Jump to content

Schmidt & Bender i skumring ?


husquerna nitro

Recommended Posts

Guest loudenboomer

Jeg mener zeiss victory er best - har hatt 2 schmidt & bendere ( en pm og en classic) og dem når ikke opp til min 3-12*56 zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke uttale meg om swaro, men har erfaringer med s&b og zeiss. Zeiss victory 3-12x56 er de s&b jeg har sett i overlegen på alle måter, særlig i skumring. Antar at swaro scorer likedan etter hva jeg har hørt og det lille jeg har sett av de.

Link to comment
Share on other sites

I følge mine observasjoner er gamle S&B(nå Klassik) bedre enn Zenith! Mange andre påstår også dette..

Min gamle 3-12x50 S&B er på høyde med min Zeiss Victory 2,5-10x50 i skumring, syns jeg..

Men, er enig i at det er vanskelig å overgå Victory. Syns ikke nye Svarowski klarer det..

 

M

Link to comment
Share on other sites

Har ein gammel s&b 1,5-6x42, fungerar egentleg utruleg bra i måneskinn, men i skumring blir det for mørkt.

Kan anbefale swarovski z4i.

uansett bør du ha eit sikte med opplyst retikkel!

Går an å kaupe swarovski habicht pf 8x56 L som er mykje rimelegare i pris, men er kun meint for skumringsjakt, denne kan vere noko betre en dei beste kikkertane som har variabel forstørring (eks:z4i og Vicktory) fordi ein slepp at lyset brytast imot fleire linser, som vil stjele litt av lyset

.thumb_500_500_Zielfernrohre_PF_8x56_PF_8x56_L%5B58%5D.jpg

swarovski habicht pf 8x56 L har fast forstørring på 8x og er ein rein skumringskikkert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener zeiss victory er best - har hatt 2 schmidt & bendere ( en pm og en classic) og dem når ikke opp til min 3-12*56 zeiss.

 

Tja... Har både Zeiss Victory 3-12x56 m/ lys retikkel 69 og SB Zenith 2,5-10x56 m/lys FD7.

Ikke godt å si hvilken som er best i mørket. Begge er utrolig gode

 

Det som er sikkert er at jeg foretrekker lysbryteren på SB. Med 11 styrker i tydelige knepp er den rask og enkel i bruk, samt at den ikke slår seg av i tide og utide. Er tilbøyelig til å påstå at lysbryteren på Zeiss er ubrukelig pga at man må skru seg "ihjel" samt at den er for lett å slå av ufrivillig.

Link to comment
Share on other sites

Er tilbøyelig til å påstå at lysbryteren på Zeiss er ubrukelig pga at man må skru seg "ihjel" samt at den er for lett å slå av ufrivillig.

:shock: Hvordan får du til dette da? De aller, aller fleste vil ha trinnløs regulering ift knepp til lyset. Skru seg ihjel? Eller slå seg av ufrivillig?

Vel da har vi forskjellig erfaring, for min er stikk motsatt av din.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får du til dette da? De aller, aller fleste vil ha trinnløs regulering ift knepp til lyset. Skru seg ihjel? Eller slå seg av ufrivillig?

Hvordan vet du at de aller, aller fleste foretrekker det samme som deg selv? Jeg kan bare svare for meg selv.

 

Lysbryteren til Zeiss retikkel 69 må dreies masse for å justere trådkors og prikk. Jeg liker ikke dette.

Lysbryteren til Zeiss slår av lyset ved en liten berøring på kikkerten. Jeg liker ikke dette heller.

Link to comment
Share on other sites

...denne kan vere noko betre en dei beste kikkertane som har variabel forstørring (eks:z4i og Vicktory) fordi ein slepp at lyset brytast imot fleire linser, som vil stjele litt av lyset
Jeg er såpass sta at jeg kommer til å gjenta meg selv hver gang jeg ser denne påstanden. Det er ikke antall linser som gjør at fast optikk er bedre. Jeg tror jeg skrev den lengste begrunnelsen her:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=334290#p334290

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vet du at de aller, aller fleste foretrekker det samme som deg selv? Jeg kan bare svare for meg selv.

Lysbryteren til Zeiss slår av lyset ved en liten berøring på kikkerten. Jeg liker ikke dette heller.

 

Tenkte ikke på min mening, men utifra utallige tester i div. jaktblader. Der er det nettopp klikkjustering som S&B får kritikk for og Zeiss m.fler får + poeng for.

Hvis lysbryteren din er så ømfintlig, ville fått sjekket den. Mine og de jeg har vært borti har ikke vært slik!

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke være en rakettforsker for å skjønne at en kikkert med fast forstørring er mer og bedre egnet enn en kikkert med variabel forstørrelse.

Å jeg skulle tro at om du tar en fast 7x56 S&B kikkert,å sammenligner denne med en 3-12x56 Zeiss,å setter Zeiss`en på 7x forstørrelse. Ja,da tror jeg at S&B kommer best ut. Dette ene og alene pga den ikke er fyllt med"lysspisende"linser slik Zeiss`en er. Å tro meg..Zeiss er ingen dårlig skummringskikkert.

 

Men en ting som mange glemmer i diskusjonen om optikk og skummringsjakt er hvor stor DIN pupille blir under nattsyn. Det var en tråd en plass på forumet,som hadde en generell referanse på dette. Å nå finner jeg den ikke.

 

Ta meg som eksempel. Jeg har målt min pupille under nattsyn..den er ca 6,5 mm. D.v.s at den"ideèlle"kikkerten for meg vil være en fast 7x50. D.v.s at denne kikkerten har en utgangspupille på 7,14 mm. Noe som vil være litt i største laget for mitt øye. Så skal man være helt nøyaktig så skulle jeg hadd en 7x45. Da blir utgangspupillen 6,428 mm. Synet blir ikke bedre med årene,sågar ikke størrelsen på min pupille heller. Men nå vet jeg ikke om det finnest kikkerter som er fast 7x45,så da ser det mest ut til at jeg lander på en 7x56 S&B.Eller kanske det finnes en 7x50 S&B??

Om noen år kan jeg sikkert ha en 7x44 eller 7x40 :roll:

(nå tok jeg kun utgangspunkt i 7x forstørrelse som et generelt eksempel)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøper du europeisk optikk på øverste hylle blir du nok uansett ganske fornøyd, Zeiss, Swarowski og S & B er alle bra kikkerter, S & B er vel minst like dyrt som zeiss.

Selv bruker jeg for øyeblikket en 2,5-10x50 Kahles, denne er også klar og fin i skumringa/måpneskinnet.

Er mest smak og behag tror jeg, de fleste forsvarer sine egne valg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan kun snakke om egen erfaring av S&B Zenit 2,5-10x56. Optisk så er denne veldig bra i skumring og på måneskinnet. Jeg er også enig i at "klikkreguleringen" av lysstyrken er kjekk. Det fungerer godt for meg samtidig som jeg synes det føles veldig solid når det er et markant, men dog lett, klikk mellom lysstyrkene på prikken. Jeg har hvertfall aldri opplevd å ikke finne en lysprikk som er passelig i forhold til tilgjengelig lys.

 

Så dersom du kjøper S&B vil du få en meget bra skumringskikkert. Om den er bedre eller dårligere enn Zeiss vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd de andre utover å kikke gjennom dem i butikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har S&B Zenith 3-12x50, Zeiss V 2,5-10X50 og Zeiss Classic 7x50 IR. Opplever at Zeissene er hakket vassere i mørket i mine øyne og er mindre avhengig at man plasserer hodet riktig for å se gjennom. Liker S&B lysregulering bedre enn Zeissen. Alle er fantastiske bra kikkertsikter som jeg er veldig fornøyd med. Bruksområde hovedsakelig gluggjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...