Jump to content

Fiocchi og andre billige patroner - omlading av disse?


ko-stens

Recommended Posts

Mange kjøper rimelig ammunisjon og har kanskje lyst å lade litt på si. Da er det jo kjekt å kunne ta vare på hylsene etter skyting, men er det noen av de som ikke bør lades om? Mener å ha hørt om en som har stålhylse (Barnaul ?), og denne går vel ikke.

 

Hvilke merker (ferdigpatroner - for løse hylser man får kjøpt vil jeg anta egner seg for omlading!) er greie å bruke og ikke så bra?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har ladet opp 25 skudd med Fiocchihylser nå, men jeg syntes de var noe myke i toppen. Måtte kaste to av de. Hadde nok ikke gradert hylsene bra nok innvendig, så kulene tok i kanten. Den ene hylsa ble klemt ned (lignet litt på Weatherbyhylse!), og den andre fikk klemt ned en flik av kula.

 

I tillegg var det veldig trange tennhettelommer. Bare så vidt jeg fikk presset i tennhetter i noen av dem.

 

En annen pussig ting var at hylsene var så korte. Selv etter første skudd var de ikke mer enn knapt 44,7 mm. Noen var til og med ned på 44,6x mm. Maks trimmelengde er 44,7 mm har jeg lest. Trengte ikke trimme dem akkurat!

 

Få se hvordan de er etter skudd nr 2 nå, om det er noe å samle på!

 

Ladningen ble for øvrig 30 grs Berger og 20 grs N-110. Tennhettene er Winchester SR. COL 57 mm. Skulle gi en fart på ca 1180 m/s i 61 cm løp i følge QL. Greit trykk og, under "gulmerkinga".

Link to comment
Share on other sites

Har lada masse på Fiocchi hylser, spesielt i 9mm og 45 acp, kjempebra hylser spør du meg.

Jeg har også lada endel til 223, da har jeg opplevd at nesten alle hylsene er for lange etter første gangs skyting, opplever også at disse hylsene har lite volum i fohold til f.eks Norma.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvilke fabrikkrull gir gode hylser til lading da? Trenger ikke være billigste sort, men noen lunne høflig pris er jo å foretrekke. Noe som havner omtrent i samme prisleiet som om man kjøpte hylse, kule, krutt og hette :)

 

Edit: Litt defust kansje, men av de mest brukte riflekalibre f.eks. .223 - 6,5 - .308 - 30-06 pluss de jeg garantert glemte i farten...

Link to comment
Share on other sites

på revolver har jeg ladet 44mag med stort hell, maxladninger med tunge kuler og av 100 fiocchi hadde jeg 2 hylser som sprakk...og da var det ladet 12 ganger pr hylse. Vil nå bare si jeg er fornøyd med Fiocchi da de funker uten mange feil. De eneste jeg synes har kort levetid, er forniklede hylser som lett sprekker ved noen omladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvilke fabrikkrull gir gode hylser til lading da? Trenger ikke være billigste sort, men noen lunne høflig pris er jo å foretrekke. Noe som havner omtrent i samme prisleiet som om man kjøpte hylse, kule, krutt og hette :)

 

-Hehe, hvis du finner ferdigrulla ammo til samme pris som hjemmelada, så har du definitivt funnet billigste sort. T.o.m barnaul koster minst like mye som hjemmelada.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kaster meg på i denne tråden jeg og lurer på om geco hylser er noe og samle på til lading. Har kjøpt et par esker i 9,3x62 og presisjonen med denne 255 grns kula var i mitt våpen veldig bra. Men hva med hylsene, er de brukende til omlading?

Link to comment
Share on other sites

Kort og godt, ja. Geco lager jo gode saker. Hadde uansett ladet det meste man har mye av, selv om de kanskje ikke tåler like mange omladinger som lapua, så er det jo uendelig mye bedre enn å kaste dem... I 9,3x62 har det vel ikke så mye å si om den samler 7mm eller 12mm heller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var innom Jaktdepotet i dag og kjøpte 1000 stk 7,62x39 (Kalashnikov). Jeg har en 308 Win som jeg har modifisert med et kammerinnlegg for å skyte 7,62x39. Prisen var 2,49 pr skudd. Det er lakkerte stålhysler og Berdan-hetter, og jeg har ikke tenkt å lade om dette, jeg forestiller meg faktisk at man ikke kan lade 308 selv rimeligere enn dette. Kulediameter på Kalashnikov skal være .311 tommer = ca 7,9 mm, mot 7,82 mm for 308, men jeg målte noen av de jeg kjøpte og fikk 7,85 mm med et elektronisk skyvelære. Tror ikke det skal gi store problemer, men jeg skal teste disse på banen til tirsdag, så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg var og testet, hadde nytt rødpunktsikte også, så det tok litt tid før jeg kom inn på skiva og fikk skrudd meg inn. De tre siste skuddene på 100 meteren var en 9'er og to blinker, så Barnaul-patronene holder mål til mitt formål, som rett og slett er mengdetrening :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...