Jump to content

Sierra MK cal .30, 168 gr til langhold.


Baldrick

Recommended Posts

Er ikke tommelfingerrregelen å gå for den med best BC selv om den går tregere? Har du gitt kula handler det bare om å få en presis ladning med mest mulig hastighet...

Ikke nødvendigvis. Her må "hvor mye lavere hastighet" vurderes opp mot "hvor mye lavere BC"

155grs match kuler har marginalt dårligere BC, eller bedre BC enn 168grs sierra MK. Det kombinert med at man kan få "ganske mye mer hastighet" med en 155 grs kontra en 168 grs kule gjør at 155 grs kulene blir et bedre valg til lange hold enn 168 grs kula.

kal 30 168 grs sierra MK funker ikke veldig bra til hold på 1000m feks. Men det gjør feks 155 grs sierra palma match/lapua scenarkuler ;)

Link to comment
Share on other sites

Vær obs på at Sierra MK 155gr (2156), ny form med bedre BC enn den gamle (2155), kan være vrien å få presisjon med. Kula er laget for å ha lite eller ingen friflukt, og det er vanskelig å få til i et standard kammer. Ergo ikke kjøp 1000 stk før du har prøvd den. I standard kammer ville jeg heller brukt 170gr Lockbase, 175gr MK eller 150gr Lockbase i den rekkefølgen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at det er 168 gr sierra som ikke duger pålanghold, den blir ustabil på 6-700 m. Husker jeg det rett så er det fordi den har en annen vinkel på boat tail, Ikke 7 grader. Det finnes sikker data om dette på nettet et sted for dem som gidder å sjekke om jeg husker rett.

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens, takk for gode innspill.

Hvilket betyr at mine 168-grainere ikke blir brukt til lengre hold enn 500m. Fikk kulene billig, så det er ikke den største krisen. :)

155gr Lapua Scenar er tydeligvis tingen, så det frister til å prøve ut!

 

Men hvordan har det seg at den tyngre 175gr SMK fant veien til M118LR? Annen boattail igjen da kanskje?

Og det er vel ikke de snilleste ladningene heller på den type patroner?

Link to comment
Share on other sites

Har testa ganske mye med 155 gn Scenar og opplever a kula liker lite friflukt.

Kan kanskje variere fra våpen til våpen, så prøv deg fram.

Ellers godt fornøyd med presisjonen, det er skytteren som er begrensningen

 

175 Smk regner jeg med ble valgt fordi tyngste kule for kaliberet gir minst vindavdrift.

Vindbedømmelse og korreksjon er den største variabelen på lengre hold

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan har det seg at den tyngre 175gr SMK fant veien til M118LR? Annen boattail igjen da kanskje?

Og det er vel ikke de snilleste ladningene heller på den type patroner?

Kan og være fordi den gamle M118 hadde 173grs FMJBT kule, å at forskjellen mellom M118 og M118LR da stortsett er kula.

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at SMK 175gr er en like god langholdskule som f.eks. 155grs SMK HPBT eller Lapua Scenar?

Hvis ja, er det ikke da på generelt grunnlag en ulempe med lettere kule (155gr), høyere utgangshastighet og dertil større pipeslitasje?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det farta som gir pipeslitasje da? Ville heller tenkt at store mengder saktebrennende krutt sliter på kammer og pipe. I så måte er vel tunge kuler like ille... så fremt man ikke lader lette kuler med saktebrennende krutt, og trenger mye av det for å få opp trykket... Men jeg må innrømme at jeg ikke vet. Ikke i det hele tatt faktisk. Så hva er vel det riktige svaret mon tro?

Link to comment
Share on other sites

Du har ca samme BC på 155 grs scenar og den nye 155 grs palma match til sierra som man har på 175 grs sierra MK. Når man da i tillegg vet at 155grs kuler får betydelig høyere utgangshastighet enn 175 grs kuler så vil vel 155 grs kulene ikke komme no særlig dårligere ut iallefall...

Link to comment
Share on other sites

Til 1000y skytingen over dammen som må gjøres med 308 virker det som det er nesten likefordelt 175grs/155grs kuler.

 

De fleste 155 grs kulene har omtrent den samme balistikken. Lapua, Sierra, Hornady, Nosler og customkuler fra Berger, JLD, GTB osv er alle representert. Over dammen er nok fortsatt Sierra den største aktøren i markedet.

 

Her hjemme er Lapua nok størst spesielt tidligere da svært optimistiske BC tall tilsa at dette var kula man prøvde først. Etter at de fikk seg en doppler og kunne mål BC ble 155 Scenar brått på nivå med alle de andre og da er det vanskelig å forsvare en pris som er 15-30% over de tøffeste konkurrentene.

 

155 grs kulene er som VLD kuler generelt mer kilne på ladning og ikke minst settedybde sammenlignet med sine "normale" kulebrødre. Det skal ofte en hel del mer fikling til å få disse til å gå like godt. 167/168grs kuler er generelt svært enkle å få god presisjon med i .30 kaliber. 41-44 grs med krutt i brennhastighet midt på treet som Norma 202/203,Rhino 14/15, Vithavouri 140/150/N540 i 308 er ofte nesten det eneste en trenger prøve om en vil ha suveren presisjon på normale avstander.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det virker jo som at 168grs ramler litt mellom to stoler på hold utover 5-600m.

Har også en del 150 grs SMK og Lapua 180grs fabrikkpatroner.

Jeg er fortsatt i startfasen med langholdsskyting (og hjemmelading forsåvidt), så jeg ser frem til å gjøre egne erfaringer med komponentkombinasjoner, ballistikktabeller, lese av vind ++++.

Det er vel forsåvidt dyre papphull man ender opp med, men verdi kan jo måles på så mange måter... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Min erfaring med 155 scenar etter 6k+ skudd er at den trives best med 0 friflukt. Jeg lader den med 0,1mm friflukt som et kompromiss for sikker reptering. I mange kammer vil man få så lite kulehold at det er fort å få skjeve patroner. Jeg har et løp som er ganske nytt så OAL på 72,8 gir 0,1mm friflukt og ok kulehold. Med OAL på over 74,5mm så velger jeg heller godt kulehold fremfor 0 friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...