på å bore opp til 8-40-skruer, eller er det andre triks som er bedre? Hullene som er der er 6-48.

Link to comment
Share on other sites

Er nok en gammel rifle, kjøpte den i -97. Har bare brukt den til DFS-skyting så langt, så har aldri hatt kikkert på den. Hadde regnet med at Sauer hadde boret hull riktig, men tydeligvis ikke. Remingtonen min hadde rette hull, Zastavaen hadde skjeve, men der gikk det fint å shimse opp litt for å få skinna rett. Men her ser det kinkig ut å shimse, spesielt siden skinna er 20 MOA. Det jeg kanskje tenkte var at det går å frese anleggsflaten til bolthodet i skinna litt, samt å utvide hullene i skinna, slik at man får den rett, men dette er antageligvis vanskeligere å få riktig tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også det problemet på en remington den ble borret å gjenget på nytt,vet ikke helt med shimsing og slikt ,blir sikkert greit nok men er nok det beste å borre å gjenge,da blir det iallefall best,å det vet vi vell alle som skyter litt montasjer å ringer,baser,skinner er jo viktig står rett.Er jo ikke store jobben å gjøre det riktig,lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Fordi dimensjonene på disse håpløse standardskruene til kikkertmontasjer er noe rare. 8-40 krever et hull på 0,1405 tommer, som tilsvarer 3,5687 mm. Siden gjengene er rimelig fine på disse, er jeg usikker på om en fres i 3,5 mm blir for trangt og medfører større fare for å knekke gjengetappen etterpå, og 3,6 er verre å få tak i, samt at det muligens blir i største laget igjen. Uansett har jeg bor i gjengesettet i riktig størrelse, derfor tenkte jeg å bore. Men mulig dimensjonen på boringen ikke er så kritisk?

Link to comment
Share on other sites

Etter litt mer tenking og grubling og dagslys for å se nøyere på hullene, så tror jeg det skal holde å utvide hullene i skinna litegrann sideveis, samt å frese anleggsflaten for skruen en anelse. Skjevheten er så liten at det ser ut til å være vanskelig å få rettet de opp uten å plugge hullene med sveis eller lignende først. Ved oppboring til 8-40 så vil de nye gjengene komme på samme sted som de eksisterende på ene siden, og det blir også så som så. Skinna er også mye lettere å modifisere, da den er alu, dessuten er konsekvensen av maskinistfeil mye mindre der. :) Kommer tilbake med resultat når jeg har fått montert den.

Link to comment
Share on other sites

... og dagslys og måleverktøy avslørte nå at det ser ikke ut til at kassa er noe galt med. Hullene i skinna er ikke sentrert, derfor gikk ikke skruene nedi. Skyvelær er kjekt å ha, må bare bruke det også... Amatøren av en trådstarter lenge leve. :roll:

Link to comment
Share on other sites

@OIH:

 

Du skulle bare visst hvor sant det der er akkurat nå. :roll:

 

Akkurat ferdig med å bore og gjenge, og det gikk jo som smurt. Testet på en jernbit for å finne riktig borstørrelse til gjengetappen, siden settet fra Brownells er helt på bærtur i merkingen sin med borstørrelse til respektive gjengetapp. Når det var testet og fungerte, så merket jeg opp, og målte ut til senter på toppen av kassa. Testet igjen med skinna, og alt i orden. Boret og sjekket, flott og fint. Så kommer tabben, jeg dobbeltsjekket kun sideveis på det bakerste hullet, og glemte å ta en ekstrasjekk med skinna på. Viser seg at jeg har laget det bakerste hullet 0,5 mm for langt frem, så må utvide hullet i skinna tilsvarende.

 

Men utover det er jeg fornøyd. Hullene er gjenget og avgradet, og skruene går fint nedi. Eneste som mangler da utover å modde bakerste hullet på skinna ørlite, er å kappe skruene til riktig lengde.

 

normal_Skinnemontasje_0001.JPG

Kassa spent fast

 

normal_Skinnemontasje_0002.JPG

Hullene boret

 

normal_Skinnemontasje_0003.JPG

Andre hullet gjenget

 

normal_Skinnemontasje_0004.JPG

Skinna montert, unntatt bakerste skruen.

Link to comment
Share on other sites

For å fullføre tråden, så er skinna montert og kikkert påsatt i kveld. Bakerste hullet i skinna måtte utvides 0,5 mm, men det var ikke mer enn at fordypningen til skruehodet var stort nok, så slapp å frese ut det. Skruer kappet og skinna står forhåpentligvis så fast som den kan bli uten å lime den.

 

Har da også montert nytt løp med brems, så nå er det bare en tofot unna skyteklar langholdsrigg.

 

normal_Skinnemontasje_0005.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...