Jump to content

LS 2008 resultater


høggern

Recommended Posts

Ja, reiser selvfølgelig til Førde. Har gode minner derfra sist.

Skyter mandag og onsdag.

Seklv om jeg seriøst vurderte å droppe felten i år. Med opplegg som er annonsert ukesvis på forhånd og max avstand på 375m er det ikke mye som minner om feltskyting, unntatt figurene da.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

enig i det angående feltskytinga. syns NM felt har fått et preg av å være et NM i innskyting. men kommer nok til å skyte felt.

 

tror det er fremtidas feltskyting vi begynner se konturene av. max 400m, små blinker og sånn. snart går vel mange hold på rekruttfigurer med reduserte treffsoner.

Link to comment
Share on other sites

Angående feltskytingen: er litt usikker på hvorfor ikke DFS sentralt går inn og gjør noe med dette.

De skal jo kvalitetssikre feltopplegget før det "spikres" helt. Her synes jeg skytterkontoret har sviktet de siste årene. Det har ikke vært et skikkelig feltopplegg de siste 10 årene. Med ett unntak, og det var i Sandnes i 2004. Det verste er at de siste årene har det vært fullt mulig å trekke noen av holdene en god del lenger enn det som ble gjort.

Men det er vel som du nevner Høggern. Vi skal vel "vennes" til å skyte felt på mindre enn 400 m. Kan det ha noe med innføring av 5,56 å gjøre??

Link to comment
Share on other sites

Men det er vel som du nevner Høggern. Vi skal vel "vennes" til å skyte felt på mindre enn 400 m. Kan det ha noe med innføring av 5,56 å gjøre??

 

jeg personlig synes feltskyting med oppgitte avstander og treffpunktanvisning tar vekk hele utfordringen med felt. oppe hos oss, gjør treffpunktanvisningen at vinden blir kjent for alle som skyter etter lag 1.

 

en mulig innføring av 5,56 vil vel føre til at ingen hold blir lengre enn ca 400m i praksis. i dag blir det iallefall innimellom brukt hold på opp mot 600 meter enkelte steder. jeg frykter for at det ender opp med avstander på 100-300m på feltskyting i framtida, om det blir utstrakt bruk av 5,56.

Link to comment
Share on other sites

jeg skal til førde.

skyte både med AG3 og sauer. om det er flere som skal dit, kunne noen kansje møttes og tatt en kopp kaffe en dag?

 

bare en tanke.

 

 

Kva dato er det snakk om her? Hadde vore moro å tatt en tur innom, for å hilse på. Er ikkje lange stubben.

Link to comment
Share on other sites

Har lite valg gitt.

 

Skal skyte med sauer'n i alle fall. Kanskje med AG'n. Har HV-tjeneste, skal vel vere standplassleiar, trur eg. Og i tillegg skyttarlaget mitt har ansvar for grovfeltgjennomføring, blir vel nokre vakter med våpenkontroll.

 

Lika ideen om ein kaffikopp, høggern! Berre eg får tid.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal til Førde for tredje gong. Som vanleg er det felt mandag og bane onsdag. Heldigvis ganske tidleg på dag, så om alt klaffar rekk eg finfelten før rekruttjenta på 12 skal ut i LS-feltdebut.

 

Eg deler synspunkta til dei fleste her, mtp felt. Truleg er ein av grunnane til relativt korte avstandar at svært få greier å få til innskytinghold på 600 meter sommarstid. For å få det nokolunde sportsleg rettferdig må ein difor legge opp til moderate avstandar. At dette har noko med innføring av nytt kaliber å gjera trur eg ikkje på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig synes feltskyting med oppgitte avstander og treffpunktanvisning tar vekk hele utfordringen med felt. oppe hos oss, gjør treffpunktanvisningen at vinden blir kjent for alle som skyter etter lag 1.

 

Eg reknar med du meiner feltskyting generelt, og ikkje berre LS? Er enig i at felt på kjente avstandar er stusseleg, men treffpunktanvising er bra! Det er einaste sjanse ein har til å lære noko av eit feltstemne. Det er viktig at arrangøren sørger for at neste lag ikkje ser anvisinga frå laget før, då unngår ein det at vinden/holdet blir kjent! Det er sjølvsagt at siste lag må vera ute i løypa før første lag kjem inn, slik at alt er ukjent for alle. (litt off-topic, men kommentar til trådstartar...)

Link to comment
Share on other sites

jeg personlig synes feltskyting med oppgitte avstander og treffpunktanvisning tar vekk hele utfordringen med felt. oppe hos oss, gjør treffpunktanvisningen at vinden blir kjent for alle som skyter etter lag 1.

 

 

Det er jo eit godt poeng, men det va vel ein grunn til at dei begynte å gje opp avstandane på NM i felt.

Vart vel litt for mange som kjente folk som var med å laga til løype, og dermed noken som fekk greie på avstandane og stilte med ein fordel. Og på eit NM bør folk stille mest mogeleg likt.

Sjølv om det ideelle hadde vore ei beintøff løype med ukjende avstandar osv :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig synes feltskyting med oppgitte avstander og treffpunktanvisning tar vekk hele utfordringen med felt. oppe hos oss, gjør treffpunktanvisningen at vinden blir kjent for alle som skyter etter lag 1.

 

Eg reknar med du meiner feltskyting generelt, og ikkje berre LS? Er enig i at felt på kjente avstandar er stusseleg, men treffpunktanvising er bra! Det er einaste sjanse ein har til å lære noko av eit feltstemne. Det er viktig at arrangøren sørger for at neste lag ikkje ser anvisinga frå laget før, då unngår ein det at vinden/holdet blir kjent! Det er sjølvsagt at siste lag må vera ute i løypa før første lag kjem inn, slik at alt er ukjent for alle. (litt off-topic, men kommentar til trådstartar...)

ja selvfølgelig. men her hos oss går lag 2 og 3 osv ut å ser på anvisninga til lag 1. derfor blir treffpunktanvisninga dumt i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jo ikke denne tråden handle om feltskyting på Ls, men jeg klarer ikke holde meg helt. Temaet engasjerer meg. Og det er generelt lite DFS temaer som blir diskutert her.

Trådstarter får gripe inn når han synes det sklir for mye ut.

Teorien min med 5,56 og DFS er selvfølgelig veldig søkt, og forhåpentligvis har den ingenting for seg.

Men jeg klarer fremdeles ikke forstå at det ikke er mulig å lage grovfelten på Ls litt mer "feltmessig" og utfrodrende. Gjesdal klarte det jo i 2004. Det må jo være f.eks mulig å få til et hold over 400m??

At en del ikke har innskytingsmulighet til 600m på sommerstid forstår jeg ikke skal være et argument. For det første behøver ikke holdet stå helt ut til 600m. Og hvorfor er det verre å skyte inn på evt lange hold på sommerstid?? Har det noe med dyrking av jorder å gjøre?

Ikke skjønner jeg at det skal være nødvendig å opplyse om holdene ukesvis på forhånd heller. Har det virkelig vært så mye lekkasjer fra tidligere arrangørers side?

Slik det er i år er det jo å skyte inn på 300m, og så får man stille noen få knepp ned eller opp. Helt håpløst.

Alt i alt tror jeg DFS(skytterkontoret) skyter seg selv litt i foten med den utviklingen feltløypa på Ls tar.

Ikke vil de ha eget felt NM, men de vil heller ikke ha en utfordrende feltløype på Ls. Forstå det den som kan.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då er tråden omdøpt til LS08 resultater. Då kan vi diskutere resultater og andre synspunkt etter LS her.

 

Først Grautlerer til Kong Vebjørn, Prins Odd Arne og ikkje minst vår lokale håp og stolthet, Prinsesse Mona.

Mykje fantastisk god skyting!

 

Korleis gjekk det med forumets DFS-skyttera?

 

Sjølv fekk eg det dårleg til resultatmessig, men enkelte lyspunkt var der.

 

So håpar eg at dokke var fornøgd med standplassledelsen på 200 :D

 

Edit: retta navn :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

LS gikk greit nok... Deltok i klasse Junior. Skjøt en katastrofal felt på 21/11 og en stang på bare 8 treff.

Baneskytinga gikk ganske bra. Endte på 243 p. med bare 9'ere og 10'ere. Stuper'n gikk også forbausende bra. 11.98 sek. som hold til en 9. plass i klasse Junior.

Det kunne selvsagt gått bedre, men alt i alt er jeg fornøyd

Link to comment
Share on other sites

Standplassleiinga var i toppklasse, VestlandsJeger! Sluttar meg til gratulasjonane til kongefamilien, og korrigerar namnet på prinsen til Odd Arne :wink: .

 

For eigen del vart det mykje surr... Litt dårleg innskoten på felten, og berre 27 treff, kluss på førstehaldet på stang men 20 treff og beger :D og stupar som vanleg for treig...

 

På banen vart det fem inne og gavepremie på liggande, men så var det jamt slutt :cry: . Full sprekk og enda på 238.

Link to comment
Share on other sites

Standplassledelsen var helt grei den! Ikke noe å utsette på den. Men tordenværet er noe annet! Var i det laget som måtte vente omkring 2,5 time jeg.. Ikke optimalt, menmen. Resultatene var nok noe beskjedne i år. 25/5 på felt, ikke bra. 237 på bane med greit grunnlag på 97, altså 140 på klassen. Ikke fornøyd. Stang og stuper er jeg ikke kjapp nok på, men skyter for morro skyld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Retta navnet H.K., var litt usikker på det, men sjekka det ikkje opp :oops:

 

Tordenveret skapte litt trøbbel ja. Kjipt for dokke som måtte vente i halvannan time. Heldigvis virka det som dei fleste tok det med godt humør, men enklete vart nok satt litt ut av denne ventinga.

Sånt tordenver er klassisk på desse kantar når det har vore so varmt og fint ver sopass lenge. Lynet slo ned ikkje langt frå bana, slo ut speakeranlegget på standplass, pluss kontakten med 5-6 av skivene på 200m. skapte litt krøll.

I tillegg sleit vi med litt elektrisitet i lufta før tordenveret, som gav litt utslag på sensorane på skivene.

Link to comment
Share on other sites

jeg er litt over middels fornøyd.

 

begynte med AG3 skyting på fredagen, 28 på felt, 13 på stang og 13 på felthurtig. så kom jeg inn på standplass på AG3 bane, og møtte standplasslederen og dagen min var reddet ;)

forresten skjøt jeg 227....

 

så var det felt med sauern. 29 treff. men var desverre høy på finalen, samling til 12 med mange inner, men det ble bare 9/0 for 3 smøyg seg over.

 

så var det bane med sauern. hadde akkurat fått på meg skytebuksa så lynte og spraket det fra resultattavla, vi måtte vente et par timer ekstra på å få skyte. syns jeg skjøok, men skudd som så ut som 9ere ble 8ere og skudd som så ut som 10ere ble 9ere........ å halvveis i grunnlaget mitt konka skiva ut. så jeg måtte skyte de 6 siste skuddene på grunnlaget om igjen. fikk tilslutt 241, et nesten brukbart resultat. fikk skyte finale, og la inn 100 med 9 sentrum, og det ble stjerne.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Standplasslederen får thumbs up for jobben. I tillegg fikk du vel MINST dine 15 minutt i rampelyset, ettersom NRK nesten hele tiden zoomet inn på standplasslederen rett før "ILD".

 

ellers er jeg godt fornøyd med 243+100 i klasse 5. Og med 28 treff på AG-felten og greie gjennomføringer på resten så sier vi oss godt fornøyd.

 

Ellers er det noen pøbelunger i Førde også.. Den lille campen vår ble bombardert med egg av noen lokale slyngler ved Slåtten skule. Men, ingen alvorlige skader! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...