Jump to content

Beste tofot til sittende skyting


Del

Recommended Posts

Hei,

har lett litt rundt omkring, og lest en del her på forumet. Jeg har ikke helt funnet frem til hvilken tofot som er best til sittende skyting som f.eks. lokkjakt etter rev, tofoten bør være fastmontert, ha mulighet til litt tilt og rotasjon. Sånn sett burde jo Stoney Point være perfekt, men disse tåler visst lite/ingenting (finnes jo reservedel). Ellers blir de anbefalt.

 

Har dere noen andre forslag, som dere har erfart at fungerer bra og tåler mer enn overnevnte?

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd snipepod og stoney point og er ikke i tvil,stoney point er min vinner så langt. Ser også at mange ikke er fornøyd,kan det ha noe med brukerne å gjøre ? Det er så vidt jeg vet en fordel å ungå rå makt ved bøying og vridnig i minus 20 da det er gummi i leddet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har skrekkelig lyst å bestille meg en selv, men det får da være grenser på hvor mye som er kjekt å ha til et par gangers bruk i året! :lol:

 

Meeen, det kan jo hende den er med litt oftere i sekken om jeg investerer i en. Blir uansett ikke på en stund, da jeg neppe rekker å få tak i en til neste torsdag da jeg reiser på jakt fredagen, og faktisk kunne hatt bruk for en slik.

 

Det kjekke er at den så enkelt kan tas av børsa og den lave vekten.

 

Litt om bruken her: http://www.storfangst.no/index.php?nr=90&idkategori=88&id=140&case=4

 

Her står det forresten og: NB! Ikke bryt og bend for mye på denne gummiovergangen til og begynne med når tofoten er ny, ta det gradvis slik at du mykner opp gummien så den ikke sprekker. Den er ikke beregnet på at man skal bøye den urimelig mye, men er ment som en liten ekstra fleksibilitet.

 

Bare så det er sagt. Dette er IKKE ment som reklame, for jeg har ingen forbindelse med forretningen, kjenner ingen av folka der, og det er ikke engang sikkert om jeg kjøper der, om jeg kjøper slikt utstyr. Om noen mener motsatt, vær så snill å rapportere det, slik at moderatorkorpset kan vurdere om slik kan vurderes som reklame! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøpte Stoney Point sin tofot for en tid tilbake. Likte hurtigkoblinga, men et par andre ting er ikke noe å skryte av etter min mening. Spesielt "studen" til reimfestet har så små og få gjenger at jeg ikke tør å bære rifla i reim med denne. Kan selvsagt løses ved å montere ekstra stud til reimfeste.

 

Gummien i skrevet (Yen) er av høyst variabel kinakvalitet. Den første jeg kjøpte måtte jeg levere tilbake da gummien var steinhard. Å jobbe hard "kullgummi" permanent fleksibel har jeg liten tro på. Jeg fikk lete gjennom flere tofoter før jeg fant en som var akseptabelt fleksibel og den var ennå mer enn stiv nok.

 

Tanken bak produktet er forsåvidt grei nok, men gjennomføringen holder etter min mening ikke mål.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Stoney point i 2 sesonger. Måten jeg jakter på er smygjakt fra post til post, og jeg går med "tofoten" hengende i beltet (veier jo omtrent ingenting). Svært lett å bare sette seg ned og klikke den på, og med trening så går det relativt kjapt og stille. Rev jeg har skutt disse sesongene har alle vært ved at jeg har oppdaget rev ved smygjakt mot post, bare satte meg ned, klikka foten på plass og pang. Men jeg bruker den ikke som en vanlig tofot, dvs jeg er ganske var mot å legge press på koblingen og det fører til en del mer jobbing med stilling noen ganger. Så det er ikke den Perfekte Løsningen, men for mitt bruk så funker den svært bra. Kan vel kanskje si jeg bruker den som en slags skytestokk med en svak klikklås.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har både Harris og Stoney Point, men blir ikke helt fortrolig med dem. Valget er derfor blitt noe så enkelt som to pinner skrudd sammen. Mer fleksibel enn den kan det vanskelig bli. Laget den såpass lang (ovenfor sammenskruingen) at jeg kan bruke den litt som kjepp ellers også. Har for øvrig aldri ergra meg over at den er blitt liggende igjen en eller annen plass heller, bare skrudd sammen en ny 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...