Jump to content

Hvordan ser ei "moro børse" ut?


jaktdalen

Recommended Posts

Har det berømte klippet av en hund som gjeter elgen i beina på fører:

" target="_blank

 

Litt feil tittel på klippet men hva slags børse skal man bruke til slik skyting. Blir jo automatisk litt action og moro i en slik situasjon. Bruker derfor navnet "moro børse"

 

Har følgende behov:

- Nok stoppkraft men ikke for mye rekyl?

- Raskt andre skudd (tredje?), dobbeltløp, auto,rett trekker, pumpe eller vanlig bolt?

- Kort (e) løp for rask "sving" ?

- Åpne sikter, rødpunkt eller kikkert?

- Lyddemper for å spare hørsel på hund og fører?

- Lett vekt , kan bli mye løping etter elgen?

- Stokk og siktemidler tilpasset rask skyting-

 

Glemt noe?

 

Forslag til hvordan "morobørsa" ser ut?

 

Paal Dalen

Link to comment
Share on other sites

Marlin 45-70 (ymse typer) en kandidat? Litt kinkig med lyddemper men ellers skal jo den oppfylle kravene dine?

 

Neida.. går så fint atte.. min er riktignok en 30-30win, men enda enklere med kortere magasinrør.

Om jeg skal gi en definisjon av morrobørse, så vil det være at den ikke er praktisk eller "taktisk", ett ulogisk valg om du vil. Således er ikke forslaget ditt veldig skivebom;)

 

..for ordens skyld, den til venstre faller da ikke inn under kategorien "morrobørse". Den er i mine øyne omtrent like spennende som ett kneipbrød.

 

normal_20110918-IMG_0072_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

@MorganKane: Joda, det går, men estetikken, mann, estetikken :crazy:

For meg blir det feil med demper på en lever-action (forsåvidt med rustfritt stål også) 8)

Men, for all del, det er min personlige mening.

Og en LA i .45-70 er et supert valg til trådstarters bruksfelt, gjerne med et ghost ring sikte.

Link to comment
Share on other sites

du får bøylerifler i 308win, er vel Browning som har en slik variant med boksmagasin. men du får og "ekte" bøylerifler, feks winchester mod 94 i kaliber som 307win, dette er da en 308win med litt krave på så utdrageren får skikkelig tak... har selv 356win som er bøylerifle varianten av 358win

Link to comment
Share on other sites

HighPower;

Da har vi ulik smak, og helt ok er det:)

..for meg er det nettopp estetikken som er så bra med den børsa. På andre området svikter den jo fornuften.

Demperen kan jeg si meg enig i at ikke passer rent estetisk. Kikkerten ville vært fandens verk i "sølv", men kommer unna som "gun metal grey". Når de gjelder stainless steel, så synes jeg små leveraction rifler tåler å være jålete. Noen synes jo t.o.m de er fine som gullfarget.. hvilken annen rifle type kan komme unna med det? Tenker meg om, så er det vel noe feminint over en liten leveraction;)

Har Winchester 94 også, i veldig sliten brukspatina.. den scorer tilsvarende høyt på estetikk skalaen og enda litt lavere når det gjelder fornuft.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da har vi ulik smak, og helt ok er det:)
My point exactly :wink:

Ut fra beskrivelsen din tror jeg jeg liker Winchesteren din bedre - heller blankslitt patina enn rustfritt stål, men igjen er det et spørsmål om smak. Og jeg er 110% enig når det gjelder finishen på kikkerten.

Blaser ser jo grei ut men hvorfor 9,3? Er ikke dette overkill. Har aldri sett at 308W ikke funker bra nok?

Mitt valg var 9,3x62 og egentlig bare tatt med som en beskrivelse av riflen på bildet. .308 gjør jobben. 8x57IS er også et godt alternativ. Eller 9,3x57.

Burde forreesten også tatt med i beskrivelsen at slik den er rigget på bildet (to moduler i demperen) er totallengden 100,5cm.

men du får og "ekte" bøylerifler, feks winchester mod 94 i kaliber som 307win, dette er da en 308win med litt krave på så utdrageren får skikkelig tak
.307 er vel utgått. Den var forøvrig også kun ladet med flatnesede kuler fra fabrikk pga. rørmagasin.

Men der finnes noen lever-action varianter med boksmagasin. Browning BLR har vært nevnt, Winchester 1895 (som produseres nye av Browning bl.a. i .30-06), Savage 99 og Sako Finnwolf er de jeg kommer på i farten.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en Steyr Scout i 308W med en Sonic 45 demper på til all jakt på elg med hund.

Bruker Barnes TSX 150gr (--) ladet til ca 830m/s

 

Lett og morsom børse og er blitt helt avhengig av siktemidler langt fram med god utsikt på siden av dem enten det er kikkert eller rødpunkt. Har en Leupold 2,5x fast med lang øyeavstand.

 

Hadde en Compact point men ble litt plaget med å finne rødt punkt når det gikk fort. Litt problemer i regn o.l også. Fikk det ikke helt til å funke.

 

Vurderer en Eotech XPS 2 , noen som har prøvd?

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Jaktdiopter funker som bare det. Det geniale er du kan ha demper på samtidig. Vet ikke om noen andre børse der det går an? Det eneste problemet for meg er når det begynner å bli dårlig lys og litt avstand. Kan være vanskeligå skille detaljer fra hverandre. Har derfor vurdert å prøve en Eotech.

 

Ingen med erfaring fra Eotech?

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...